חדשות

דיון בוועדה לביקורת המדינה על מצב המעבדות הרפואיות במערכת הבריאות

בדיון בוועדת ביקורת המדינה התלוננו עובדי מעבדות רפואיות, ביו-כימאים ומיקרוביולוגים עם תואר שני ושלישי כי השכר ההתחלתי שלהם עומד על 27 שקל לשעה

מיקרוסקופ, בדיקת מעבדה (צילום: אילוסטרציה)

עובדי מעבדות רפואיות, ביו-כימאים ומיקרוביולוגים עם תואר שני ושלישי מרוויחים שכר התחלתי של 27 שקל לשעה; כך דווח אתמול (ג') בדיון מיוחד שקיימה ועדת הכנסת לביקורת המדינה ושבו נמתחה ביקורת חריפה על משרד הבריאות. יו"ר הוועדה, ח"כ שלי יחימוביץ', הזהירה כי "המעבדות הרפואיות עומדות על סף קריסה. תנאי ההעסקה של עובדיהן מחפירים. זה מצב שפוגע באופן חמור וישיר בבריאות הציבור".

בדיון, שבו השתתפו עובדי מעבדה מכמה בתי חולים, נמסר כי באחרונה התיר משרד הבריאות לבצע בדיקות מעבדה שונות בבתי המרקחת. יו"רית הסתדרות המיקרוביולוגים והביוכימאים עובדי המעבדות הרפואיות, אסתר אדמון, העירה על כך: "מדובר בלא פחות מסכנה לבריאות הציבור". בתגובה הודיע המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו כי "המשרד ישקול עניין זה מחדש".

פרופ' גרוטו גילה, כי "יש למשרד תקציב לטפל בבעיות, אך בהיעדר הסכם שכר חדש במגזר הציבורי יכולתנו להעלות את שכר עובדי המעבדות מוגבלת".

בתגובה לדבריו העירה ח"כ יחימוביץ': "מצבם של עובדי המעבדות הרפואיות בלתי נסבל. קיים היעדר הלימה מוחלט בין כישוריהם, השכלתם ואחריותם הכבירה לבריאות הציבור לבין שכרם הנמוך".

עוד אמרה ח"כ יחימוביץ: "מצבן של המעבדות הרפואיות בלתי מתקבל על הדעת. עובדיהן הם אנשים מחויבים ומוכשרים, בעלי השכלה גבוהה ואחריות אדירה לבריאות הציבור. למרות השכר הזעום, היעדר תקינה, ודרישות רגולטוריות הולכות ומחמירות – עושים עבודתם על הצד הטוב ביותר. מדובר באחד המקצועות שבהם קיים הפער הגדול ביותר בין כישורים והשכלה של עובדים לבין התגמול, שהוא בפירוש מעליב.

״למציאות הזו, אף שהיא נסתרת מן העין, השלכות מידיות וחמורות על בריאות הציבור. התנאים המחפירים מונעים גיוס אנשי מקצוע נוספים, יוצרים מחסור בכוח אדם, שכל כולו בא בסופו של דבר על חשבון החולים והמטופלים. אינני מקבלת את טענת נציג נציבות שרות המדינה ששיפור בשכר עובדי המעבדות דורש מעבר לחוזים אישיים. גם לעובדים קבועים בתקן, מגיע להשתכר שכר ראוי.״

״בדיון הזה נחשפנו לתופעה מדאיגה: העברת חלק מבדיקות הדם המתבצעות כדי לאתר סוכרת הועברו מהמעבדות הרפואיות לבתי המרקחת ברשתות הפארם. מדובר כאן במשאבת כספים שתושת על חשבונם של אנשים תמימים, שבמקום לקבל את אותה בדיקה בקופת החולים שלהם, בחינם, יקבלו שירות מופרט ופחות מהימן מרוקח שאין לו הכשרה מקצועית לערוך את הבדיקה. אז מה יהיה השלב הבא? ניתוחי לב יבוצעו באמצע קניונים? מובן שיש התקדמות טכנולוגית וניתן להוציא חלק מהבדיקות החוצה – ואולם, הדבר חייב להיעשות בשיתוף פעולה מלא עם העובדים ומבלי למדרם".

דן בנטל, מנהל אגף במשרד מבקר המדינה, אמר בדיון שכמעט כל חולה נזקק לשירותי המעבדות. "דו"ח מבקר המדינה 66ג הצביע על ליקויים חריפים. למשרד הבריאות פיקוח חלקי בלבד על המעבדות. הוא הפך אותן למעין חצר אחורית שלו. המשרד לא מהווה גורם מקצועי תורתי ומאסדר. מבחינת כוח אדם במעבדות - עולה הצורך בכוח אדם מיומן, אך אין תקן לכך ולכן כל מנהל בית חולים ממנה עובדים אלו על-פי שיקול דעתו האישי. בנוסף, אין הגדרות לפעילות בשעת חירום".

פרופ' גרוטו, השיב לו: ״ביצענו במשרד עבודה משותפת עם המחלקה למעבדות בראשות רות ישי. הגשנו הצעה שהגיעה לממונה על השכר בנציבות שירות המדינה. התכנית שלנו מוכנה, אבל אנחנו מחכים למענה מהממונה על השכר שצריך לדון על הסכם השכר החדש. אנחנו מודעים לבעיה ומסכימים למה שנכתב בדו"ח מבקר המדינה - אבל אנחנו מוגבלים מבחינת היכולת שלנו לדון בדברים עד שיהיה הסכם שכר חדש לשנת 2018".

עוד אמר כי משרדו פועל להפרדת פעילות המעבדות לשני חלקים: רגולציה על פעילותן וניהולן. "כל זאת כדי שנוכל להגביר את הפיקוח והאכיפה עליהן. גיבשנו תכנית מלאה לעדכון המבנה הארגוני ותוספת תקינה, לרבות הקמת מטה ניהול מרכזי.״

"הטכנולוגיה היום", אמר פרופ' גרוטו, "מאפשרת לערוך בדיקת דם בתוך שניות ספורות כבר באמבולנס. כל העולם הולך לכיוון הזה. יש לי הרגשה שלא היה די שיתוף פעולה עם עובדי המעבדות בעניין זה - למרות שאת הוצאת בדיקות ההמוגלובין לבתי המרקחת עשינו לאחר התייעצות עם אגודת רופאי הסוכרת".

גרוטו הודיע כי משרדו מצוי באמצע הכנתה של תכנית עבודה. "נסיימה בסוף החודש או לכל היותר באמצע החודש הבא. אז נוכל לדון ביתר פירוט בנושא השכר. בינתיים אנחנו עוסקים בדברים רבים שאינם נוגעים לשכר, כמו הגדלת תקני הסטז'רים".

אדמון מסרה בדיון: ״לאורך שנים המעבדות הוזנחו. למרות התראות מתמשכות מאז 2010. השכר לא עודכן ולא התאים עצמו לדרישות הרגולטור. היום כל העובדים הם אקדמאיים, ואילו השכר ההתחלתי עומד על 27 שקל לשעה. בהסכם השכר מלפני שנתיים קיבלנו 7.5% תוספת שכר מעבר לתוספת הכללית למשק, אבל הפער בינינו לבין עמיתינו עדיין עצום. הסכם התפקוד שלנו הוא מהמאה הקודמת - משנת 1995.״

היא מסרה כי למעבדות הרפואיות לא מגיעים כבר צעירים. "רק 7% מהמערכת הזאת הם עובדים צעירים, אבל 40% לפני או כבר אחרי פרישה. אנו נאצלים להעסיק עובדים שפרשו לגמלאות. הם עובדים תמורת חשבוניות. מדובר בסוג של הפרטה. באשקלון נאלץ עובד לעבוד 350 שעות בחודש כדי לתת מענה לכמות הבדיקות".

״לא יכול להיות מצב", הדגישה, "שוציאו בדיקות מעבדה ׳החוצה׳. באחרונה משרד הבריאות פרסם הנחיה, שבדיקות המוגלובין ניתן לעשות בבתי המרקחת. אבל אין על זה בקרה. הרוקחים לא מספיק מקצועיים. לא אחת הם מטעים את המטופל. אין מעקב ותיעוד לנעשה שם בנושא הזה. וחמור מכל - היום זה המוגלובין ומחר ספירת דם.

"המהלך הזה הוא פשוט מסוכן לבריאות הציבור. המעבדות הן העיניים של הרפואה: רופא לא ייתן אבחנה טובה אם אין לפניו תוצאות טובות של בדיקות, בזמן אמת. אם הבדיקות נערכות בידי מי שאין לו הכשרה מתאימה, הן יכולות להביא לאבחנה שגויה ולטיפול שגוי. כל מערכת הבריאות נסמכת על המעבדות הרפואיות. אבל המערכת 'עובדת' כך על המטופלים, כי הם לא מקבלים את מה שמגיע להם. זו פשוט עבודה בעיניים.״

בנושא הסכם השכר מסרה חמוטל בן דור, סגנית הממונה על השכר באוצר: ״הסכם השכר הקודם עם עובדי המעבדות הרפואיות נחתם ב-2016. אחרי שסגרנו את הסכם המסגרת, הסכמנו יחד עם ההסתדרות להחריג את עובדי המעבדות, כך שיקבלו תוספת של 7.5% מעל כל שאר העובדים במשק. הסכם זה הסתיים ב-31.12.17. אני משערת שנכנס למו"מ עם ההסתדרות על הסכם חדש במחצית השנייה של 2018. לאחריו ההסתדרות תוכל לבוא בבקשות לגבי דירוגים שיוחרגו והסכמים נפרדים" יו"ר הועדה ח"כ יחימוביץ העירה: "חצי שנה? - זה יותר מדי זמן. בכוונתי לעמוד בזמן הקרוב בקשר עם משרדי הבריאות והאוצר וכן עם ההסתדרות. אף שוועדת ביקורת המדינה איננה ועדה מחוקקת, אין בכוונתנו לזנוח את עובדי המעבדות".

בנצי כץ, סגן מנהל המעבדה הרפואית באיכילוב, אמר בדיון: "הרופאים הם שפונים אלינו בבקשה לבצע בדיקות מורכבות, כמו למשל ללוקמיה לימפתית כרונית כי הצלחת הטיפול תלויה בבדיקות מעבדה מסוימת מאד. אלא שהיום אני לא יכול לגייס עובדים כדי לתת את השירות הנדרש הזה. יש משרות פנויות במעבדות, אבל לא ניתן לאיישן כאשר השכר החודשי עומד על 6000 - 6500 לבעלי תואר שלישי."

הוסיפה לדבריו מריאל קפלן, מהמעבדה ברמב"ם: "אנחנו שקופים והציבור לא רואה אותנו - אבל בלעדינו אין תהליך רפואי. 70% מההחלטות הרפואיות מבוססות על בדיקות מעבדה. אנחנו מבטיחים את איכות ודיוק התוצאות; אנחנו חותמים עליהן ולוקחים אחריות. אם ניתן לאנשים לא מיומנים לערוך בדיקות - הציבור ייפגע".

אברהים אגא מנהל המעבדה הרפואית במרכז הרפואי לגליל בנהריה התריע: "יש סכנה לחיי האזרחים הנמצאים בפריפריה בגלל המצב במעבדות. עד היום עסקת עובדים מעבדה שמצויים בה כבר 30 שנה היא לפי שעות".

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  מעבדות,  תנאי שכר,  ועדת ביקורת המדינה
תגובות
אנונימי/ת
17.01.2018, 19:31

העוזרת בית שעובדת אצלי מרויחה 70 שח לשעה...ומתמחה שלב א שמחליף אותי לעיתים, 250 שח לשעה. למה שמיקרוביולוג יסכים לעבוד תמורת סכומים מעליבים כאלה?

אנונימי/ת
18.01.2018, 08:06

מסכים לכל מילה

בת זוגתי תואר שלישי במיקרוביולוגיה רפואית עזבה את המקצוע בגלל השכר הנמוך שלא תואם את ההשכלה שלה והכישורים שלה.

עוזרת הבית שלי מרוויחה 60 ש"ח לשעה

אנונימי/ת
18.01.2018, 11:37

א. בת זוגך או זוגתך. בת זוגתך היא הבת של זוגתך (בהנחה שהיא לא הבת שלך)
ב. גם אתה וגם המגיב שמעליך די פרייארים. אני משלם לעוזרת 50 לשעה + בקבוק יין בפסח וראש השנה.

אנונימי/ת
19.01.2018, 10:49

מהיעדר המקצועיות של העוסקים בדבר שעולה מהכתבה הזאת לא פלא שזהו מצבם העגום. מצד אחד עובדי המעבדות מתלוננים על העומס הלא הגיוני שלהם, ומצד שני הם מתלוננים שמעבירים בדיקה אחת לבתי המרקחת, ועוד בחוצפתם רומזים על שרלטנות מצידם של רוקחים. ממש אין צורך בהכפשות (ועוד כאלה ללא שום בסיס והצדקה) כלפי אחרים על מנת לקדם את עצמכם.