חדשות

גוף רשמי בארה"ב: אין סיכון מוגבר לסרטן כתוצאה משיחה בטלפונים ניידים

התכנית הלאומית לטוקסיקולוגיה (NTP) של ממשלת ארה"ב העבירה ממצאי בדיקה שערכה בנושא לסוכנות המזון והתרופות (FDA), שתצטרך לפסוק בנושא; בניסויים נמצא סיכון מוגבר לעכברים ולחולדות ממין זכר לסוג נדיר של סרטן בעצבים בלב, אולם המומחים אומרים כי הדבר אינו תקף לבני אדם

דיבור בטלפון נייד (צילום: אילוסטרציה)

חשיפה לקרינה מטלפונים סלולריים קשורה לסיכון מזערי, אם בכלל, לסרטן בבני אדם, למרות קשר שנמצא בין קרינה זו להופעת סרטן נדיר בחולדות ועכברים בהם נערכו ניסויים. כך הודיעו בסוף השבוע חוקרים מהתכנית הלאומית לטוקסיקולוגיה (NTP) של ממשלת ארה"ב.

על ה-FDA יהיה עתה להשלים את בחינת ממצאי המחקר ואת הנתונים שעליהם מסרה ה-NTP, אבל בכיר בסוכנות מסר כי "על פניו הרושם הוא שקרינה בעת שימוש בטלפון סלולרי אין בה כדי להוות סיכון לסרטן אצל בני אדם".

ד"ר ג'פרי שארן (Shuren), מנהל המרכז של ה-FDA לנושאי בריאות הנוגעים לשימוש במכשירים הפועלים בתדרי רדיו, מסר בהודעה רשמית לתקשורת: "בהתבסס על ההערכות המתמשכות לנושא הזה ולאחר שלוקחים בחשבון את כל הראיות המדעיות הקיימות עתה שאותן קיבלנו – לא מצאנו ראייה מספקת שקיימים אפקטים בריאותיים שליליים על בני אדם כתוצאה משימוש בטלפונים הסלולריים עקב החשיפה לקרינה מתדרי הרדיו לשם פעילותם".

לדבריו, "אפילו כשמדובר בשימוש בתכיפות יומית גבוהה בידי הרוב הגדול של הבגירים לא מצאנו ראיות לסיכון מוגבר לסרטן מוח. בהתבסס על כך ניתן לקבוע שהשימוש בטלפונים הסלולריים עומד בדרישות הבטיחות לשמירה על בריאותם של בני האדם".

בהודעה נמסר, כי בניסויים שנעשו התברר שאצל עכברים וחולדות זכרים הופיע בעקבות חשיפה ממושכת לקרינה שמקורה בטלפונים סלולריים סוג נדיר מאד של סרטן, בשם malignant schwannomas. הנגעים הממאירים הופיעו על עצבים בלב של בעלי החיים. הסיכון המוגבר הופיע רק בחשיפה לרמות גבוהות ביותר של קרינה מתדרי רדיו - מעבר לתדרים הנמצאים בשימוש בטלפונים סלולריים.

"פליטת הקרינה של טלפון סלולרי טיפוסי מאוד מאוד נמוכה בהשוואה לקרינה שהפעלנו בניסויים", אמר ד"ר ג'ון בוצ'ר (Bucher) המדען הבכיר ב-NTP, בשיחת-ועידה עם נציגי התקשורת שבה מסר את סיכומי תוצאות המחקר.

"רמות הקרינה שלנו היו שוות ערך לשיחה בטלפון סלולרי במצב של איכות תקשורת ירודה, 9 שעות ביום, לאורך שנתיים. זה כמובן מצב שבני אדם לא יימצאו בו, אבל זה מצב שאפשר לנו לגלות אירוע בעל פוטנציאל ביולוגי שאולי מישהו עלול להיקלע לו", הוסיף החוקר.

"אני חושב שהמסר הוא ששיחה רגילה ואופיינית הנעשית בטלפון סלולרי איננה יכולה להיקשר ישירות לסוג החשיפה לקרינה שעברו חיות המעבדה בניסויים שערכנו".

החוקרים מסרו כי בניסוי היו מעורבים כ-3,000 חיות מעבדה שנחשפו לקרינה מתדרי רדיו. המסקנה הייתה שאצל הזכרים הסיכון לאותו סוג של סרטן נדיר עלה ב-6% בהשוואה לעכברים ולחולדות בקבוצת ביקורת שאצלם לא הופיעה ממאירות זאת.

בתדרוך לתקשורת נמסר כי חשיפת העכברים והחולדות נעשתה לרמות שונות של קרינה מתדרי הרדיו. החשיפה החלה כבר כאשר העכברים היו עדיין ברחם ונמשכה שנתיים. עכבר בן שנתיים הוא שווה-גיל לאדם בן 70.

החשיפה הייתה לשני סוגי רשתות הטלפונים הסלולריים הנפוצות ביותר GSM ו-CDMA. צוות המחקר הודיע כי ימשיך לבחון את השפעת השימוש בתדרי הטלפונים הסלולריים גם לעניין ה-DNA וכן על סוגים שונים של רקמות גוף נוספות.

בשבוע שעבר פירסמו משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן דו"ח על תחלואה בישראל בסרטן המוח, ובו קבעו כי לא נמצאו ראיות לעלייה בשיעור הגידולים עם העלייה בשימוש בטלפונים נייידים. 

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן,  סלולרי,  תדרים,  קרינה,  FDA
תגובות