ניתוח בריאטרי

ניתוחים בריאטריים ושכיחות ספחת ודלקת מפרקים ספחתית בחולים הסובלים מהשמנת יתר

לאחר מעקב של כ-26 שנים הודגם כי יש קשר בין ניתוחים בריאטריים להיארעות נמוכה יותר של ספחת באוכלוסייה זו

16.01.2018, 10:43
פסוריאזיס (צילום: אילוסטרציה)
פסוריאזיס (צילום: אילוסטרציה)

מטרת מחקר זה הייתה להעריך את ההשפעה של ניתוחים בריאטריים (vertical gastroplasty gastric banding, gastric bypass), בהשוואה לטיפול המקובל, על שכיחות ספחת (פסוריאזיס) ודלקת מפרקים ספחתית, בקרב חולים שוודים הסובלים מהשמנת יתר.

לקריאה נוספת: 

המחקר כלל 1,991 נבדקים שעברו ניתוח בריאטרי ו-2,018 נבדקים בקבוצת הביקורת. כלל המשתתפים סבלו מהשמנת יתר ואף אחד מהנבדקים לא היה חולה בספחת או דלקת מפרקים ספחתית בתחילת המעקב. נתונים אודות אבחון הספחת ודלקת המפרקים הספחתית נאספו ממאגר המטופלים הלאומי של שוודיה ועל-ידי חלוקת שאלונים.

תוצאות המחקר הדגימו כי במעקב באורך 26 שנים, נמצא קשר בין ניתוח בריאטרי לבין היארעות נמוכה יותר של ספחת, בהשוואה לטיפול המקובל (מספר אירועים - 174; יחס סיכונים - 0.65; רווח בר-סמך 95% - 0.47-0.89; p=0.008) בנוסף, החוקרים מצאו כי עישון והשמנת יתר ממושכת הינם גורמי סיכון עצמאיים לספחת. לא נמצא הבדל מובהק סטטיסטית בין שלושת שיטות הניתוח הבריאטרי לעיל בהורדת הסיכון לפתח ספחת. הקשר בין ניתוח בריאטרי לבין היארעות ספחת לא הושפע על-ידי ערפלנים של נתוני המוצא. לא נמצא הבדל מובהק סטטיסטית בסיכון לפתח דלקת מפרקים ספחתית (סך האירועים שדווחו היה 46) בהשוואה בין הנבדקים שעברו את הניתוח לעומת נבדקי קבוצת הביקורת.

המחקר מראה כי קיים קשר בין ניתוחים בריאטריים לבין סיכון נמוך יותר לפתח ספחת, בהשוואה לטיפול המקובל.

מקור: 

Maglio, C. (2017) Obesity. 25(12), 2068

נושאים קשורים:  ניתוח בריאטרי,  ספחת,  משקל יתר,  דלקת מפרקים פסוריאטית,  מחקרים
תגובות