חדשות

כינוס להגברת המודעות למחלת ריאות חסימתית במרכז הרפואי "זיו"

ד"ר ענת עמיטל מיחידת הריאות במרכז הרפואי "זיו" בצפת יזמה "ערב רופאים" בשבוע הבא, בו יוזמנו רופאים מהסביבה לתדרוך באבחון ובחידושים האחרונים בטיפול לחולי COPD

המרכז הרפואי זיו בצפת. (צילום: "זיו")

בישראל יש על פי הערכות כחצי מיליון חולי מחלת ריאה חסימתית (COPD), אך רק כ-10% מהם מאובחנים בזמן; כך מסרה ד"ר ענת עמיטל מיחידת הריאות במרכז הרפואי "זיו" בצפת. בשבוע הבא (10 בינואר) הזמינה ד"ר עמיטל רופאי קהילה מכל אזור הצפון ל"ערב רופאים", שבו הם יקבלו תדרוך באבחון ובחידושים האחרונים בטיפול לחולי COPD.

ד"ר עמיטל ציינה כי כי על פי דו"ח ארגון הבריאות העולמי התחלואה העולמית בזיהומים נשימתיים וב-COPD מהווים ביחד את גורמי המוות השלישי והרביעי בעולם. עיקר הלוקים במחלה הם בני מעל 55 שנה והמחלה שכיחה יותר בקרב גברים מאשר בנשים.

ד"ר עמיטל: "COPD היא מחלה הטרוגנית שבה חסימת דרכי האוויר נגרמת עקב נפחת הריאות (אמפזימה) כתוצאה מדלקת כרונית של סמפונות הריאה, או על ידי ברונכיטיס כרונית, או על ידי שניהם גם יחד. בנוסף עלול להתפתח מצב של חוסר חמצן ברקמות (hypoxia) ועודף של דו-תחמוצת הפחמן ברקמות במצב של מנוחה, מאמץ, או בשינה.

"חולים עם COPD במצב קשה עלולים לפתח יתר לחץ דם ריאתי שעלול לגרור כשל בצדו הימני של הלב (cor pulmonale), לאי ספיקת-לב ולבצקת פריפרית, בעיקר בגפיים התחתונות. המחלה יכולה להתבטא בקוצר נשימה ובשיעול, עם וללא כיח ועלולה להיות קשורה ולהשליך על מצבי חולי אחרים בגוף ביניהם אוסטאופורוזיס וסוכרת.

"ל-COPD ארבעה שלבים, כאשר בשלב הרביעי, החריף ביותר, מתרחשת הגבלה חמורה מאוד בזרימת האוויר לריאות בשילוב כשל נשימתי כרוני, המצריכים שימוש קבוע בחמצן. חשיפה לעשן שמקורו במוצרי טבק היא גורם הסיכון המשמעותי ביותר לריאה חסימתית. כ-85% מהלוקים במחלה הם מעשנים וכ-10% עד 15% מהם ייפתחו את המחלה בשלב מסוים בחייהם.

"מחקרים רבים מצביעים על כך שעישון אקטיבי ופאסיבי פוגע בריאות בכך שהחומרים הנפלטים מעשן הסיגריה הורסים את הריסניות (הגופים הזעירים דמויי שערה) המרפדים את דרכי האוויר בריאה, ונעים במטרה לנתב את הריר המצטבר בריאות עם העצמים הזרים שנדבקים אליו, החוצה לכיוון הפה ולסייע בהרחקת חומרים רעילים".

"סיבה שנייה", הוסיפה ד"ר עמיטל, "היא זיהום האויר, חשיפה לחומרים מזהמים שבאוויר, לחומרים בתעשייה המגרים את דרכי האוויר בריאות ומגבירים את הסיכון להופעת COPD. למשל: חשיפה לאדי דלק ומוצריו, במסגרת העבודה או מחשיפה לחימום ביתי, חומרי ריסוס ודשן חקלאיים, חשיפה שגרתית ומתמשכת לאבק הפחם וכימיקלים שעלולים לגרום למחלה".

המחלה אמנם חשוכת מרפא, אולם הטיפולים הניתנים לחולים מקלים על התסמינים, משפרים את איכות החיים, מונעים התדרדרות נוספת של המצב ולעתים אף מאריכים החיים. הטיפול מתבצע על ידי הפסקת עישון מיידית, שיקום ריאתי הכולל פיזיותרפיה והתעמלות מבוקרת, חיסונים נגד מחלות ויראליות המחריפות את הסימפטומים, תרופות משולבות להרחבת הסמפונות הניתנות במשאפים, ובשלבים היותר קיצוניים גם בעזרת ניתוחי הקטנת ריאות או השתלה.

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "זיו",  ד"ר ענת עמיטל,  מחלת ריאה חסימתית
תגובות