פודקאסט

ד"ר שאולי לב-רן: "2 מ-3 גורמי המוות הנפוצים בעולם קשורים בהתמכרויות"

מנהל המרפאה להתמכרויות בראיון ל-Doctalk: "ניקוטין ואלכוהול מפתחים תחלואה נלווית בהיקף אסטרונומי, ועדיין התמכרויות לא נתפסות כבעיה רפואית או אפילו פסיכיאטרית". האזינו לתכנית המלאה

04.01.2018, 13:10

ד"ר שאולי לב-רן, סגן מנהל המרכז הרפואי לב השרון ומנהל המרפאה להתמכרויות ותחלואה כפולה, התארח ב-Doctalk, הפודקאסט של הקהילה הרפואית בישראל בהנחיית מאיה רונן והילה קורח, לשיחה על תחום הפסיכיאטריה בכלל ורפואת התמכרויות בפרט.

"התמכרות היא בראש ובראשונה הפרעה רפואית, אך לצערי בישראל זה לא נכנס לקורפוס הבסיסי של מערכת הבריאות. לא תופסים התמכרות כבעיה רפואית או פסיכיאטרית. יש סטיגמה לפיה אדם מכור עושה זאת מתוך איזו אישיות חלשה או כוח רצון ירוד, למרות שהבנו כבר ב-50 השנים האחרונות שזה לא כך. אנחנו כבר לא נמצאים במודל המוסרני הזה. מדובר באבחנה פסיכיאטרית עם רקע נוירוביולוגי".

"ארחיב ואומר שקשה לי לחשוב על הפרעה פסיכיאטרית אחרת שבה הידע שלנו במדעי המוח הוא מפותח כמו בהתמכרויות" המשיך ד"ר לב-רן, "כי כשעושים מחקרים פרה-קליניים על חולדות וקוקאין למשל, קל לבחון ברמה המולקולרית את הפרמקודינמיקה של הקוקאין והשפעתו, וכך גם על בני אדם. כך שהידע שיש לנו בתחום מדעי המוח היה אמור למחוק את הסטיגמה הזו".

Champix
Pfizer
RX
Partially covered by the Health basket
Champix

Health basket inclusion: Champix will be given to the treatment of smoking cessation parallel to supportive means. TABS: 55 x 0.5 mg, 56 x 1 mg; starter pack: 11 x 0.5 mg + 14, 28 x 1 mg. Days 1 – 3: 0.5 mg ×1/d. Days 4– 7: 0.5 mg ×2/d. Day 8 – end of tmt.: 1 mg ×2/d. Pts. should be treated with Varenicline for 12 wks. For pts. who have successf. stopped smok. at the end of 12 wks., an addit. course of 12 wks. tmt. with Varenicline is recomm. to further incr. the likelihood of long-term abstinence. Pts. with ren. impair. No dosage adjust. is necessary for pts. with mild- moder. renal impair. For pts. with sev. renal impair. (estimated CrCl <30 mL/min), the recomm. start. dose of Varenicline is 0.5 mg ×1/d. The dose may then be titrated as needed to a max. dose of 0.5 mg×2/d. For  pts. with end-stage renal dis. underg. hemodialysis, a max. dose of 0.5 mg mg×/d may be admin. if toler. Aid to smoking cessat. for adults over 18 yrs. C/I: Not to pts. under 18 yrs., hypersens.

"בערך 10% מתוך משתמשי הקנאביס מפתחים התמכרות. כלומר 90% אינם מפתחים. מצטבר לנו מספיק מידע כדי שהשיח יהיה קצת יותר מדעי ופחות פופוליסטי"

"לצערי הסטיגמה קיימת לא רק בקרב הקהל הרחב, אלא גם אצל אנשי המקצוע - רפואה ופסיכיאטריה כאחד. לא עוסקים בזה מספיק בבתי הספר לרפואה. 2 מ-3 גורמי המוות הנפוצים בעולם המפותח קשורים בהתמכרויות - ניקוטין ואלכוהול. תחשבו כמה כל רופא השקיע בללמוד איך לטפל בפתולוגיות שהתפתחו על רקע שני אלו. שחמת הכבד, מחלות לב וכלי דם ועוד, וכמה מעט עוסק אותו רופא במניעה של המצב, לפני שהוא מגיע לפתולוגיה החזקה הזו".

ד"ר לב-רן עסק בראיון באופן נרחב בעבודת הפסיכיאטר, פרוצדורות טיפול, השפעות סביבתיות וגנטיות, וחומרים בעלי פוטנציאל התמכרות גבוה. "הקליניקות מלאות באנשים שמכורים לקנאביס, אך יש לציין שזה גם בגלל ששכיחות השימוש בקנאביס מאוד גבוהה. מתוך המשתמשים, בערך 9-10% מפתחים התמכרות. כלומר מעל 90% לא מפתחים התמכרות. מצד אחד יש לשים לב לכך, ומצד שני יש חומרים הרבה יותר ממכרים כמו אלכוהול וניקוטין. השיח סביב הקנאביס נפיץ משני הכיוונים וחבל, כי מצטבר לנו מספיק מידע כדי שהשיח יהיה קצת יותר מדעי ופחות פופוליסטי".

ובפינת החדשות הטובות - הילה קורח ילדה השבוע בת במזל טוב. ברכות להילה ובן זוגה דרור מכל מערכת דוקטורס אונלי.

לו"ז האזנה:

1:15 הייחוד שבפסיכיאטריה

9:45 בעיית הסובייקטיביות

12:25 מה זו התמכרות

16:34 הרקע הגנטי להתמכרות

19:55 תחלואה כפולה

25:13 שיפוטיות והגברת מוטיבציה

32:32 כלים פסיכיאטריים בטיפול

35:47 כשלי מערכת הבריאות בטיפול בהתמכרויות

43:54 השפעה סביבתית

48:23 קנאביס - ממכר או לא?

54:32 החומרים המסוכנים להתמכרות

1:00:39 MDMA

1:05:14 התמכרות לאנשים - יש דבר כזה?

האזנה נעימה!
לכל הפרקים של Doctalk

התכנית הוקלטה באולפני SPS

נושאים קשורים:  פודקאסט,  doctalk,  ד"ר שאולי לב-רן,  איגוד הפסיכיאטריה,  טיפול בהתמכרויות,  אלכוהול,  התמכרות לניקוטין,  התמכרות
תגובות
אנונימי/ת
06.01.2018, 11:24

מרתק, התמכרתי(:

תודה, היה מרתק.

15.01.2018, 23:15

מאוד מאוד אוהב את הפקודקאסט למרות שאני לא רופא. בבקשה בבקשה תעשו פרק על /עם רפואת ספורט ופיזיותרפיה