מלריה

Plasmodium malariae במטיילים ישראלים

במחקר ישראלי חדש תוארו שיטות האבחנה היעילות והמהלך הקליני האופייני בגורם נדיר זה של מלריה

29.01.2018, 10:43

ידוע מעט לגבי Plasmodium malariae, גורם יחסית נדיר למלריה במטיילים שחזרו למדינתם. לאחרונה, השימוש ב-PCRי(polymerase chain reaction) באבחנת מלריה שיפרה את הסגוליות של אבחנת P. malariae. מחקר ישראלי חדש, שהתפרסם בכתב העת Clinical Infectious Diseases, ביקש לתאר את ההיבטים הייחודיים של אבחנת P. malariae והמהלך הקליני שלו במטיילים.

במדינת ישראל, מלריה היא מחלה שמחייבת דיווח למשרד הבריאות. במחקר, בעזרת המעבדה לפרזיטולוגיה של משרד הבריאות, נבדקו כל המקרים של P. malariae במטיילים ישראלים (שהוכחו באמצעות PCR) בין השנים 2008 ו-2017. מידע לגבי שיטת ותזמון האבחנה, מאפיינים קליניים ובדיקות מעבדה נלקחו מהתיקים הרפואיים של החולים.

במחקר נכללו 18 חולים עם P. malariae. בכל המקרים המטיילים נדבקו באפריקה. במהלך תקופת המחקר האחוז היחסי של P. malariae עלה (2%-10% מכלל מקרי המלריה). מלריה זוהתה במשטח דם ב-10 מתוך 18 מהחולים (56%) בהגעתם לבית חולים, ועל ידי בדיקת אנטיגן מהירה ב-5 מתוך 18 מהחולים (29%) בלבד, בעוד שאבחנה ספציפית של P. malariae זוהתה במשטח דם ב-2 מתוך 18 (11%) מהחולים). למרות שכל החולים דיווחו על חום, רק 4 מתוך 18 (22%) תיארו שהחום היה בעל מהלך quartan (חום שחוזר במרווחים של שלושה ימים). 7 מתוך 18 (39%) חולים נדבקו במלריה על אף טיפול מניעתי. אצל חמישה חולים הייתה תקופה ממושכת בין ההדבקה לבין ההופעה של הפרזיט בזרם הדם (prepatent period), עם ממוצע של 55 ימים, כולם חולים שקיבלו קודם לכן טיפול מניעתי.

החוקרים מסכמים ומציינים שהאחוז היחסי של P. malariae נמצא בעלייה. אבחנה בסביבה קלינית שגרתית אינה מספקת עקב רגישות וסגוליות נמוכים של משטחי דם. החוקרים ממליצים לשקול ביצוע PCR כאשר ישנו חשד קליני גבוה. כמו כן מדגישים החוקרים את המקרים בהם תועדו כשל של טיפול מניעתי, אשר הביא להתייצגות קלינית מאוחרת.

מקור:

Yarden Yavne, Eyal Leshem, Yael Paran, Eyal Nadir, Miriam Weinberger, Michal Stein, Neta Petersiel, Dafna Yahav, Tamar Grossman, Eli Schwartz;Plasmodium malariae in Israeli Travelers: A Nationwide Study, Clinical Infectious Diseases, Volume 65, Issue 9, 16 October 2017, Pages 1516–1522, https://doi.org/10.1093/cid/cix560

נושאים קשורים:  מלריה,  מטיילים,  חום,  PCR,  מחקרים
תגובות