חדשות

הרופאים דורשים להחמיר בתקנות ולבטל את כל אזורי העישון במקומות העבודה

הרופאים פנו לח"כ אלי אלאלוף, יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בדרישה לאסור את העישון בכל מקום ציבורי, למעט חריגות ספציפיות ונדירות שייקבעו בחוק

איסור על עישון במקומות ציבוריים (ציור: אילוסטרציה)
איסור על עישון במקומות ציבוריים (צילום: אילוסטרציה)

איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון של ההסתדרות הרפואית והאגודה למלחמה בסרטן פנו במכתב לח"כ אלי אלאלוף, יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת ולחברי הוועדה, ובו דרישה להקשיח את הצעדים שנקבעו בצו שהניח משרד הבריאות על שולחן הכנסת ויעלה לדיון בוועדה היום (ב').

הצו מרחיב את איסור העישון הקיים היום ולפיו ייאסר העישון בבריכות שחייה, במגרשי ספורט עירוניים, בהופעות, בחניונים, בגני שעשועים, בגני חיות, בכל שטחי בתי החולים, בכניסות למשרדי ממשלה ולגני ילדים ועוד. ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת צפויה לאשר את התקנות והן ייכנסו לתוקף בתוך 30 יום מאישורן.

אלא שהרופאים הודיעו כי הנוסח הנוכחי איננו מספקם. הם דורשים לאסור את העישון בכל מקום ציבורי, למעט חריגות ספציפיות ונדירות שייקבעו בחוק.

"דה מרקר" שדווח על כך אמש מסר כי בנוסף, דורשים הארגונים לבטל את חדרי העישון בכל מקום ציבורי או במקום עבודה, בהתאם לאמנת המסגרת לפיקוח על העישון שעליה חתומה ישראל.

"על המדינות החתומות על האמנה לספק הגנה אוניברסלית בתוך 5 שנים מאשרור האמנה. עברו כבר יותר מ-10 שנים מאשרור האמנה ועדיין קיימים בישראל חדרי עישון", נכתב במכתב שהועבר ליו"ר ועדת הבריאות בכנסת.

"הנושא הזה עקרוני וחשוב עוד יותר בכל הנוגע לאוכלוסיות החשופות לעישון ללא יכולת בחירה: אנשים שעובדים בבתי החולים או במקומות עבודה סגורים וילדים".

כמו כן יוצאים הרופאים והאגודה למלחמה בסרטן גם נגד הסעיף בחוק המחריג מהצו, לשלוש שנים, את המחלקות הסגורות בבתי החולים. זאת, כדי לאפשר למאושפזים ולצוותים הרפואיים שאינם יכולים לצאת משטח המחלקה אפשרות לעשן אם הם בוחרים בכך. "זוהי נסיגה נוספת וחמורה - חיוב הצוות לעבוד במחלקות סגורות בבתי חולים שבהן יותר העישון", נאמר  במכתב הרופאים.

"בכוחה של הוועדה בראשותך, נאמר במכתב לח"כ אלאלוף, לבטל את התוספת הנוכחית ולאחד את התוספות והטלאים המתרבים לחוק המקורי, לכדי שורה תחתונה ברורה: המרחב הציבורי בישראל יהיה נקי מעישון כברירת מחדל. ללא שטחים אפורים, החרגות, נוסחים עמומים וסימני שאלה. "רוב הציבור הישראלי (כ-80%) איננו מעשן ויש לעמוד על זכותו, ובפרט על זכותם של תינוקות, ילדים ונשים הרות, לנשום אוויר נקי מרעלני הטבק".

ישראל היתה חלוצה, יחסית, בחקיקה האוסרת עישון במקומות הציבוריים. בישראל חוקק חוק בנושא זה עוד ב-1983. לדברי הרופאים, "מאז חלה התקדמות רבה בחקיקה בנושא הזה בעולם - בעוד ישראל 'נותרה מפגרת מאחור'".

"במחקרים שנערכו בישראל נמצא כי רוב מוחלט של הציבור תומך בהפיכת המרחבים הציבוריים לנקיים מעישון וכי חשיפת הישראלים הלא מעשנים לעישון כפוי, גבוהה משמעותית לעומת המקובל במדינות המפותחות בעולם".

נושאים קשורים:  איסור עישון,  איגוד רופאי בריאות הציבור,  חדרי עישון,  חדשות,  מניעת עישון
תגובות
אנונימי/ת
02.01.2018, 06:44

מישהו אמר מקארתיזם?

אנונימי/ת
02.01.2018, 10:17

לא שמעתי, אבל אם מישהו אמר את זה - הרי שהוא טיפש. אתה מוזמן ללעוס ולבלוע טבק כאוות נפשך, כך לא תפגע בסביבה.

אנונימי/ת
06.01.2018, 20:47

מעניין איך הדרישה לבטל את הסעיף בחוק המחריג מהצו, לשלוש שנים, את המחלקות הסגורות בבתי החולים, תעלה בקנה אחד עם המדיניות לספק למאושפזים הסכיזופרנים סיגריות...