דעות

לא ניתן לנתק הקשר בין רופאים לחברות תרופות, אבל אפשר לקבוע כללים

הקשר בין הרופאים לחברות התרופות לא ניתן להפרדה, אבל כבר ב-2014 כתבנו אמנה משותפת המגדירה את יחסי הגומלין וההתחייבויות האתיות של שני הצדדים

14.01.2018, 07:38

הקשר בין הרופאים לחברות התרופות לא ניתן להפרדה. פיתוח תרופות ומחקר רפואי מחייבים קשר כזה. הרופאים חייבים להשתמש בתרופות על מנת למנוע מחלות או לרפא אותן, וגופים ממשלתיים וציבוריים בארץ ובעולם לא משקיעים מספיק משאבים במחקר על תרופות וציוד רפואי.

כתוצאה מהקשר ההדוק הזה, נרקמו בעולם כולו גם קשרים לא ראויים בין הרופאים לחברות התרופות, בניסיון לקדם שימוש רב יותר בתרופות, על ידי שכנוע ידידותי של הרופאים, למשל בנסיעות לחו"ל.

מצד שני, נעשית עבודה ראויה ורצויה של חברות התרופות במחקרים רפואיים ובמימונם, קידום הידע הרפואי והפצתו בין הרופאים. בגלל היעדר מימון ציבורי, חברות התרופות תפסו את המקום של מוסדות הציבור בקידום הרפואה.

נעשית עבודה ראויה ורצויה של חברות התרופות במחקרים רפואיים ובמימונם, קידום הידע הרפואי והפצתו בין הרופאים

כבר לפני כ־15 שנה הבינה ההסתדרות הרפואית בישראל כי יש לקבוע כללים הגונים לקיום הקשר הזה. ב-2014 כתבנו אמנה משותפת המגדירה את יחסי הגומלין וההתחייבויות האתיות של שני הצדדים. עקרונות היסוד שעליהן בנויה אמנה זו מבוססים בראש ובראשונה על הדאגה למטופל, תוך שמירה על בריאותו ועל זכותו למידע אמין הנוגע לטיפול שהוא מקבל.

במקביל, נשמרת עצמאותו המקצועית של הרופא, תוך הקפדה על כללים אתיים ברורים בקשר עם חברות התרופות ושמירה על כללי שיווק ופרסום נאותים של החברות עצמן.

דוגמאות לכללים באמנה: הפרדה מוחלטת בין חברת התרופות המממנת לבין הרופא - לא יעבור כסף ישיר לרופא וכל תשלום לרופא יאושר על ידי המוסד הרפואי שבו עובד הרופא או האיגוד המקצועי שבו הוא חבר. כמו כן, אסור לחברת התרופות לממן נלווים לרופא כמו בן או בת זוג. בנוסף, רופאים יועצים או חוקרים מחויבים להציג בתחילת כל הרצאה, מאמר או פרסום את הקשר שלהם לחברת התרופות.

הקשרים בין הרופאים לחברות התרופות השתנו בארבע השנים האחרונות מהקצה אל הקצה ותרבות חדשה של שקיפות הושלטה בתחום.

עוד עניין: חברת תרופות לא תארח על חשבונה רופא במסעדה או במקומות אירוח, אלא אם כן האירוח הינו צנוע ובלתי ראוותני והינו משני, אגב מתן הרצאה או עיסוק בתוכן מקצועי משמעותי. בהתאם, רופא לא יסכים להשתתף באירוע הכולל אירוח במסעדה או במקומות אירוח, אלא אם האירוח הינו משני ואגב מתן הרצאה או עיסוק בתוכן מקצועי משמעותי.

הוועדה המשותפת לקיום האמנה נפגשת מדי רבעון ודנה בבעיות העולות מהשטח. כיום, כל כנס מדעי המכבד עצמו ונערך בחסות האיגודים והחברות המקצועיות, עובר בדיקה בלשכה לאתיקה טרם פרסומו לכל הרופאים בישראל. לפיכך, הקשרים בין הרופאים לחברות התרופות השתנו בארבע השנים האחרונות מהקצה אל הקצה ותרבות חדשה של שקיפות הושלטה בתחום.

עד היום לא התקבלו בלשכת לאתיקה תלונות ספציפיות על התנהלות לא נכונה של נציגי חברות, תועמלנים ורופאים. כל תלונה על חריגה אשר תופנה, תטופל ע"י הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית בישראל.

* המאמר פורסם לראשונה ב"מעריב"

נושאים קשורים:  דעות,  אתיקה,  חברות תרופות,  רופאים,  קשרים,  נסיעות,  מימון,  טובות-הנאה
תגובות