חדשות

ועדת הבריאות אישרה סופית את תקנות סימון מוצרי מזון לפי ערכים תזונתיים

הסף לסימון במדבקה אדומה יעלה מ-12 גרם סוכר ל-100 גרם מוצר ל-13.5 - הקלה לתעשיית המזון; התקנות ייכנסו לתוקף בעוד כשנתיים

מוצרי מזון על מדף בסופרמרקט באשדוד (צילום: אילוסטרציה)

תקנות סימון המזון אושרו הבוקר (ב') באורח סופי. הדיון בכנסת הוקדש לבקשות של ח"כים להכניס שינויים של הרגע האחרון. כך, כפשרה, הוחלט שהאריזות הקטנות מ-25 סמ"ר, שהיו אמורות להיות פטורות מסימון תזונתי (ערכים תזונתיים) ומסימון בתווית אדומה (מזון מזיק) - לא יהיו פטורות מהסימון התזונתי, אך הפטור ממדבקה אדומה לאריזות הקטנות יישאר בעינו. התקנות ייכנסו לתוקף בעוד שנתיים בלבד.

הסף לסימון במדבקה אדומה יעלה מ-12 גרם סוכר ל-100 גרם מוצר, ל-13.5. גם כאן מדובר בהקלה מסוימת שניתנה לתעשיית המזון. שנה לאחר כניסת התקנות לתוקף, ב-2020, יירד הסף ל-10 גרם. משרד הבריאות דחה את בקשת התאחדות התעשיינים לדחות בחצי שנה נוספת את המעבר לשלב הסופי והמחמיר ביותר של הסימון ובעוד שלוש שנים מהיום יחולו חוקי הסימון המחמירים ביותר.

התקנות אושרו ברגע האחרון לפני סוף השנה בלחץ שרת המשפטים. נקבע, כי השינוי בסימון המזון ייכנס לתוקף שנתיים מתום השנה הקלנדרית שבה אושר. אם התקנות היו מאושרות בשבוע הבא, או לאחר מכן, יישומן היה נדחה לתחילת 2021.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר: "המשרד מצפה שהתעשייה תנצל את הזמן שניתן לה לעשות הפחתות יזומות כבר עכשיו ברמות הסוכר, הנתרן והשומן הרווי בפריטי המזון השונים".

סימון מוצרי המזון יתבטא בפירוט הערך התזונתי ובמדבקות שיבטאו את מספר כפיות הסוכר במוצר שארוז באריזה קטנה.

החלטת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת קבעה כי מדובר באישור סופית של התקנות ולא יתאפשר עוד כל שינוי נוסף בהן. הישיבה עסקה בבקשות לדיון מחודש ("רביזיות") אך בסופו של דבר אושרה הצעת מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב במלואה. ההצעה לעניין הסימון באריזות קטנות אושרה ברוב של 9-3.

בקשה לדון מחדש ב"תקופת ההסתגלות", שבה ייהנו התעשיינים מהקלות בתנאים לסימון המוצרים, נדחתה ברוב של 6-4. בקשת יו"ר איגוד תעשיות המזון, שלום זיידלר, להאריך את תקופת הביניים לשנה וחצי – נדחתה. היא נותרה בעינה: שנה אחת.

הבקשה לדון מחדש בסעיף בתקנות לגבי כמות הנתרן ב-100 מ"ל מזון נוזלי המחייבת סימון באדום ושתעמוד על 300 מ"ג ולא פחות - נדחתה ברוב של 6-3. בר סימן טוב הודיע "שהכמות שנקבעה סבירה ומידתית והמשרד יבדוק את ההשפעה על צריכת הנתרן. אם יהיה צורך יוכנס בנושא הזה שינוי. הבקשה לדיון מחודש על אי החרגת הגבינות הצהובות הוסרה עוד לפני שהחל הדיון.

על פי דרישת יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף הצביעה הוועדה שוב על התקנות בכללותן, כולל השינויים. בכך לא יתאפשר עוד לחברי הכנסת להגיש בקשות לדיון מחודש בתקנות באף סעיף. "לא הוועדה קבעה כי יישום התקנות יידחה ויתחיל רק ב-2020", אמר ח"כ אלאלוף, "אלא החוק שיזמה שרת המשפטים איילת שקד, שלא מאפשר להקדים את יישומן. שנתיים היא תקופת המקסימום המחייבת להיערכות - ועל כל הצדדים להתחיל בישום הרפורמה בהקדם האפשרי ולא להמתין למועד המחייב".

נושאים קשורים:  חדשות,  סימון מוצרים,  מדבקות,  ועדת הבריאות של הכנסת,  רפורמה,  משרד הבריאות
תגובות