חדשות

ארגוני הרופאים מתנגדים בחריפות לתוכנית להגדלת סמכות אחיות בטיפול רפואי

"הארץ" דיווח הבוקר על התנגדות הר"י למהלך, שמתחיל בקופת חולים "מכבי", ושכולל הכשרה מיוחדת לאחיות שיוכלו אחריה לאבחן ולטפל בשורת מצבים רפואיים כחלק מצוות רפואי

אחות בבית החולים "ברזילי" באשקלון (צילום: אילוסטרציה)

ההסתדרות הרפואית (הר"י) וארגון רופאי המדינה (אר"מ) מתנגדים בתוקף לתכנית משרד הבריאות להעניק לאחיות במרפאות הקופות סמכויות מורחבות, ובמקרים מסוימים לאפשר להן להעניק טיפולים לחולים במקום רופא משפחה. בנוסף לשני הארגונים הביעו התנגדות למהלך הזה יותר מ-400 רופאי "מכבי שירותי בריאות", שחתמו על עצומה נגד התכנית; כך מדווח הבוקר (ב') "הארץ".

בדיווח נמסר, כי מנהל הסיעוד במשרד הבריאות הפיץ חוזר המגדיר סמכויות עתידיות של אחיות-מומחיות בקופות החולים, כאשר הכוונה היא להעניק להן סמכויות מורחבות יותר במרפאות הקהילה. הרופאים מזהירים מפני ירידה באיכות הטיפול ואפילו מפני "סכנה של ממש למטופלים שלא יראו רופא".

על -פי החוזר, אחיות שיעברו הכשרה מיוחדת יוכלו בין היתר לבדוק את החולה, להעריך את מצבו, להפנותו לבדיקות אבחון ומעקב וכן תהיה להן סמכות להתחיל או להפסיק טיפול תרופתי, להתוות תכניות טיפול ולהפנות לבדיקות דימות ולרופאים מייעצים. סמכויות מורחבות אלו יינתנו רק לאחר הכשרה קלינית של שנה הכוללת לימודי רפואה והכשרה לטיפול ואבחון ליד מיטת החולה. האחיות שיוכלו לעסוק בכך יהיו רק בעלות תואר שני ומעלה בסיעוד, עם ניסיון של לפחות 7 שנים במרפאה בקהילה.

העיתון מסר את תגובת יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ליאוניד אידלמן , בעקבות דיון שהתקיים בהר"י בנושא זה: "אנחנו חושבים שהמהלך ירחיק מטופלים מרופאים ולא יביא שום תועלת. רופאים מקופות חולים נוספות מתנגדים נחרצות לתכנית הזאת. אנחנו בעד עבודת צוות שבה הרופא עושה עבודה רפואית והאחות את העבודה הסיעודית. המהלך שיוזם משרד הבריאות מקדם טיפול על ידי אחות במקום רופא - ולא בנוסף לרופא – כך שבמקום שהחולה יראה רופא, הוא יראה אחות. האחיות אינן מוכשרות לעשות עבודה רפואית. הדבר יוביל לפגיעה בחולים".

עוד אמר יו"ר הר"י: "גם בארה"ב (שבה מקצוע האחות המומחית קיים מאז שנות ה-60) יש כיום הבנה שהוא לא תורם לחולים. גם שם קיימת התנגדות מצד ההסתדרות הרפואית האמריקאית".

יו"ר ארגון רופאי המדינה (אר"מ), ד"ר זאב פלדמן, אמר: "מדובר במהלך הפוגע במרקם העבודה של הרופאים והאחיות בקהילה. אנחנו מתנגדים לו נחרצות. מחד, מעבירים באופן גורף סמכויות נרחבות ביותר לאחיות, ללא הכשרה מתאימה, דורשים שעבודתן תהיה בפיקוח ובאחריות הרופאים, אך בפרק חובות האחות המומחית, לא מופיעה אפילו החובה לדווח לרופא שמתוקף הסמכתו היא פועלת. זו פגיעה בגבולות מקצוע הרופא והרפואה".

בדיווח מצוטטת עצומת רופאי מכבי. "בשבועות האחרונים אנו עדים למהלך מסוכן", כתבו הרופאים להנהלת הקופה ולמשרד הבריאות, "שבו תועברנה חלק גדול מסמכויות הרופאים הראשוניים — משפחה, ילדים ונשים, ל'אחיות מומחיות', שלאחר הכשרה קצרצרה תוכלנה לאבחן בצורה חובבנית מצבי חולי אקוטי וכרוני".

"יישום תכנית משרד הבריאות", נכתב עוד בעצומת רופאי מכבי, "צפוי לגרום לכאוס נרחב במערך הרפואי הקיים, ומנמיך לשפל חסר תקדים את איכות הרפואה הראשונית". רופאי "מכבי" הזהירו, כי לא יתנו יד ליישום השינוי: "בכוונתנו לנקוט כל צעד שיידרש על מנת לסכל כל מהלך שיתבסס עליהן".

תכנית משרד הבריאות מבוססת על מסקנות אותן אימץ המשרד, בהמשך לעבודת ועדה בנושא, בראשות פרופ' שלמה מור יוסף, שהגישה את המלצותיה באוקטובר. הוועדה מצדדת במהלך להעניק סמכויות מורחבות לאחיות. בדיווח נמסר, כי משרד הבריאות סבור ש"שילוב אחיות מומחיות בקהילה הוא הכרח, נוכח הזדקנות האוכלוסייה והעלייה בתחלואה הכרונית. הוא מיושם כבר במדינות רבות בעולם. הדבר גם עולה בקנה אחד עם השאיפה לצמצם ככל שניתן את ההפניה לאשפוז בבתי החולים ולהעניק משקל גדול יותר לשירותים הרפואיים בקהילה".

"תוספת של אחיות מומחיות לתחום הקהילה תהווה משאב איכותי ומשמעותי לצוותים הרפואיים ותתרום רבות לשיפור איכות הטיפול וזמינות הטיפול לציבור האזרחים במדינת ישראל", נכתב במסקנות הוועדה. היא המליצה לפעול מידית להטמעת תפקיד האחות המומחית בקהילה.

אגף מינהל רפואה במשרד הבריאות החל בהכנת המתווה לאופן השתלבות האחות המומחית בצוות הרפואי במרפאה. במשך השנה הקרובה, מסר העיתון, יותר מ-100 אחיות אמורות להתחיל בתהליכי ההכשרה, כל אחת בהתאם לתחומה.

בין הסמכויות שיוענקו לאחות המומחית: אבחון וטיפול תרופתי בזיהומים בדרכי הנשימה באנטיביוטיקה ובסטרואידים, טיפול במחלות שונות של מערכת העיכול, בפצעים ובנגעים עור שונים, טיפול בכאבי שרירים ושלד. בנושאי רפואה דחופה - לבצע החייאה, לטפל בבצקת ריאתית, בהפרעות קצב לב, פרכוסים והרעלות (אולם בכל המצבים נדרשת גם נוכחות רופא, אם הוא זמין).

תגובת משרד הבריאות לעיתון: "האחות המומחית איננה מחליפה את רופא המשפחה. היא מיועדת לעבוד במרפאות שבהן מתכונת העבודה היא בצוות של רופא ואחות, כאשר האחראי לטיפול בחולים הוא הרופא, ואילו האחות המומחית היא חלק מהצוות בראשותו".

תגובת "מכבי": "הקופה נמצאת בתחילתה של העבודה לבחינת המשמעות המעשית של החוזר בנושא הזה, תוך עירוב כל הגורמים המקצועיים הרלוונטיים. שיתוף הפעולה בין רופאים לאחיות בקהילה הוא מאבני היסוד של מערכת הבריאות בישראל והכוונה היא לחזק את שיתוף הפעולה הזה".

בדיווח נמסר גם, שיש גם גורמים במערכת הרפואה שדווקא מברכים על המהלך או לפחות שאינם מתנגדים לו באופן חד משמעי. אלו מייחסים את ההתנגדות לחוסר היכרות עם הנושא. עם זאת ציינו כי מתן סמכויות רפואיות לאחיות צריך להיקבע בצורה שקולה ואחראית ובתיאום מלא עם רופאי הקהילה".

יו"ר ההסתדרות האחיות, אילנה כהן אמר לעיתון: "אני לא חושבת שהרופאים צריכים להתנגד. אני גם לא חושבת שמגזר אחד יכול למנוע המתמקצעות של מגזר אחר. ישבה ועדה והחליטה - צריך לכבד את זה. גם כיום מוטלת על האחיות לא מעט אחריות רפואית הנוגעת למטופלים".

נושאים קשורים:  חדשות,  אחיות,  סמכות,  רופאים,  הר"י,  פרופ' ליאוניד אידלמן,  משרד הבריאות,  ועדה,  המלצות
תגובות
אנונימי/ת
12.02.2018, 19:12

אחות שרוצה לעשות רפואה שתלמד רפואה

אנונימי/ת
12.02.2018, 19:21

זה מה שקורה כשמנכל מכבי אינו רופא. והרופאים היועצים סביבו משמיעים באוזניו קולות נעימות לאוזניו. הנזק שייגרם יהיה בלתי הפיך. אסור לרופאים לשתף פעולה עם אחות שרוצה להחליף אותו. שתעשה בעצמה עם מטופליה ככל שיעלה על רוחה ורוחו של משרד הבריאות. קבלו סמכויות שהאחריות תהיה גם עליהם.

אנונימי/ת
12.02.2018, 22:13

צודק יו"ר הר"י : האם חסר לאחיות מה לעשות כדי שיקחו מתפקידי הרופא ?
לא חסר להן. ואם רוצים להרחיב תפקידיהן (הרחבים ) - למה לא להרחיב בנושא קיום קבוצות ? התערבות עם משפחות ? קידום בריאות ? לא חסרים כיוונים .
אח מוסמך

אנונימי/ת
12.02.2018, 22:16

אם כבר רוצים להעביר סמכויות של רופא לאחיות- הייתי בשמחה מעבירה להם את הסמכויות הבאות:
להנפיק אישורי מחלה
להנפיק אישורים רפואיים
לכתוב בקשות לאישורי תרופות/ להתחייבויות
להמיר הפנייה של רופא חיצוני להפנייה של קופת חולים.
לסרוק חומר רפואי לתיק של החולה
וכו וכו
בקיצור- תורידו את העומס הביורוקרטי מרופאי המשפחה, ואז לא נצטרך את ה״עזרה״ של אחיות כדי להפחית מהעומס של הטיפול בחולים.

אנונימי/ת
12.02.2018, 23:20

אלו הן פחות או יותר סמכויות האח הצבאי,הגיע הזמן לקחת מודל רפואי צבאי מעין זה זה ולהטמיעו במערכת הבריאות האזרחית!

18.02.2018, 00:13

נכון מאוד!
תיפקודים אלו הם םקידות רפואית גבוהה לכן כדא להעסיק בפעולות אלו אחות מוכשרת או עוזרי-רופאים (מיקצוע נחוץ , אך נדיר במקומותינו! - מדןע?)

אנונימי/ת
12.02.2018, 23:42

אשמח לשתף את דעתי לגבי השינוי הנדרש בסקטור האחים/האחיות ולנו הכח הרב להשפיע ולשנות, כי אנחנו הלינק החשוב בשרשרת ששמה מערכת הבריאות:

כל עוד לא יחוקק חוק האחים/האחיות הלכה למעשה, כמו חוק הרוקחים/חוק הפסיכולוגים/חוק עו"ד/חוק רו"ח, סקטור הסיעוד ימשיך להיות כולבוייניק, העושה הכל מהכל, ולבסוף לא זוכה לאף הערכה, לשום יוקרה ואפס כבוד כלפי העוסקים במלאכת קודש וחבל!

הלימודים האקדמיים לתואר R.N+BScN באוניברסיטה/מכללה ללא נופלים ברמתם מאף תואר מדעי מקצועי טיפולי פארא-רפואי אחר.

ההכשרות שנדרשים האחים/האחיות לשמר לאורך הזמן כולל לימודי תואר המשכיים וקורסים על בסיסיים והשתלמויות, מטרתן יצירת אנשי מקצוע ברמה הגבוהה ביותר לאור השינויים וההתפתחויות החלים במערכת הבריאות במאה ה-21 על כל המשתמע מכך, טכנולוגיה רפואית, תרופות חדשות, חקר המחלות, שיפור ההדרכות ועוד.

חייבים כפרוייקט לאומי במעלה הראשונה למען עתיד הסיעוד בישראל, כבר עכשיו לשלוח צוות/משלחת מובחרת רצינית צעירה כבוגרת, מנוסה מתוככי מערכת הבריאות שתטוס לארה"ב ותבחן כיצד סקטור הסיעוד עובד ופועל שם, לכתוב תוכנית פעולה אופרטיבית, יישימה כולל תקציב משמעותי לצורך החלתו במערכת הבריאות בישראל.

לא אתפלא שהדור הצעיר, נאמר זאת דור ה-Y האידיאליסטי שהלך ללמוד סיעוד הן מתוך שליחות, רצון וכוונה אמיתית לעזור לאחר והן מתוך חיפוש אחר יציבות כלכלית ותעסוקתית, ישים את פעמיו לעבר הסבה מקצועית למקצועות חופשיים יוקרתיים אחרים המכבדים ומעריכים את העוסקים במלאכה מתוך חיפוש אחר יציבות בריאותית ושקט נפשי.

מיותר לציין שהוכח מחקרית שעבודות במשמרות 24/7 פוגעת באופן ישיר בציר הצירקדי, משבשות את מחזור השינה, שלא לדבר על יחס התקינה השלילי של אחיות בישראל לעומת אחיות OECD, במקרה הטוב אחות מופקדת על 10 מטופלים ובמקרה הרע מופקדת על 25.

מה גם מקצוע הסיעוד הינו אחד ממקצועות מבין מקצועות הפארא-רפואיים הכי שוחקים, בעלי ריזיקה ממעלה גבוהה מבחינת חשיפה למחלות מזהמות ומדבקות, מה שמעמיד את החשיבה לבטח מקצועית ורפואית את סקטור האחיות כסקטור הטייסים, רופאים כירורגים ועוד.

אשמח לתת דוגמא מתוך ניסיון אישי, כשהייתי בעברי אח קצין במערך הרפואה של חיל האוויר - מערכת שבה לאח/אחות קצינים יש סמכויות מורחבות, כבוד, הערכה ותחושת שליחות ושייכות לארגון שדואג לאנשיו, מטפח אותם, מעודד יציאה לימי עיון, ביצוע קורסים לרענון ידע, מלמד מנהיגות מהי, פיקוד וניהול החובשים, להיות אחראי/מפקד מרפאה, אחראי/רכז תחום, מעודד קבלת החלטות ולקבוע מדיניות כגון אחריות על פרוייקטי קידום בריאות בקרב אנשי הקבע וחיילי החובה, ניתוב תקציבים ועוד.

רצוני לקחת מודל צבאי מוצלח מעין זה ולהנחילו במערכת הבריאות האזרחית שבה לאחים ואחיות במיוחד לחבר'ה הצעירים יש במה וקולם נשמע ולא נבלם חלילה מתוך פחד להביע את אשר על ליבם.

אנונימי/ת
13.02.2018, 06:21

רעיון מעולה. אחיות במקום רופאים. ראוי גם לתת חלק מסמכויות האחיות כמו חלוקת תרופות לכוחות העזר. אפשר לצרף אותם לקורס מזורז בהכנסת קקטר ועירוי. כל זאת לאור המחסור באחיות

אנונימי/ת
13.02.2018, 06:14

תגובת משרד הבריאות. הרופא הוא האחראי והאחות המומחית המטפלת היא חלק מהצוות.... התבלבלו לגמרי האחות שמטפלת בדלקת ריאות לדוג׳ שתהיה אחראית גם על הסיבוכים. אל לרופאים להיות אחראים על טיפולים של אחיות שפוגעות במרקם הסמכויות ואחריות הרופא

לא להפגנות ולא לעיתונים. הפתרון הרבה יותר פשוט.
כדי לעשות פעולות רופא האחות צריכה את אישור הרופא הישיר או הממונה. אין לתת אישור זה ולמי שתבקש יש לסרב ולתעד. להודיע לאחיות שאחות שתתחיל לטפל בחולה תמשיך לטפל בו, ללא רופא, לטוב ולרע. רישום, תרופות, שינוי טיפול, מעקב, סיבוכים - הכול לבד ועל אחריותה. בסוף כולם נופלים ואז אותה אחות תהיה לבד עם חוות דעת משפטית של הרופא או רופאים שהיא טעתה או נכשלה או הזיקה לחולה. הטבע ומערכת המשפט כבר יעשו את שלהם

לא להפגנות ולא לעיתונים. הפתרון הרבה יותר פשוט.
כדי לעשות פעולות רופא האחות צריכה את אישור הרופא הישיר או הממונה. אין לתת אישור זה ולמי שתבקש יש לסרב ולתעד. להודיע לאחיות שאחות שתתחיל לטפל בחולה תמשיך לטפל בו, ללא רופא, לטוב ולרע. רישום, תרופות, שינוי טיפול, מעקב, סיבוכים - הכול לבד ועל אחריותה. בסוף כולם נופלים ואז אותה אחות תהיה לבד עם חוות דעת משפטית של הרופא או רופאים שהיא טעתה או נכשלה או הזיקה לחולה. הטבע ומערכת המשפט כבר יעשו את שלהם

אנונימי/ת
14.02.2018, 12:50

למה לא רוצים להסטכל לאמת בעיניים?
בשנים האחרוניות (10-15?) עבודת הרופאים הפכה ליותר ויותר "מילוי טפסים", ישיבות ועוד ועוד. במערכת שלנו הכל הולך הפוך עך הפוך. היוזמה של האחייות לא באה סטם! מישהו שם לב ש"אין רופאים" (לא נדבר עכשיב למה...). לא רוצים להבין שאחות עם נסיון רב וידע יכולה לעשות אמון!!! במדינות מסכנות כמו ארה"ב והרבה מדינות באירופה אחות מכניסה עירוים וצנטרים מרכזיים מציין. אז מה הבעייה? הפחד של הר"י, שבמילא לא כל כך יעיל לאחרונה ושל אר"ן שקבוצה מקצואית אחרת ייכנס ל"עסקים". זה הכול. תתחילו ליעל את המערכת, תעיפו את ההצלנים והסינדיקליסטים שלא עושים כלום, תפסיקו את ההסכם הקיבוצי שרק מעודד פרזיטיזם. אוי ואואי באיזה מצב הגענו...בושה!

אנונימי/ת
14.02.2018, 19:27

שינוים יש לערוך לאט ועם שיתופי פעולה .אין לערוך מחטפים שעלולים להזיק.כולנו למדנו את הכלל הבסיסי "ראשית לא להזיק "

חברים יקרים,
הכתובת הינה מזמן על הקיר !
מינו מנכ'ל שאינו רופא בצמוד לסגן שר המאמין שהינו רופא - ראן את התוצאות : טרגדיה אנושית שלא ראיתי לאורך 60 שנות נסיון ברפואה ציבורית.
ולאלה הדוגלים בדוגמה הצהל'ית : הרי אוכלוסית צה'ל שונה לחלוטין בהרכבה האנושי, ובוודאי שאין בה נציגות ראויה מעל לגיל 50 , ורובה מורכבת מבריאים , (רק בהם מעונין צה'ל ובצדק).
איני חש שצריך להרחיב יותר...
אכן, ישנה מגמה מבורכת במקצוע הסעוד להתמקצעות -אך אין להסכים לחציית הקווים !
פרופ' תיאו דב גולן.

אנונימי/ת
28.02.2018, 00:11

בסה"כ זו יוזמה חיובית על רקע המצוקה הקשה של רופאי המשפחה כיום, לא בכדי פרופ' וינקר תומך.