חדשות

"רוב הכסף שיועד לקיצור תורי ההמתנה לניתוחים מופנה למערכת הפרטית"

כך אומר מנהל "רמב"ם", פרופ' רפי ביאר, שמתקומם על החלטת משרד הבריאות לאפשר לקופות להזרים לבתי החולים הפרטיים שלהן את כספי התמיכה של התכנית לקיצור תורים; ההחלטה נובעת מכך שבתי החולים הפרטיים מוגדרים כעל-אזוריים בהסכם מבחני התמיכה לשנת 2018

חדר ניתוח, כלי ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

רוב הכסף שהוקצב לקיצור תורים – תכנית שהושקה ב-2016 כדי לחזק את הרפואה הציבורית ולמען בתי החולים הממשלתיים – עשוי להגיע למעשה לבתי החולים הפרטיים של קופות החולים - "הרצליה מדיקל סנטר" של "כללית", "אסותא" של מכבי ואחרים; כך מדווח הבוקר (ב') "ידיעות אחרונות".

לשנת 2017 אושרו לקיצור תורים במערכת הציבורית והממשלתית 650 מיליון שקל, וב-2018 יעמוד הסכום על כ-800 מיליון. המטרה הייתה להגדיל את הפעילות הניתוחים בבתי החולים הציבוריים והממשלתיים ולצמצם את זו המתבצעת בבתי החולים הפרטיים.

אלא שעל פי הדיווח בעיתון, רק 37% מהתקציבים הגיעו לבתי החולים הציבוריים והממשלתיים ושאר הכסף הוזרם לקופות החולים ונתון להחלטתן ועל פי שיקוליהן למי יועברו הכספים הללו.

העיתון מסר עוד, כי ל-2018 אין עדיין הסכמי קיצור תורים בין הקופות לבתי החולים הממשלתיים. "מבחני התמיכה שנחתמו על ידי השרים (אוצר ובריאות)", מדווח "ידיעות אחרונות", "נוסחו כך שיאפשרו להזרים לקופות את התקציב שנקבע למה שכונה 'תכנית לאומית', אבל מבלי לחייב אותן בהסכמים עם בתי חולים ממשלתיים. המדינה דאגה להגדיר את בתי החולים הפרטיים כמו אסותא, מדיקל סנטר בהרצלייה או אלישע וספקים פרטיים אחרים ובהם אלו שבהם יש שר"פ כבתי חולים על-אזוריים – וזה מה שמאפשר לקופות להפנות אליהם את רוב המטופלים. 'מכבי' יכולה לפיכך לשמור על כל תקציבי התמיכה שלה באסותא שבבעלותה".

בדיווח מצוטט פרופ' רפי ביאר, מנכ"ל המרכז הרפואי ממשלתי "רמב"ם" בחיפה, שאמר: "זו החלטה מקוממת הפוגעת בראש ובראשונה בחולים שמעוניינים להגיע לטיפול וניתוח בבתי חולים ממשלתיים, שהם מהטובים בעולם. ההחלטה גורמת לכך שרוב הכסף שיועד לקיצור תורי ההמתנה לניתוחים מופנה למערכת הפרטית, בעוד אנחנו משוועים לתקציבים כדי להגדיל את היקפי הפעילות ואת מספר חדרי הניתוח ולשלם לרופאים ולצוות הרפואי על שעות נוספות".

תגובת משרד הבריאות שנמסרה לעיתון: "הניתוחים, בהתאם למטרת התכנית לקיצור תורים, יכולים להתבצע במימון ציבורי גם בבתי החולים הפרטיים. כ-37% מהתקציב מוקצים בנוסף לקיצור תורים גם לשיפור תשתיות בבתי החולים הציבוריים. במרכיב זה הקופות מתקשרות עם הספקים שלהן בהתאם לשיקוליהן".

נושאים קשורים:  חדשות,  רפואה פרטית,  רפואה ציבורית,  משרד הבריאות,  תכנית קיצור תורים,  המרכז הרפואי "רמב"ם"
תגובות
אנונימי/ת
22.01.2018, 16:45

פרופסור ביאר עשה המון ועושה המון לחיזוק המערכת הציבורית. לו רק היה לו האומץ להגיד לרופאיו ובעיקר ל"כוכבים": או רמב"ם או פרטי. אבל בינתיים אין לו האומץ. ובמקום שירדפו אחריו הוא רודף אחריהם. חבל.

אנונימי/ת
22.01.2018, 19:49

מה הקשר לאומץ של פרופ ביאר? זאת לא החלטה ברמת מנהל בית חולים אלא ברמה הרבה יותר גבוהה. ההחלטה הזו לא הוחלטה ולא תוחלט שכן יום למחרת לא ישארו רופאים מנתחים/מבצעי פרוצדורות אחרים במערכת הציבורית.

אנונימי/ת
22.01.2018, 21:32

למה או- או ?
מדוע רופא לא יכול לעבוד בשעות היום ברמב"ם ואחה"צ באופן פרטי?
מילא אם היתה מסגרת מתגמלת של full timer עם שכר הולם... אבל אין.

אנונימי/ת
24.01.2018, 20:57

האמן לי נסתדר בלעדיהם. שילכו לעשות פרופסורה ב"אסותא" וששם הסטאז'רים של אסותא יעשו בשבילם קבלות ושחרורים ושאר עבודה שחורה.. רצוי גם שכל פעם שהניתוח יסתבך להם שיסתדו לבד בלי הגיבוי של מיון רמב"ם, טיפול נמרץ רמב"ם ,המחלקות הכירורגיות ברמב"ם והיעוץ של הפנימאים והמומחים למחלות זיהומיות ואז נראה.... יש מבין?

רפואה זה מקצוע חופשי מי שרוצה ויכול שיירוויח

הכתובת הייתה על הקיר. מנהלי בתי החולים הממשלתיים שיקפו זאת בעבר להנהלת משרד הבריאות. התוספת הייחודית צריך הייתה להינתן לבתי החולים הציבוריים לשם קיצור תורים!!!

22.01.2018, 22:39

בתעריפים של ססיות בבתי החולים לא משתלם לעבוד, הכסף הגדול יזרום על חשבון שכר המנתחים לכיסי חברות הביטוח שהשכילו לראות את הנולד ( לוביסטים?) וקנו נתחים מהרצליה מדיקל, נארא ועין טל

23.01.2018, 07:52

מערכת ההריאות חולה זה זמן רב!! לעומדים בראשה אין את היכולת/הרצון להכנס בעובי הקורה ובאמת באמת לבדוק את הנעשה בקופות החולים.אין שקיפות במערכות האלה,מול המדינה.עיוותים רציניים בנושא התרופות,העבודות הפרטיות של הרופאים ,על חשבון החלשים.גועל נפש של ממש!!

אנונימי/ת
23.01.2018, 20:17

בתי החולים הפרטיים הציעו כל הזמן להקצות את כל הסכום אך ורק למערכת הציבורית ובלבד שהקופות לא ידרשו להפחית פעילות בפרטי, כך התקציב היה מאפשר קיצור תורים אמיתי ותוספת שירותים לאזרח, וכך אם השירות בציבורי היה אכן משתפר הרי שהציבור היה מצביע לבד ברגליים ולא פונה למסלול הפרטי. במקום זאת ניסו לחסל את הסקטור הפרטי לחלוטין באמצעות מתן הוראה לקופות להפסיק רכישות במערכת הפרטית דבר שאילץ את בתי החולים הפרטיים להיכנס לתחרות על העוגה הציבורית, חבל כי וכולנו כמדינה להרוויח תוספת שירותים אמיתית ולא לכאורה

אנונימי/ת
24.01.2018, 16:50

סו״ס אני מבין מדוע אני צריך להזמין מטופלים לטפול באבן שופכן או כריתת ערמונית לשחרור החולה מקטטר 4 חודשים מיום הכנסתם. מצב לא בריא. דווקא הרופאים ה״חזקים״ מנהלי יחידות ומחלקות שמקבלים 30 כונניות על בחודש עוזבים את ביהח לעבודה פרטית, כמו שכתב משהו למעלה: ביום עובדים בציבורי ואחהצ עובדים בפרטי.

אנונימי/ת
24.01.2018, 20:54

עצוב לראות רופאים חמדנים.