חדשות

מחקר: התועלת היחסית של תרופות לגמילה מעישון עומדת על 8% אחרי שנה

מחקר ישראלי מצא כי שנה לאחר שימוש בתרופות להפסקת עישון, שיעור המפסיקים עמד על 20%, לעומת 12% שהפסיקו בקבוצת ביקורת שלא קיבלה את התרופות

עישון (shutterstock)

התועלת המושגת באמצעות תרופות לגמילה מעישון יורדת במהלך השנה הראשונה שלאר תחילת הטיפול, ובסופה מגיעה ל-8% בלבד; כך עולה ממחקר חדש שנעשה על-ידי חוקרים באוניברסיטת תל אביב, בהובלת ד"ר לאה רוזן מהחוג לקידום הבריאות בבית הספר לבריאות הציבור בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב.

המחקר נעשה בהשתתפות פרופ' לורנס פרידמן ממכון גרטנר והחוג לקידום הבריאות בבית הספר לבריאות הציבור, ד"ר טל גלילי מהפקולטה למדעים מדוייקים, וכן ד"ר ג'פרי קוט וד"ר מארק גודמן, בוגרי בית הספר לרפואה של אוניברסיטת תל אביב. מאמר על המחקר התפרסם השבוע בכתב העת Addiction.

"עישון סיגריות הוא הגורם הנפוץ בעולם למוות מוקדם - שניתן למנוע", אמרה ד"ר רוזן. "מגוון תרופות לגמילה מעישון אושרו על ידי ה-FDA ויעילותן הוכחה במחקרים קליניים מבוקרים. אלא שאלו נערכו לאורך תקופת זמן מוגבלת. עם זאת, תועלתן של התרופות לאורך זמן נותרה בגדר שאלה פתוחה. ביקשנו לבחון את הסוגיה הזאת בדגש על השאלה אם חלה ירידה בתועלת שבמתן טיפול תרופתי במשך ההשתתפות בניסוי."

Champix
Pfizer
RX
Partially covered by the Health basket
Champix

Health basket inclusion: Champix will be given to the treatment of smoking cessation parallel to supportive means. TABS: 55 x 0.5 mg, 56 x 1 mg; starter pack: 11 x 0.5 mg + 14, 28 x 1 mg. Days 1 – 3: 0.5 mg ×1/d. Days 4– 7: 0.5 mg ×2/d. Day 8 – end of tmt.: 1 mg ×2/d. Pts. should be treated with Varenicline for 12 wks. For pts. who have successf. stopped smok. at the end of 12 wks., an addit. course of 12 wks. tmt. with Varenicline is recomm. to further incr. the likelihood of long-term abstinence. Pts. with ren. impair. No dosage adjust. is necessary for pts. with mild- moder. renal impair. For pts. with sev. renal impair. (estimated CrCl <30 mL/min), the recomm. start. dose of Varenicline is 0.5 mg ×1/d. The dose may then be titrated as needed to a max. dose of 0.5 mg×2/d. For  pts. with end-stage renal dis. underg. hemodialysis, a max. dose of 0.5 mg mg×/d may be admin. if toler. Aid to smoking cessat. for adults over 18 yrs. C/I: Not to pts. under 18 yrs., hypersens.

החוקרים בדקו במטה-אנליזה את תוצאותיהם של 61 מחקרים מבוקרים עליהם יש דיווחים בספרות המדעית הבינלאומית. בסך הכול המחקרים הקיפו קרוב ל-28,000 מעשנים שביקשו להפסיק לעשן.

המחקרים בחנו את יעילותן של שלוש התרופות הנפוצות שאושרו על ידי ה-FDA: זייבן (שבה החומר הפעיל הוא בופרופיון), תחליפי ניקוטין וצ'מפיקס (החומר הפעיל: ורניקלין).

בכל המחקרים חולקו המשתתפים לקבוצות באופן אקראי: חלקם קיבלו תרופה פעילה, חלקם לא קיבלו תרופה פעילה (קבוצת ביקורת). כמו כן, במרבית המחקרים הוצע לכל המשתתפים משתי הקבוצות, גם שיחות ייעוץ פנים מול פנים או שיחות טלפוניות.

המחקר העלה את הנתונים הבאים: כ-40% מהמשתתפים שקיבלו תרופות פעילות לא חזרו לעשן כעבור 3 חודשים. אולם כעבור 6 חודשים שיעורם של הלא-מעשנים ירד לכ-25% בלבד. שנה לאחר תחילת הטיפול - התמידו בהימנעות מעישון רק כ-20% ממקבלי התרופות, לעומת כ-12% מהמשתתפים בקבוצת הביקורת.

"המשמעות היא שאם לוקחים בחשבון את ההפרש בשיעורי הפסקת העישון בין מקבלי התרופות הפעילות לקבוצת הביקורת, רק 8% מהמעשנים שקיבלו תרופות לגמילה מעישון המשיכו להפיק מהן תועלת לאחר שנה מתחילת הטיפול", הדגישה ד"ר רוזן.

היא ציינה, כי "ייחודו של מחקר זה שונה בשני היבטים עיקריים ממחקרים קודמים שבחנו את הספרות המדעית בשיטות של מטא-אנליזה: 1. הוא בדק בנפרד שיעורי הפסקת עישון בנקודות זמן שונות; 2. הוא העריך את הירידה בתועלת מהתרופות לאורך זמן".

טיפולים לגמילה מעישון כלולים בסל הבריאות הישראלי. קופות החולים מספקות לחבריהן סדנאות בחינם לגמילה מעישון. משתתפי הסדנאות זכאים לתרופות לגמילה מעישון במחיר מופחת. התרופות צ'מפיקס וזייבן נחשבות לתרופות קו ראשון להפסקת עישון. תחליפי ניקוטין - לתרופות קו שני. בדצמבר 2017 הוכנס לסל התרופות גם ייעוץ טלפוני להפסקת עישון. המעשנים הנעזרים בקו הטלפוני זכאים להנחה ברכישת התרופות.

"על פי הממצאים שלנו, הוסיפה ד"ר רוזן, 8 מכל 100 מעשנים הפיקו תועלת מהתרופות לגמילה מעישון, ועובדה זו מצדיקה את המשך המאמצים למתן טיפול תרופתי. עם זאת, ברור שלא די בכך. צריך לעשות הרבה יותר כדי להפחית את העישון בקרב האוכלוסייה, ולצמצם את הנזק העצום שהוא גורם. אנו סבורים כי חובה למצוא שיטות מועילות יותר לסייע למעשנים כדי להפסיק לעשן ולתמיד. אנו מוקירים את מאמצי ה-FDA לפתח ניקוטין רפואי יעיל יותר, עבור המעשנים המבקשים להפסיק לעשן.

"בנוסף, על קובעי המדיניות בישראל להיעזר בכל האמצעים על מנת למנוע את התחלת העישון בגיל צעיר. מניעת הכניסה למעגל ההתמכרות - היא התרופה הטובה ביותר."

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  נתונים,  עישון,  הפסקת עישון
תגובות