שחפת

האפידמיולוגיה של שחפת חביונית בחולים עם וללא סוכרת - מחקר מקרה-ביקורת

החוקרים מצאו כי חולי סוכרת אינם נמצאים בסיכון מוגבר להידבק בשחפת חביונית כאשר מבוצע שימוש בסף המקובל של 10 מ"מ בתבחין הטוברקולין אך ייתכן כי יש צורך בשימוש בסף נמוך יותר עבורם

24.12.2017, 16:16
שחפת (צילום: אילוסטרציה)
שחפת (צילום: אילוסטרציה)

חולים עם סוכרת מסוג 2 נמצאים בסיכון גבוה יותר לרה-אקבטיבציה של שחפת. קיים מיעוט מידע לגבי גורמי הסיכון הקשורים בזיהום בשחפת חביונית (LTBI) בחולים עם סוכרת. החוקרים ביצעו מחקר תצפיתי על מנת להשוות את ההימצאות וגורמי הסיכון הקשורים ב-LTBI במבוגרים עם סוכרת וללא סוכרת במלזיה.

במחקר השתתפו 404 חולים עם סוכרת ו-359 אנשים ללא סוכרת במרפאת רפואה ראשונית אזורית. במסגרת המחקר בוצע תבחין רגישות לטוברקולין (TST). הנוכחות של LTBI הוגדרה על ידי ערך TST גבוה מ-10 מ"מ בחולי סוכרת ובקבוצת האנשים ללא סוכרת. מודל רגרסיה לוגיסטית בוצע על מנת לזהות משתנים הקשורים ב-LTBI.

החוקרים לא מצאו הבדל מובהק סטטיסטית בין הימצאות LTBI בקרב חולי סוכרת לאנשים ללא סוכרת. הימצאות LTBI בקרב חולי סוכרת הייתה 28.5% לעומת 29.2% בקרב האנשים ללא סוכרת. כאשר בוצע שימוש בסף של 8 מ"מ לאבחנת LTBI יחס הסיכויים המתוקנן ל-LTBI בחולי סוכרת היה 1.88 (רווח בר-סמך 95%: 1.22-2.82). עישון נמצא כגורם סיכון עצמאי עבור LTBI ללא תלות בסטטוס סוכרת. רמות המוגלובין מסוכרר או מדידות אנתרופומורפיות לא נמצאו כקשורות בסיכון ל-LTBI באוכלוסיית חולי הסוכרת.

מסקנת החוקרים היא כי חולי סוכרת אינם נמצאים בסיכון מוגבר להידבק ב-LTBI כאשר מבוצע שימוש בסף המקובל של 10 מ"מ בתבחין הטוברקולין. עם זאת, ייתכן כי יש צורך בשימוש בסף נמוך יותר בחולי סוכרת. בנוסף, עישון הינו גורם מנבא חשוב ל-LTBI.

מקור: 

Nantha, Y.S. et al. (2017) Family Practice.  34(5), 532

נושאים קשורים:  שחפת,  שחפת חביונית,  שיעול,  טוברקולין,  TST,  עישון,  סוכרת,  מחקרים
תגובות