חדשות

מחקר ב"סורוקה": אסתמה של העור מגדילה את הסיכוי להפרעת קשב

לפי דיווח ב"ישראל היום", מחקר שנערך ב"סורוקה" ו"בשירותי בריאות כללית" מצא כי הסיכוי של ילדים עם אטופיק דרמטיטיס לסבול גם מ־ADHD גבוה ב-75% בהשוואה לילדים ללא מחלת עור

אטופיק דרמטיטיס (צילום: אילוסטרציה)
אטופיק דרמטיטיס (צילום: אילוסטרציה)

מחלת העור הנפוצה אצל ילדים "אטופיק דרמטיטיס" (אסתמה של העור) עשויה להיות קשורה להפרעת קשב וריכוז (ADHD); כך מצא מחקר חדש שנערך במרכז הרפואי "סורוקה" ובשירותי בריאות כללית, ושעליו דווח הבוקר (ה') ב"ישראל היום".

לפי המחקר, הסיכוי של ילדים עם אטופיק דרמטיטיס לסבול גם מ־ADHD גבוה ב־75% בהשוואה לילדים ללא מחלת עור. במחקר נמצא, כי 7.1% מקרב הילדים שאובחנו עם אטופיק דרמטיטיס נטלו ריטלין או קונצרטה ואובחנו עם ADHD, לעומת 4.1% בקרב ילדים ללא דלקת עור זאת. עוד נמצא, כי ADHD היה שכיח יותר בקרב בנים עם אטופיק דרמטיטיס - פי 1.95 יותר בבנים ופי 1.5 בבנות - מאשר בקרב ילדים ללא מחלת העור.

על פי הערכות, דלקת עור אטופית - מחלה כרונית, דלקתית המתאפיינת בגרד - נפוצה בקרב כ-20% מהילדים בעולם המערבי ויכולה להופיע בדרגות חומרה שונות.

Staquis
Pfizer
RX
Not covered by the Health basket
Staquis

OINT.: 2.5, 30, 60, 100 g. Should be applied twice dly. to affected areas. The drug is for topical use only and not for ophthalm., oral, or intravag. use. Topical tmt. of mild- moder. atopic dermatit. in pts. 2 yrs. of age and older. C/I: Hypersens.

בדיווח נמסר, כי המחקר כלל 1,740 ילדים מתוך שנתוניהם נלקחו מקופת החולים. מתוכם, 840 מטופלים עם דלקת עור אטופית בגילים 18-0 שנים, אשר הושוו ל־900 מטופלים בני אותו גיל ומין ללא דלקת עור אטופית.

את המחקר ערכו ד"ר אמיר חורב, רופא עור מומחה ומנהל שירות רפואת עור ב"סורוקה" יחד עם פרופ' אלכס זבולונוב, פרופ' ארנון כהן וד"ר איריס מנור משרותי בריאות כללית.

ד"ר חורב אמר לעיתון: "מהניסיון שלי כרופא עור אני רואה שלאסתמה של העור מחלות נלוות. לפעמים ההורים מתלבטים אם בכלל לטפל בסטרואידים מאחר שמדובר בגירוד קל בלבד. אולם מהמחקר הזה ואחרים מתברר שלמחלה זאת אפקט מאוחר וגם אפקט מידי המשפיע איכות החיים ועל מחלות נלוות. גוברת ההבנה שזו לא רק מחלה המשפיעה על זיהומים וצלקות בעור אלא גם על בעיות רפואיות נוספות".

המחקר לא בדק את הקשר הסיבתי שבין מחלת העור הזאת להפרעת קשב וריכוז, אך החוקרים משערים שקיים קשר בין שתי המחלות. "אנחנו יודעים", אמר ד"ר חורב, "שלילדים יש הפרעות שינה בגלל הגרד. הם עלולים שלא להגיע למצב של שינה עמוקה, שנת REM. התוצאה: פגיעה בפעילות המוח ובזיכרון. ידוע שהפרעות שינה נקשרות ל־ADHD".

לדברי ד"ר חורב לעיתון, "יש צורך באיתור ובטיפול ב־ADHD בקרב ילדים עם אטופיק דרמטיטיס. טיפול נכון בדלקת זאת משפר באופן משמעותי את איכות החיים של הילדים, מקל את הגרד ומאפשר להם שנת לילה טובה יותר. חשיבות הטיפול כפולה: גם לטפל באקזמה בעור וגם למנוע סיבוכים של המחלה והופעת מחלות אחרות או בעיות כמו הפרעת קשב וריכוז. יש צורך בהגברת המודעות לקשר הזה ובכל מקרה של חשד – להגיע לאבחון".

נושאים קשורים:  חדשות,  אסתמה של העור,  אטופיק דרמטיטיס,  מחקר,  המרכז הרפואי "סורוקה"
תגובות
אנונימי/ת
04.01.2018, 18:26

"אסתמה של העור" הוא ביטוי עממי- שגוי ומתעה. אין בשום שפה אחרת ביטוי נלוז שכזה... וחבל שרופאים ממשיכים להשתמש בו. הגיע הזמן שהאקדמיה העברית תמצא שם הולם ל- Atopic Dermatitis - כמו לגבי מונחים רפואיים אחרים שעוברתו.

04.01.2018, 18:31

לידיעה: יש כבר תרגום עברי למונח הזה:
דַּלֶּקֶת עוֹר אָטוֹפִּית
atopic dermatitis רפואה: רפואת עור (תשע"א) , 2010
מסתבר שהעם ורופאי העור מעדיפים משום מה את ה"אסתמה" (העור גונח...?)

אנונימי/ת
05.01.2018, 09:51

אבנר ידיד, הצדק עמך וכרופא אני סבור שיש להשתמש במינוח מדוייק ככל שניתן ובעברית ראויה. בשולי הדברים ובאופן קומי משהו, אוסיף שכהורה לבת עם דלקת עור אטופית העור אכן גונח ועמו גם הילדה והוריה. שבת שלום

מספר מחקרים הצביעו על כך ששכיחות הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD) גבוהה במעט יותר- ולא כפי שהוצגו בנתוני המחקר בעליה של 75%(!?) - בילדים עם מחלות אלרגיות, אסתמה ודלקת עור אטופית. לא נמצא ולא ברור מה הקשר בין שני מצבים אלה, אם בכלל קיים קשר כזה. לבוא ולהניח שלילדים עם דלקת עור יש הפרעות שינה בגלל הגרד, והפרעות שינה גורמות להפרעות קשב והיפראקטיביות, אין לזה בסיס רפואי מוכח כלל וכלל. יתר על כן, לטעון כפי שנכתב במאמר "שטיפול באקזמה בעור מונע הופעת מחלות אחרות או בעיות כמו הפרעת קשב וריכוז" זו קביעה בלתי מבוססת מופרכת שמטעה מאד, ועלולה לפתח תקוות וציפיות שוא אצל חולים ומטופלים. לכן אל לנו להשלותם.
נ.ב. פרוט רב באתרי: adhdisrael.wordpress.com

אנונימי/ת
05.01.2018, 12:39

ד"ר שלומי, חיכתי לפרשנות שלך על המחקר.

תודה!