חדשות

מחקר בריטי: גם עישון סיגריה אחת ביום מעלה הסיכון למחלות לב ושבץ

מחקר מצא כי הסיכון של מי שמעשנים אפילו סיגריה אחת ביום למחלות לב או שבץ נמוך רק ב-50% מזה של מי שמעשנים 20 סיגריות ביום, וגבוה בעשרות אחוזים מזה של מי שאינם מעשנים

קואליציית המאבק בעישון. "יש לעצור את מגמת העלייה בשיעורי ההתנסות והעישון בקרב בני הנוער"

אנשים שמפחיתים בצריכת הסיגריות עדיין נמצאים בסיכון פוטנציאלי לבעיות בריאות מסכנות חיים; כך עולה ממחקר שפורסם בסוף השבוע ב-BMJ. אפילו לעישון של סיגריה אחת ביום אפקט שלילי דרסטי על הבריאות, הדגישו החוקרים.

צוות המחקר ובראשו פרופ' אלן האקשאו (Allan Hackshaw) ממכון הסרטן ב"יוניברסיטי קולג' לונדון" (UCL) ניתח ממצאים מ-55 פרסומים מדעיים, שהכילו עוקבה בת 144 מחקרים החל מ-1946 ועד 2015.

בין המסקנות שאליהם הגיעו החוקרים הבריטים: עישון של סיגריה אחת ביום עלולה להגדיל מאד את הסיכון של המעשן למחלות של עורקי הלב הכליליים ושבצי מוח בשלב מאוחר יותר של החיים. בהערכה חישובית: הסיכוי של אנשים שמעשנים רק סיגריה אחת ביום לפתח מחלות אלו הוא חצי מזה של מי שעישנו 20 סיגריות ביום, וגבוה בהרבה מזה של מי שלא עישנו.

"על המעשנים לסמן לעצמם מטרה – לחדול באורח מוחלט ולא רק לצמצם במספר הסיגריות היומיות", נכתב, "רק הפסקה מוחלטת של עישון תצמצם דרסטית את הסיכון לשתי המחלות המרכזיות הנפוצות ביותר כתוצאה מעישון - מחלות לב ושבץ".

עוד נמצא במחקר, כי גברים שמעשנים רק סיגריה אחת ביום הם בעלי סיכון לפתח מחלת עורקים כליליים של הלב הגדול ב-48% לעומת גברים שלא מעשנים. נשים שמעשנות סיגריה אחת ביום מצויות בסיכון גדול עוד יותר: 57%.

הגברים שמעשנים סיגריה יומית, נוטים יותר מאחרים בכ-25% לפתח שבץ מוחי בעוד שאצל הנשים מדובר ב-57%, בהשוואה ללא מעשנות.

נושאים קשורים:  חדשות,  עישון,  סיכון,  סיגריות,  מחלות לב,  שבץ,  מחקר
תגובות