חדשות

בני נוער המנסים סיגריות אלקטרוניות עוברים בשיעור גבוה לעישון סיגריות

לפי מחקר שבדק כעשרת אלפים בני נוער במשך שנה אחת, כ-5% עברו מניסיונות עישון בסיגריות אלקטרוניות לניסיון עישון סיגריות רגילות

סיגריה אלקטרונית (צילום: אילוסטרציה)

(הערת המערכת: חלק מהתגובות למאמר זה נמחקו) מחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת JAMA Pediatrics העלה, כי מתבגרים שהחלו לנסות סיגריות אלקטרוניות, נרגילה או מוצרי טבק אחרים שאינם מוגדרים כסיגריות, נטו לעבור בשיעורים גדולים יותר בתוך פרק זמן קצר יחסית לעשן סיגריות רגילות. זאת, בהשוואה לבני גילם שכלל לא ניסו קודם לכן את מוצרי הטבק השונים.

החוקרים עקבו במשך שנה אחר עשרת אלפים בני 17-12 שלא עישנו מוצרי טבק אבל ניסו מוצרים אחרים, כדי לברר כמה מהם יעברו לעישון סיגריות רגילות ומוצרי טבק דומים. בתוך שנה אחת, מצאו החוקרים, 469 (5%) ניסו סיגריות רגילות ו-219 הפכו למעשנים בחודש האחרון של תקופת המעקב.

"כל סוג של מוצר שסווג כ'לא סיגריה' – בין שמדובר בסיגריה אלקטרונית, נרגילה, סיגר או אביזר עישון ללא-טבק – תרם באופן עצמאי לסיכון לעבור לעישון ממשי", מסר המחבר הבכיר של המחקר, ד"ר בנג'מין צ'אפי (Chaffee) מבית הספר לרפואת שיניים של אוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו.

כבר בתחילת המחקר התברר ש-4% מבני הנוער ניסו סיגריה אלקטרונית, ו-3% ניסו נרגילה. מקרב הצעירים יותר בקבוצת המחקר שניסו בתחילתו יותר ממוצר אחד – 74% ניסו סיגריות אלקטרוניות ו-65% - נרגילות.

כל יצרניות הטבק הגדולות בארה"ב מייצרות כיום סיגריות אלקטרוניות (e-cigarettes), שמופעלות על סוללה שמפיקה חימום ואידוי שהופכים את הניקוטין הנוזלי לענן של אד שאותו שואפים המשתמשים לריאות.

על פי נתוני ה-CDC, יותר מ-2 מיליון תלמידי תיכון וסטודנטים בקולג'ים ניסו סיגריה אלקטרונית ב-2016 – הצורה הפופולרית ביותר, כיום, של אביזר עישון בקרב צעירים בארה"ב.

עלייה עקבית בשיעור המתבגרים המעשנים בשנים האחרונות הוגדרה כ"צפירת אזעקה" על-ידי כל גופי הבריאות שדורשים פיקוח על תעשיית הטבק, מחשש שהאביזרים האלקטרוניים יולידו דור חדש של מתמכרים לניקוטין שיעברו להשתמש בהמשך החיים בסיגריות הקונבנציונליות, הרגילות, שמוגדרות מכבר כגורם סיכון לשורה של מחלות.

אדם לבנטל, מנהל המעבדה להתמכרות באוניברסיטת דרום קליפורניה בלוס-אנג'לס, אמר כי המחקר החדש "סיפק סיבה חדשה לדאגה".

נושאים קשורים:  חדשות,  סיגריות אלקטרוניות,  התמכרות,  סיגריות,  ארה"ב,  מחקר,  סיגר,  נרגילה