חדשות

הוועדה למיגור האלימות מציעה להחמיר את עונשי המאסר לתוקפי צוות רפואי

הוועדה, שתגיש היום בערב (ראשון) את המלצותיה לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן, ממליצה לשנות את החוק כך שמי שיתקוף איש צוות רפואי יוכל להיכנס לכלא לחמש שנים, ולא לשלוש שנים כפי שקיים כיום, וכן לחייב את מוסדות הבריאות בדיווח על כל מקרה אלימות

פרופ' שלמה מור-יוסף (צילום: פלאש 90)
פרופ' שלמה מור-יוסף (צילום: פלאש 90)

הוועדה למיגור האלימות במערכת הבריאות ממליצה לשנות את החוק הפלילי כך שניתן יהיה בבית המשפט להחמיר בענישת מי שיתקוף איש צוות רפואי -  ולשלוח אותו למאסר של חמש שנים, במקום העונש המרבי הקיים עתה, שהוא שלוש שנים.

המלצות הוועדה יוגשו הערב (ראשון) לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן. בראש הוועדה עומד פרופ' שלמה מור-יוסף, לשעבר מנכ"ל הביטוח הלאומי וקודם לכן מנכ"ל "הדסה". היא מונתה לתפקיד זה לפני שבעה חודשים, בעקבות רצח אחות קופת חולים "כללית" בחולון, טובה קררו, שמטופל הצית אותה למוות במשרדה במרפאה. בין חברי הוועדה הייתה גם בתה של קררו.

למרות שרשמית לא נמסרו עדיין פרטי דו"ח ההמלצות של הוועדה, מסתמן שבנוסף להחמרה בענישה הוועדה ממליצה גם שבכל מקרה של אלימות יחויב בית החולים שבו הוא אירע, או המרפאה, להגיש תלונה מיידית למשטרה. כן מציעה הוועדה שתוקם יחידת מאבטחים רכובים על אופנועים לאבטחת המרפאות במערכת הציבורית, בדומה לפיילוט שכבר מבצעת "מכבי שירותי בריאות".

פרופ' מור-יוסף אמר ליומון "ישראל היום" בהקשר להגשת המלצות הוועדה: "לרשות הוועדה לא עמדו תקציבים וגם לא סמכויות שיאפשרו שינוי יסודי במערכת - לכן האתגר שעמד בפניה הוא לעשות שינויים במסגרת הקיימת".

אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות וחברה בוועדה, אמרה: "לא ייתכן שהאחיות יהיו שק אגרוף בתופעה הזאת. מסקנות הוועדה צריכות להיות אפקטיביות וחייבות להתממש".

נושאים קשורים:  חדשות,  הוועדה למיגור אלימות במערכת הבריאות,  פרופ' שלמה מור-יוסף,  טובה קררו ז"ל,  אלימות,  תקיפה
תגובות
אנונימי/ת
11.02.2018, 18:37

מה עם 5 שנים למחבל שהתחזה לרופא בוולפסון והחזיק בתעודת רופא איפה 5 שנים בשבילו בשביל פיגוע חבלני כפול שביצע בחושך בוולפסון איפה משטרת ישראל ומשרד הבריאות

אנונימי/ת
12.02.2018, 22:01

מה משנה העונש המרבי, כאשר גם כעת, באותו מיעוט מקרים שאכן מגיע למשפט ולא מתמוסס קודם, התביעה דורשת הרבה פחות?
בינואר 2015 הותקפתי ע"י בן משפחה. אם לא הייתי יושב למערכת על העוקר, יש לי ספק גדול אם המקרה היה בכלל מגיע למשפט. המשפט החל רק באוקטובר 2017, עד היום היתה רק ישיבה אחת. בכלל לא בטוח שיורשע (התקיפה היתה בחדר בדיקה: אין מצלמות, מילה שלי מול מילה של התוקף). אם יורשע, התובעת אמרה לי שהיות שמדובר באדם עם עבר אלים, היא אולי תדרוש מאסר בן 6-8 חודשים. כולנו יודעים שעד חצי שנה, ממירים לעבודות שירות, ואת אלה, לא תמיד מבצעים. וזה, אני מזכיר, מה שהיא תדרוש בגלל שיש לו הרשעות אלימות קודמות.

גישה אופינית לבעיה מבלי לשתף אנשי מקצוע מתחום מדעי החברה , מתחום המחקר הנרחב בנושא בטכניון . רק משפטנים וענישה והחמרת ענישה. והצבת שוטרים , חשיבה רפואית מנהלתית שמעבירה את הכדור ממערכת הבריאות לשוטר אזולי ולשופט שבוודאי אם יתחשב בנסיבות יקל מאוד בעונש ובצדק!

פרופ' שלמה מור יוסף ,
אם כבר קבלת על עצמך לעמוד בראש הוועדה "למיגור האלימות" כיצד לא נתת דעתך , שאת האלימות המילולית כנגד הצוותים הרפואיים, שהתגברה לאחרונה, ואף הפכה לאלימות פיזית חמורה ניתן ואפשר למגר -
אך לא בהגברת הענישה....
ולא ע'י "סיירת מאבטחים" רכובים על אופנועים...
המיגור יושג רק בעת שיסולק "החטא הקדמון" -
חטא הצפיפות הנוראה במיון ובמחלקות ....
חטא המחסור הכרוני ברופאים, אחיות וכו'..הגורם לשחיקה הנוראית של הצוותים....
חטא התת-תיקצוב המכוון והמרושע והכרוני של המערכת בידי "הקברניטים" ,, שמטופלים בשיטת ה"שטיח האדום"
בלי שינוי רדיקלי בהקצאת משאבים הולמים למערכת לשם עמידה במטלותיה לא תמוגר האלימות ! !
חבל שאין זאת מסקנת הוועדה "למיגור האלימות" ,שהנך בראשה .
בברכה, פרופ. תיאו דב גולן.