חדשות

דיון בוועדת הבריאות: רק רופא שיקומי אחד הוכשר בישראל בכל שנת 2017

את הפרטים מסר ד"ר דב אלבוקרק, מנהל בית החולים השיקומי "רעות", בדיון מיוחד שנערך בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בנושא שיקום וטיפול בקשישים

בית חולים שיקומי (צילום: אילוסטרציה)

רק רופא שיקומי אחד הוכשר בישראל בכל שנת 2017, וקופות החולים מעבירות למוסדות שיקום רק 50% מהתעריף שקבע משרד הבריאות עבור אשפוז שיקומי; כך אמר אתמול (ב') ד"ר דב אלבוקרק מנהל בית החולים השיקומי "רעות", בדיון מיוחד שנערך בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת.

את הדיון יזמו הח"כים איציק שמולי (המחנה הציוני), יעקב פרי (יש עתיד) ויוסף עטאונה (הרשימה המשותפת) בטענה כי "קופות החולים מונעות מקשישים שיקום רפואי הולם בשל שיקולים כלכליים וכתוצאה מכך מידרדר מצבם".

ח"כ שמולי אמר בדיון: "קופות החולים מונעות מהמטופלים את הזכות הבסיסית לקבל שיקום במקום מסודר ושולחות אותם לשיקום ביתי, עם כמה ביקורים של רופא ופיזיותרפיסט. הדרך הזאת מובילה למצב סיעודי - ובדרך כלל גם למוות מהיר יותר. זאת האמת ואין בלתה. קופות החולים הופכות את החוק ללעג רק בגלל סיבות כלכליות".

ח"כ פרי אמר בדיון: "קופות החולים השולטות במעבר מבוטחים לבתי חולים שיקומיים, מצויות בניגוד עניינים. יש להקים ועדות בלתי תלויות שינחו את קופות החולים כיצד לנהוג".

ח"כ עטאונה אמר: "על המדינה לקחת אחריות על חוק ביטוח בריאות ממלכתי ולא לאפשר לקופות החולים לנהל בעצמן את עניין השיקום, במיוחד ביישובי הפריפריה".

לדיון הגיעה השחקנית סופי צדקה שסיפרה בדמעות כיצד אביה עבר שבץ ונשלח לשיקום בביתו ולא במוסד. "מדינה מתוקנת צריכה לדאוג לזקנים שלה. קופת החולים סגרה בפנינו דלתות. את כל החסכונות שלי ושל אחי הוצאתי די לטפל באבי".

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, מחה על תשובותיהם של נציגי משרד הבריאות וקופת חולים כללית, לפיהן השיקולים בהפניה לשיקום ביתי במקום מוסדי אינם כלכליים, וכי ניתנים מענים טובים לזקוקים לשיקום.

"בנאומים מוכנים מראש שכאלה", אמר ח"כ אלאלוף, "אנחנו יכולים לצפות גם ביוטיוב. אינכם מתייחסים למציאות. אין מחסור בכסף, אלא בהתארגנות נכונה ושיטתית. השיקום מצוי במצב חמור ולא בשליטה". הוא הודיע, כי מיד אחרי שיאושר חוק ההסדרים יתקיים דיון מעמיק בנושא, "והפעם יהיה על משרד הבריאות וקופות החולים לתת תשובות כנות".

האיגוד לרפואת שיקום בהסתדרות הרפואית הגיב לדיון: "שיקום רפואי של מטופלים הסובלים מפגיעות מורכבות מחייב שיקום ראשוני באשפוז. שיקום בקהילה הוא נדבך חיוני בתהליך השיקום, אך אסור שהשימוש בו ייעשה מתוך שיקולים כלכליים. הארכת חיים ושיפור איכות חייהם של אלפי מטופלי שיקום, מחייב את משרד הבריאות לגבש ולאכוף קריטריונים ברורים לשיקום באשפוז ובקהילה, להוסיף תקנים לרופאי שיקום ולצוותי מקצועות הבריאות, לחזק את מערך מרכזי השיקום באשפוז ובקהילה, במרכז הארץ ובפריפריה ולהחמיר את הבקרה על תהליך השיקום. רק כך נשפר את תנאי השיקום הרפואי, ואת תוצאותיו".

נושאים קשורים:  חדשות,  שיקום,  אשפוז,  ועדת הבריאות של הכנסת
תגובות
17.01.2018, 19:20

1. לא ברור הקשר בין הכותרת, שמהווה גם את המשפט הראשון, לשאר תוכן הכתבה. עם זאת, אכן חסרים מתמחים בשיקום ויש תקנים פנויים במחלקות שיקומיות רבות.
במידה וגורמים מוסמכים רוצים להגיד רשמית שהם מחפשים מתמחים, זה המקום תגובה.
2. ניתן להבין מאופן הכתיבה, שלדעת כותביה, שיקום ביתי אינו שיקום. במקרים רבים שיקום ביתי הוא אופציה מצוינת. במקרים אחרים יידרש שיקום באשפוז. בשני המקרים ידרשו רופאי שיקום מוכשרים.
3. גם במקרים בהם ישנו אשפוז שיקומי, לא כאן מתחיל השיקום ולא כאן סופו. שיקום זה תהליך המתחיל מרגע הפגיעה וממשיך לאורך כול חיי האדם שצריך להמשיך את חייו עם השלכות הפגיעה.

17.01.2018, 20:44

זה שכיום יש תקנים, זה לא אומר שאין מחסור בשירותי שיקום, אבל ללא קשר למחסור זה, בנתונים הנוכחיים חסרים מתמחים.

אנונימי/ת
17.01.2018, 21:16

הבעיה היא שבשיקום, בניגוד לרפואת משפחה, אי אפשר לעשות קומבינות עם קופות החולים. מי שהולך לשיקום ולאבא שלו לא קוראים קובי מיימון שלא יבכה על השכר שלו ובטח לא על הפנסיה שלו. גם אם יובטחו מענקים - הרי המדינה תשלם רק לאחר פסיקת בית משפט.

אנונימי/ת
17.01.2018, 21:23

צריך הערכה שיקומית מקיפה: מה היקף הנזק המוחי שהביא אותו מתמחה שהוסמך ב 2017 לבחור במקצוע הזה...
העיקר שקיימת הלימה מושלמת בין יחס המדינה לנכים ולאלה המטפלים בהם.

אנונימי/ת
18.01.2018, 13:04

החשוב שכל המסגרת שיקום חייבת להיות איכותית.
וטיפולי בית זה לא מסגרת איכותית !!!