חדשות

מחקר: צנתור מוח לטיפול בשבץ יעיל אפילו 24 שעות אחרי הופעת התסמינים

ד"ר דודי אוריון מ"שיבא" אמר כי "מדובר במהפכה של ממש", והודיע כי בבית החולים משנים בעקבות המחקר באופן מיידי את הנהלים, שעד כה המליצו על צנתור רק בטווח של שמונה שעות מהופעת התסמינים; מחצית מהנבדקים שצונתרו אחרי 24 שעות הפגינו התאוששות

שבץ איסכמי (צילום: אילוסטרציה)

הטיפול במי שמגיע לבית חולים עם תסמינים של שבץ מוחי באמצעות צנתור להסרת קריש דם יעיל אפילו אם הוא ניתן 24 שעות אחרי הופעת התסמינים; כך מצא מחקר חדש שפורסם בכתב עת NEJM. עד כה "חלון הזמן" שנחשב אפשרי לטיפול בצנתור בשבץ מוחי היה 8 שעות.

המרכז הרפואי "שיבא" הודיע אתמול (ד') כי תוצאי המחקר הזה כבר מיושמים אצלו. בישראל, על פי נתונים שונים, כ-20 אלף איש לוקים בשבץ מוחי מדי שנה. תחילת הופעת התסמינים איננה תמיד מובהקת ועל אף הקמפיין התקשורתי להעלאת המודעות לתסמיני שבץ לא כולם החולים מגיעים למיון באופן מיידי.

ד"ר דודי אוריון (צילום: "שיבא")

הנהלים עד כה היו הורו על ביצוע צנתור מוחי לטיפול בשבץ רק אם החולה הגיע עד שמונה שעות מתחילת הופעת התסמינים. הנחת העבודה הייתה כי לאחר טווח זמנים זה הנזק הוא קבוע ועל כן, אם מטופל מגיע ומודיע (או קרוביו) על תסמינים שהחלו להופיע אצלו למעלה משמונה שעות מעת הגעתו - ממשיכים במתן הטיפול השמרני.

במחקר החדש השתתפו כ-200 איש. נמצא בו, שכ-50% מאלו שצונתרו עד 24 שעות אחרי תחילת האירוע הראו התאוששות ויצאו מהאירוע כשהם עצמאיים מבחינה תפקודית.

ד"ר דודי אוריון, מנהל מרכז השבץ ב"שיבא", הגדיר את ממצאי המחקר כ"מהפכה של ממש בתפיסת הטיפול בשבץ מוחי": "אם עד היום חשבו שלאחר שמונה שעות יש כבר נזק בלתי הפיך לרקמות המוח - היום אנחנו יודעים שצנתור מוח יעיל גם כשהוא מתבצע עד 24 שעות לאחר הופעת תסמיני האירוע".

ד"ר אוריון הוסיף: "אנחנו כמובן חוזרים ומפצירים באנשים הסובלים מתסמינים אלו להגיע לבית החולים כמה שיותר מהר אך אין ספק שהרחבת טווח הזמנים, יאפשר לנו להגיע ליותר אנשים ולהחזיר יותר אנשים לתפקוד תקין ומלא אחרי שבץ מוחי. לכן החלטנו בשיבא על שינוי מידי בפרוטוקול הטיפול".

ד"ר אוריון אמר עוד: "אנחנו מעריכים שבחודשים הקרובים יחול שינוי בהנחיות העולמיות לטיפול בשבץ מוחי וממצאי המחקר הזה ייושמו".

נושאים קשורים:  חדשות,  צנתור מוח,  שבץ,  המרכז הרפואי "שיבא",  NEJM,  מחקר,  TPA
תגובות
אנונימי/ת
12.01.2018, 11:13

יש איזו תחושה לא נוחה שDOCTORS ONLY -שהוא "עיתון אינטרנט" טוב ומעניין- הפך לאחרונה למעין זירת תחרות בין יחידות צנתורי המוח ודוברי בתי החולים והמוסדות הרפואים, בבחינת למי יש "טוב יותר", "חדש יותר" שלא לומר "יקר יותר". אבל זו ודאי רק תחושה. שבת שלום ובריאות לכל חולי, בריאי ומרפאי ישראל!

12.01.2018, 14:25

ציוני רמת תפקוד/עצמאות הם סוביקטיביים - ובמחקר שאין בו סמיות עלולה להיות הטיה. בנוסף: 6% דימומים תוך גולגלתיים בקבוצת הצינתור לעומת 3% בקבוצת הביקורת. לא משמעותי סטטיסטית - אבל אולי כדאי מחקר נוסף או גדול יותר כדי להיות בטוחים. (גם התמותה לא פחתה כלל.)

אנונימי/ת
12.01.2018, 14:59

מצטרף להסתייגות של המגיב הראשון.
דרוש עורך מדעי לאתר האינטרנטי הזה!
יש כאן ערבוב בעייתי של חדשות סנסציוניות עם מהלכי קידום של דוברים אינטרסנטיים.
הבלוגים מבטאים את דעת המחברים ומחייבים אותם. לגבי השאר: צריך להפריד בין כרוניקה (מינויים, פתיחת יחידות חדשות), חדשות מהעיתונות המדעית וידיעות ותגובות הקשורות במדיניות הבריאות/הר"י.