חדשות

המלצה: לאפשר כניסת אלפי עובדים פלשתינאים לעבודה בבתי אבות

על התוכנית דיווח הבוקר (ג') העיתון "ידיעות אחרונות"; תגובת משרד הבריאות: "קיימת החלטת ממשלה רוחבית על תוספת עובדים פלשתינאים להרבה ענפים במשק ביניהם גם בסיעוד".

טיפול בקשישים (צילום: אילוסטרציה)

המלצה לבחון את כניסתם לישראל של אלפי פלשתינאים שיעבדו בבתי אבות כמטפלים בקשישים סיעודיים, על מנת לפתור את מצוקת כוח האדם בתחום הועלתה בדיונים שנערכו באחרונה במשרד הבריאות. על הכוונה נמסר במסמך שהועבר לבג"צ על-ידי פרקליטות המדינה, כתשובה לעתירה שהגיש איגוד בתי האבות ובו נדרשה המדינה להוסיף עובדים זרים לענף הסיעוד בבתי האבות ובדיור מוגן.

את מכתב התשובה לעתירה, כך מדווח הבוקר (ג') "ידיעות אחרונות" ניסח עו"ד רן רוזנברג, סגן בכיר במחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה. "בכוונת הגורמים המקצועיים במשרדי הממשלה הרלוונטיים", כתב עו"ד רוזנברג, "לבחון המלצה לממשלה להתיר כניסתם לישראל של פלשתינאים, למטרות עבודה בענף מוגדר זה (ענף הסיעוד). מטבע הדברים קידום המהלך מחייב תיאום בדרגים מדיניים והמקצועיים הבכירים ביותר כמו גם עיגונו בהחלטת הממשלה". העיתון מסר, כי לתצהיר המדינה צורפה חתימתו של מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב.

ואולם, דיווח "ידיעות אחרונות", הרעיון כולו התקבל בפליאה רבה על ידי "גורמים במערכת הבריאות". בציטוט של הגורמים האנונימיים שהובא בעיתון נכתב: "בכל מדינות העולם מקובל שעובדים זרים עוסקים במקצועות הסיעוד, אבל למה להכניס פלשתינאים משטחים לישראל? למה לא להביא עובדים מנפאל, או הפיליפינים כמו שזה כבר קורה כיום בקהילה (מטפלים אישיים)? מה יקרה ביום שבו יוטל סגר על השטחים מסיבות ביטחוניות ולא תתאפשר כניסתם לישראל של עובדים אלו? מי יטפל אז בקשישים הסיעודיים? זה פתרון הזוי. רוב הישראלים ובני משפחות הקשישים הסיעודיים, לא יסכימו לרעיון הזה".

העיתון מסר, כי לפני שנה הבטיח מנכ"ל משרד הבריאות ליו"ר איגוד בתי האבות שהוא יבקש אישור מידי להבאת 2,400 עובדים זרים מיומנים לעבודות בתחום הסיעוד, אלא שמאז לא נעשה דבר.

העתירה לבג"צ הוגשה כבר לפני כמה חודשים ובה נכתב כי המצב כיום בתחום הסיעוד לקשישים בבתי האבות חמור במיוחד. "הנטל על העובדים שנותרו בענף – בלתי נסבל. בשנים האחרונות פרשו לגמלאות עובדים רבים מקרב עולים מבריה"מ לשעבר שהשתלבו בענף בשנות ה-90. אבל אין להם כרגע מחליפים. ישראלים אינם מגלים רצון לעבוד בתחום הזה", אמר לעיתון יו"ר איגוד בתי האבות, רוני עוזרי. כ-22 אלף קשישים מטופלים כיום בבתי האבות.

בישראל מועסקים כיום כ-60 אלף פלשתינאים, בעיקר בענפי הבניין, החקלאות, השירותים והתעשייה.

תגובת משרד הבריאות כפי שהובאה בדיווח: "זו איננה החלטה של משרד הבריאות אלא של משרדי האוצר והביטחון. קיימת החלטת ממשלה רוחבית על תוספת עובדים פלשתינאים להרבה ענפים במשק ביניהם גם בסיעוד". העיתון מסר כי סגן שר הבריאות יעקב ליצמן מסתייג מהמהלך .

עוד נמסר בדיווח כי הבטחות שונות שנתנו גורמי ממשלה לטיפול בבעיות שנחשפו בבתי האבות – לא מומשו בפועל עד היום: הובטחה הכשרה ייעודית של 800 אחיות מעשיות לבתי אבות ודיור מוגן אבל בפועל הוכשרו רק 200 והשנה אין כוונה להכשיר עוד; תזכיר חוק שמחייב התקנת מצלמות במוסדות הסיעוד תקוע והנושא לא מקודם; הובטח להוסיף תקנים כדי להקטין את היחס שבין מספר העובדים למספר הקשישים המטפלים על-ידם – והתקנים לא נוספו. רק ההבטחה לבצע יותר ביקורות פתע במוסדות הסיעודיים, בשעות לא שגרתיות, אכן מומשה.

נושאים קשורים:  חדשות,  תוכנית,  יוזמה,  טיפול,  קשישים,  סיעוד,  פלשתינאים
תגובות