חדשות

רפורמת סימון מוצרים לפי ערכים תזונתיים אושרה - אך יישומה נדחה בשנתיים

"אנחנו לא רוצים שהלקוחות ייכנסו לסופר והכל יהיה צבוע באדום", אמר מנכ"ל משרד הבריאות, "עדיף שהחך הישראלי יתרגל לטעמים החדשים בהדרגה. ההצעה היא מידתית וסבירה. אני לא רואה בתעשייה אויב".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

ועדת הבריאות של הכנסת אישרה היום (ד') פה אחד (כל 15 בעלי זכות ההצבעה בוועדה) את תקנות סימון המזון הארוז שיזם משרד הבריאות, במסגרת רפורמה שמטרתה לשפר את התזונה בישראל. עם זאת נקבע, כי התקנות ייכנסו לתוקף מלא רק בעוד שנתיים (1 בינואר 2020) וישומן יתבצע בשני שלבים במקום בשלושה כפי שהוצע תחילה.

על-פי התקנות, פריטי מזון המכילים כמויות גבוהות של סוכר, נתרן או שומן רווי, יסומנו במדבקות אדומות ועליהן יופיע הכיתוב בלבן: שומן רווי בכמות גבוהה, נתרן בכמות גבוהה, סוכר בכמות גבוהה. איגוד רופאי בריאות הציבור הביע התנגדות לדחיית מועד ביצוע הרפורמה ולהגבלות השונות עליה.

התקנות מבהירות, כי אם אין סימון אדום על אריזת המזון, אין זה מצדיק הצגה של המזון כבריא, מומלץ או מאושר על ידי משרד הבריאות. ואלו עיקרי החלטות הוועדה:

  • לא יוחרגו מהתקנות - גבינה צהובה, גבינות קשות וחצי קשות, תחליפי מזון לפעוטות בני שנה ומעלה, אריזות שקופות (אלא אם סומנו יחידות המזון שבתוכן), פורמולות לצורך הרזיה והפחתת משקל, שמן קוקוס, שמן דקל.
  • יוחרגו מהתקנות: יחידת מזון ששטח קדמת האריזה שלה איננו גדול מ-25 סמ"ר, מרקים יבשים, מזון המורכב מרכיב אחד בלבד (גם אם הוסף לו תבלין אחד), אבקת תיבול ותערובת תיבול, משקה משכר, שמני מאכל צמחיים ושמן זית העומדים בתקן.
  • כמות הנתרן ל-100 מ"ל מזון מוצק שתסומן במדבקה אדומה תהיה 300 מ"ג ומעלה - ולא 400.
  • התקנות ייכנסו לתוקף ב-1 בינואר 2020 ובשני שלבים (במקום שלושה); בשנה הראשונה יהיו הקלות בקריטריונים לסימון במדבקה האדומה. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הודיע כי הדבר הכרחי בשל מגבלות רגולטוריות (החוק שיזמה שרת המשפטים לפיו שינוי בסימון מזון ייכנס לתוקף שנתיים לאחר תום השנה שבה נחקק, אלא אם ועדה מייעצת מחליטה אחרת).

הקריטריונים לסימון במדבקה אדומה יהיו:

  • ב-2020: מזון מוצק – נתרן 500 מ"ג, סוכרים 12 גרם, חומצות שומן רווי 5 גרם. מזון נוזלי – נתרן 400 מ"ג, סוכרים 5 גרם, חומצות שומן רווי 3.
  • ב-2021: מזון מוצק - נתרן (ללא שינוי), סוכרים 10 גרם, חומצות שומן רווי 4 גרם. מזון נוזלי – נתרן 300 מ"ג, סוכרים וחומצות שומן רווי (ללא שינוי לעומת שנה קודמת).

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב' שהתנגד להחלת הרפורמה בנושא הזה בשלב אחד בלבד, הסביר בווועדה: "אנחנו לא רוצים שהלקוחות ייכנסו לסופר והכל יהיה צבוע באדום. עדיף שהחך הישראלי יתרגל לטעמים החדשים בהדרגה. ההצעה היא מידתית וסבירה. אני לא רואה בתעשייה אויב".

בדיון שהוקדש לתקנות הנוגעות לגבינות הצביעו 12 מחברי הכנסת נגד ההחרגה מהתקנות של הגבינה הצהובה וגבינות קשות וחצי קשות נוספות. חברי הכנסת מיכל בירן ואיתן ברושי (המחנה הציוני) תמכו בהחרגתן. ח"כ מירב בן ארי (כולנו) נמנעה.

ח"כ ברושי דרש הצבעה חוזרת ("רביזיה") על הנושא הזה – והיא אכן תתקיים בשבוע הבא. במהלך הדיון פנתה ד"ר ורד קאופמן-שריקי מאוניברסיטת אריאל לחברי הכנסת ואמרה: "מחקרים רבים קושרים גבינה צהובה להיארעות גבוהה של מחלות לב. עודף נתרן בגבינה הצהובה מתחרה עם הסידן, ולפיכך זה איננו מקור טוב לסידן".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב: "בסך הכול מיידעים את הצרכן שיש רמות גבוהות של נתרן או שומן רווי והוא יידע לעשות את הבחירה המושכלת עבור עצמו. אין הצדקה להסתיר את המידע הזה מהציבור. אני אומר ליצרנים: 'תפחיתו נתרן מהגבינה הצהובה'".

12 חברי כנסת התנגדו לביטול הפטור מסימון הניתן ליחידת מזון ששטח קדמת האריזה שלה אינו גדול מ-25 סמ"ר. ח"כ יעל כהן-פארן (המחנה הציוני) התריעה כי כתוצאה מכך יעברו התעשיינים לייצור אריזות קטנות יותר ורבות יותר - וכך תיפגע איכות הסביבה. ח"כ יעל גרמן (יש עתיד): "דווקא במוצרים שהילדים צורכים לא תהיה מדבקת אזהרה". ח"כ נורית קורן (הליכוד) דרשה הצבעה חוזרת ("רביזיה") על הנושא הזה - והיא תתקיים בשבוע הבא. בר סימן טוב הסביר: "אנחנו מיישרים קו עם התקן האירופי, כך זה במדינות אירופה".

הצבעה חוזרת בשבוע הבא תהיה גם על סעיף בתקנות לפיו משווק גדול לא ימכור מזון שאמור להיות מסומן, אלא אם קיבל הצהרה של היצרן או היבואן כי בידיו מסמכים המעידים על החישובים או הבדיקות שעליהם התבסס הסימון התזונתי. לטענת ח"כ מירב בן ארי שביקשה את הדיון המחודש זוהי הכבדה מיותרת על התעשיינים.

יו"ר הוועדה ח"כ אלאלוף סיכם את הדיון: "בניגוד לטענות, לא נלחמנו כאן עבור שום גוף. טובת האזרח ובריאותו הם שעמדו לנגד עינינו. על הלוביסטים לעשות חשבון נפש בהפעלת ההשפעה שלהם בנושא הזה".

משרד הבריאות מסר כי על מנת לאזן את האיחור במועד תחילת יישום התקנות נקבע שהסימון יהיה לפי הרמות המחמירות יותר - למעשה הפחתה של כמות הנתרן מ-800 מ״ג ל-500 מ״ג, מ-22 גרם סוכר ל-12 גרם סוכר ומ-6 גרם שומן רווי - ל-5 במזון המוצק.

"פירוש הדבר: התעשייה הישראלית תצטרך להתאים עצמה לתקנות בצורה הרבה יותר מהירה ולעשות ״רפורמולציה״ - כלומר לשנות את הרכב מוצרי המזון ולהפחית ברכיבים המזיקים"' הודיע המשרד.

"המהלך ייטיב עם בריאות הציבור – הדגיש מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב. זו רפורמה ענקית שנתקלה בלא מעט התנגדויות ולחצים מהארץ ומחו"ל אבל היום (ד') בכנסת צלחנו מכשול עצום".

נושאים קשורים:  חדשות,  סימון מוצרים,  משרד הבריאות,  מנכ"ל משרד הבריאות,  ועדת הבריאות של הכנסת,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות
אנונימי/ת
20.12.2017, 19:45

דחיית יישום הרפורמה הנ"ל הוא חרפה וכניעה ללחצי התעשיינים והיבואנים.