חדשות

בתום מאבק ציבורי: שר האוצר ישווה מיסוי "אייקוס" למיסוי סיגריות רגילות

לפי הדיווחים, שינוי העמדה של שר האוצר התרחש לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה הודיע כי לא יוכל להגן על סירובו להשוות את שיעורי המס בבג"צ

הסיגריה האלקטרונית IQOS של חברת "פיליפ מוריס" (צילום: אילוסטרציה)

שר האוצר, משה כחלון, חזר בו מהתעקשותו שנשמכה חודשים רבים, והוא יחתום בקרוב על הצו המטיל מס על "אייקוס" - הסיגריה האלקטרונית החדשה של פיליפ מוריס. על הסיגריה יוטל מס זהה לזה החל על סיגריות רגילות - כ-65% ממחירה.

בכך קיבל השר את עמדת משרד הבריאות, גופים שונים בתחום בריאות הציבור ורשות המסים. במהלך תקופת "הסרבנות" שהפגין השר הוגשה נגדו גם עתירה לבג"צ. החברה המייצרת ומשווקת את מכשיר העישון נאבקה באחרונה נגד המיסוי. נגדה התייצבו גורמים שונים שהדגישו כי כל מכשיר או מוצר לעישון גורמים נזק בריאותי שיש לו השלכות מרחיקות לכת.

השינוי בעמדת שר האוצר אירע לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה הבהיר לו כי לא יוכל להגן על עמדתו בבג"צ. השר גם נמנע עד כה להבהיר את הסיבה לעמדתו לפני ועדת הסמים של הכנסת בראשות ח"כ תמר זנדברג (מרצ). כלי התקשורת הכלכליים מסרו הבוקר (ב'), כי בלחץ היועץ המשפטי לממשלה הוחלט להכניס את המס לתקציב המדינה.

האייקוס היא סוג של סיגריה אלקטרונית המכילה טבק ומבוססת על חימום ולא על בעירה. מקלוני הטבק לעישון נמכרים כחלק ממערכת המכשיר והיו פטורים לחלוטין ממס, בניגוד לסיגריות רגילות.

האגדה למלחמה בסרטן בירכה הבוקר (ב') על החלטת השר. "אנו מקווים שהמיסוי על כל מוצרי הטבק, לרבות טבק לגלגול, יעלו בהתאמה כדי למנוע מצעירים להתחיל לעשן ולהתמכר להרגל המזיק והקטלני. השוואת המס על כל מוצרי הטבק לצד העלאת מחירי כלל הסיגריות, הם צעדים שהוכחו כיעילים לשם הפחתת שיעורי העישון ומניעת התמכרות לו. עצם קיומו של מכשיר כנ"ל בישראל מסכן באופן חמור, עשורים של התקדמות בצמצום שיעורי העישון. מדיווחים שאספנו מרחבי העולם עולה כי במדינות שבהן ההמצאה החדשה הזאת נפוצה, זינק באופן משמעותי היקף המעשנים לאחר עשרות שנים של ירידה בשיעורי עישון הסיגריות".

נושאים קשורים:  חדשות,  "אייקוס",  משה כחלון,  שר האוצר,  סיגריות אלקטרוניות
תגובות