מגזין

חתימת האומן

מנתח כבד מוערך מבריטניה הודה כי צרב את ראשי התיבות של שמו על שני כבדים שהשתיל במטופלים; מחר צפוי להיגזר דינו בבית משפט בריטי, במה שכבר מסתמן כתקדים משפטי עולמי

ניתוח באמצעות לייזר (צילום: אילוסטרציה)

בית המשפט בברמינגהם שבאנגליה צפוי להכריע מחר (שישי) מה יהיה עונשו של רופא מנתח, שהודה כי צרב את שתי האותיות הראשונות של שמו הפרטי ושם משפחתו - SB - על שני כבדים שהשתיל במהלך 2013, בגבר ובאישה, בעודם תחת הרדמה מלאה. הרופא עשה זאת, כך דווח, תוך שימוש בקרן לייזר של יוני גז ארגון (Argon-ion). זוהי קרן לייזר ממוקדת הפולטת אור כחול-ירוק וניתנת לכיוון בדיוק רב.

המערכת הרפואית בבריטניה כולה מחכה לגזר הדין במקרה החריג, שכבר עתה מוגדר כתקדים משפטי. "כבר שמענו על חולים שאין ביכולתם לעשות דבר אבל תוהים מה בדיוק רופאים ואחיות שנמצאים סביבם בחדר הניתוח עושים בעודם מורדמים", נכתב בדיווח על הפרשה ב"ואשינגטון פוסט", "וגם שמענו על חולים שהתלוננו שמתוך מצב הטשטוש שבו היו שרויים יכלו לשמוע הערות מעליבות ואפילו גזעניות נגדם - אבל מקרה כזה עוד לא היה. עכשיו יהיה לחולים עוד עניין להיות מוטרדים לגביו".

בחודש שעבר הודה ד"ר סיימון בראמהול (Bramahall), בן 53, בשניים מסעיפי האישום נגדו, אבל כפר בסעיף שהאשים אותו בתקיפה פיזית של מטופלים שגרמה להם נזק גופני.

הכירורגים המבצעים השתלות וניתוחי כבד משתמשים בלייזר בדרך כלל כדי לעצור דימום, אבל ניתן גם להשתמש בו כדי לבצע צריבה של פני השטח של הכבד, למשל כדי לתחום את אזור הניתוח. בדרך כלל, מסרו רופאים שהעידו במשפט, הצריבה עצמה איננה גורמת שום נזק ועם הזמן היא בדרך כלל נעלמת.

בית משפט, הכרעת דין (צילום: אילוסטרציה)

"המעשה שלו, חריטת האותיות הראשונות של שמו, על רקמת המעטפת של הכבד, נעשה באופן מודע כשלצורך הביצוע הפעיל כוח"

אלא שבמקרה של מושתלת הכבד, הכבד שלה לא נרפא מעצמו בדרך הטבעית וראשי התיבות שהרופא צרב בו נמצאו בעת שהיא חזרה לבית החולים Queen Elizabeth Hospital לטיפול המשך, שבו החליטו הרופאים לנתחה שוב כדי לראות במה המדובר.

בדיון בחודש שעבר אמר התובע כי "אכן אין תקדים משפטי ואין סעיף בחוק" בהקשר למקרה הזה, וכי מעולם לא הואשם רופא במעשה דומה. ד"ר בראמהול שוחרר בערבות ללא תנאים מגבילים. במהלך הדיון גם התגלה שבנוסף לשני המקרים שבהם הודה למעשה ושנכללו כתב האישום, הוא ביצע צריבה דומה בחולה שפרטיו לא נחשפו בדיון.

התובע, דיווחה התקשורת הבריטית, אמר בבית המשפט: "זה בהחלט מעשה בעל אופי פלילי ולכל הדעות בלתי-רגיל בעליל וגם מקרה מורכב מאד. מדובר גם בעבירה הנוגדת באופן ברור את האתיקה הרפואית". "זה לא היה מקרה בודד", הוסיף התובע, "אלא מעשה שחזר על עצמו פעמיים וכנראה יותר. עצם המעשה חייב את הרופא במיומנות גבוהה ובריכוז מלא והוא גם נעשה לעיני עמיתיו, אנשי הצוות הרפואי שסייעו לו בחדר הניתוח".

התקשורת הבריטית ציינה כי ד"ר בראמהול הוא מומחה מוערך בכירורגיה של הכבד, הטחול והלבלב, שעבד 12 שנה במחלקה לכירורגיה באותו בית חולים. ב-2010 עלה שמו לכותרות לאחר שביצע הליך מציל חיים בחולה ששרד התרסקות של מטוס פרטי בקרבת העיר ברמינגהם. שני טייסיו נפצעו. "נדהמתי לגלות שהכבד של אותו פצוע לא נפגע וניתן היה לטפל בו", אמר אז הרופא.

בנוסף לעבודה הקלינית הוא גם הנחה סטודנטים לרפואה ואף בחן אותם ושימש כמפקח אחראי על סטודנטים לתארים המתקדמים בתחומי ניהול רפואי ומחקר.

"הוא ניצל לרעה את מעמדו כשהוא מתעלם מתחושותיהם של מטופליו שהיו נתונים לחסדו על שולחן הניתוחים, ללא הכרה. המעשה שלו, חריטת האותיות הראשונות של שמו, על רקמת המעטפת של הכבד, נעשה באופן מודע כשלצורך הביצוע הפעיל כוח", אמר עוד התובע. "יהיה זה נתון לשופט להחליט עד כמה מדובר בפרקטיקה פגומה". בידי השופט גם האפשרות לשלול ממנו את רישיונו כרופא, אולי לצמיתות.

באשר לסעיף אחר בכתב האישום המקורי שבו הופיע המונח "הכאה" (Beating) ותקיפה – שבהם כפר הרופא - הודה התובע כי הרופא לא הכה את המנותחים שלו באופן פיזי, "אבל מדובר בכל זאת בהפעלת כוח באופן יזום, מתוכנן ובמודע, כנגד המטופלים, בעוד הם מורדמים ושרויים בלא הכרה – מעשה שלכל הדעות אין בו שום צורך רפואי".

התקשורת הבריטית ציינה כי בעודו ממתין לתחילת משפטו, המשיך ד"ר בראמהול לעבוד כרופא ולשמש יועץ במסגרת מערכת הבריאות הציבורית. הדיווח הציבורי לפני כארבע שנים הביא לכך שהוא מיהר להתפטר מבית החולים האוניברסיטאי של ברמינגהם, בנימוק שהוא שרוי בלחץ נפשי שאיננו מאפשר לו לעבוד כרופא. הוא אמר אז ל-BBC: "אכן עשיתי טעות".

ניתוח השתלת איברים (צילום: אילוסטרציה)

"האדם הזה הציל את חיי. הוא ביצע את ההשתלה שנדרשה לי. בלעדיו לא הייתי שורדת אפילו שבעה ימים"

אבל באופן תמוה נמצאה לו במהירות משרה רפואית אחרת, בעיר סמוכה. דובר הארגון שהעסיק אותו שם נאלץ להתגונן מול שאלות התקשורת: "מעשה חריטת האותיות הראשונות של שמו נעשה עוד לפני שד"ר בראמהול החל בעבודתו אצלנו. במוסד שלנו אין מבצעים בכלל השתלות כבד".

במהלך השבועות שהנושא היה בכותרות באנגליה הדהים פנסיונר בן 70 כשהופיע מול המצלמות והמיקרופונים ואמר כי הכירורג ד"ר בראמהול "הציל את חיי ואני מקווה שחתם כך את שמו גם בכבד שלי". הוא סיפר כי עבר שני ניתוחים לאחר שב-2009 אובחן כחולה סרטן המעי וב-2012 כחולה סרטן הכבד.

להגנת הכירורג הממתין לגזר דינו נחלצה גם אישה: "אני חולה בסיסטיק פיברוזיס והאדם הזה הציל את חיי. הוא ביצע את ההשתלה שנדרשה לי. בלעדיו לא הייתי שורדת אפילו שבעה ימים". ההשתלה בוצעה לפני עשר שנים. כשנתבקשה לפרט אמרה כי "השתלת כבד בחולי סיסטיק פיברוזיס היא הרבה יותר מורכבת וקשה ורק המומחיות של ד"ר בראמהול היתה דרושה לחולים כמוני. שני מושתלים אלו יזמו עצומה שקראה לזכות את הרופא ולהחזיק אותו למערכת הציבורית.

נושאים קשורים:  מגזין,  ניתוח,  צריבה,  אתיקה,  ד"ר סיימון בראמהול,  בריטניה,  בית משפט
תגובות
אנונימי/ת
12.01.2018, 22:54

אל תהיה כבד..