חדשות

הצעת חוק תאפשר למדינה לתבוע חברות הסיגריות על נזק כספי בשל עישון

הצעת החוק, שתוגש לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה ביום ראשון הקרוב, היא תרגום של חוק קנדי בעניין; בארה"ב הסתיימה תביעה דומה בפשרה שכללה תשלום של 245 מיליארד דולר על ידי יצרניות הסיגריות

עישון בישראל (צילום: אילוסטרציה)

הצעת חוק תקדימית תוגש ביום ראשון הקרוב לוועדת השרים לענייני חקיקה, לפיה בתי החולים, קופות החולים, המדינה והמוסד לביטוח לאומי יוכלו להגיש תביעות כספיות נגד חברות הסיגריות, על נזקים שנגרמו למוסדות מערכת הבריאות כתוצאה מנגע העישון. חוק בנושא זה קיים כבר בקנדה.

בדיווח במהדורת חברת החדשות בטלוויזיה אמש (ב'), מסרה הכתבת הכלכלית עמליה דואק, כי על-פי הערכות משרד הבריאות, הנזקים הבריאותיים הישירים כתוצאה מעישון והתמכרות לסיגריות מגיעים ל-5 מיליארד שקל בשנה, ובנוסף לכך עוד כ-9 מיליארד שקל בשל נזקים עקיפים כמו אובדן ימי עבודה וימי מחלה.

לפני 7 שנים הוגשה בישראל עתירה לבג"צ לאשר תביעה נגד חברות הסיגריות כדי לחייבן בפיצויים על נזקי העישון - אך בית המשפט דחה אותה, כשקבע כי על המדינה לחוקק חוק מתאים בנושא הזה.

בדיווח נמסר, כי ח"כ יעל גרמן, לשעבר שרת הבריאות, שהיא בין יוזמי הצעת החוק, הסבירה כי חברות הסיגריות צריכות לשפות את קופות החולים, בתי החולים ומערכת הבריאות כולה, על הנזק שהן גרמו במוצריהן – נזק המאלץ כיום את מערכת הבריאות לטפל בחולים שמחלותיהם נגרמו ישירות עקב עישון וההתמכרות לסיגריות, לבצע גם פעולות מניעה כמו עריכת סדנאות גמילה. "החברות בעצם מפיצות מוות", אמר גרמן.

על פי הצעת החוק, רק המוסדות הנ"ל יוכלו להגיש תביעה מסוג זה, אך לא המעשנים כפרטים או כקבוצה.

עו"ד עמוס האוזנר, יו"ר המועצה הישראלית למניעת עישון, שהתראיין לכתבה בטלוויזיה, אמר: "יצרניות הסיגריות הוסיפו לתערובות מהן הוכנו המוצרים שלהן חומרים ממכרים". עוד אמר, כי "גופים במערכת הבריאות הם שניזוקו עקב כך ויש לפצותם".

"כל אחד מאתנו", הוסיף עו"ד האוזנר, "משלם ישירות עקב תופעת ההתמכרות לסיגריות והעישון משום שבגלל זה, הקופות ובתי החולים צריכים להקדיש משאבים יקרים לשם טיפול במעשנים ובמחלות שנגרמו להם ומשום כך לציבור הרחב ניתנים בעצם שירותי בריאות גרועים יותר, פחות תרופות מכפי שנדרשות, ויש גם תורים ארוכים לרופאים ולטיפולים".

בדיווח נמסר כי החוק המוצע הוא "תרגום מדויק של החוק הקנדי". עוד נמסר כי בארה"ב, לפני שני עשורים, תביעה נגד חברות הסיגריות הסתיימה בפשרה בה הוטל עליהן קנס בסך 245 מיליארד דולר על פעילותן והשלכותיה.

נושאים קשורים:  חדשות,  סיגריות,  עישון,  נזק כספי,  תביעה,  הצעת חוק,  חברות סיגריות
תגובות
אנונימי/ת
16.01.2018, 12:11

עם כל הסלידה שלי מעישון, אינני חושב שזה נכון.
בדיוק לשם כך יש את המס על סיגריות. אם המס על סיגריות אינו מכסה על ההוצאות הקשורות בעישון, יש להעלות את המס כך שיכסה. בצורה הזו הנזקים מגולגלים על המעשן הבוחר במודע לקנות מוצר מזיק.