אמצעי מניעה הורמונלים

עליה קלה בסיכון לסרטן שד בנשים הנוטלות אמצעי מניעה הורמונלים מודרנים

מחקר עוקבה פרוספקטיבי בקרב 1.8 מיליון נשים בדנמרק מצא כי הסיכון לסרטן השד עלה עם שימוש באמצעי מניעה הורמונלים מודרנים אך בסך הכל הסיכון נמוך מאוד

20.12.2017, 11:41
גלולות למניעת הריון (צילום: אילוסטרציה)

כ-13% מהנשים בעולם ו-39% מהנשים בדנמרק נוטלות גלולות למניעת הריון. ידוע כי אסטרוגן בגלולות קשור לעלייה בסיכון לסרטן השד, אך תפקיד הפרוגסטרון פחות ברור. רוב המחקרים בנושא נעשו על גלולות מדור ישן בהן מינון האסטרוגן גבוה, בעוד שבגלולות המודרניות הנפוצות המינון נמוך. תוצאות המחקרים היו מגוונות, חלקם לא הראו עלייה בסיכון כלל, וחלקם הראו עלייה בסיכון של עד 30%. מחקר זה בדק את הקשר בין שימוש באמצעי מניעה הורמונלים מודרנים והסיכון לסרטן השד.

נתוני המחקר הופקו ממאגר רישום רפואי של נשים בגילאי 15-79 בדנמרק. נשים עם ממאירות ידועה לא נכללו. החשיפה שנבדקה הייתה משך וסוג הגלולות שנרשמו, או התקן תוך רחמי המפריש לבונוגסטרל. התוצאה שנבדקה הייתה אבחנה של סרטן השד.

1.8 מיליון נשים נכללו בחקר, ומשך המעקב הממוצע היה 10.9 שנים. 11,517 מקרי סרטן שד אובחנו. הסיכון היחסי לסרטן שד בקרב נשים שנטלו גלולות בזמן או סמוך לאבחנה של סרטן השד בהשוואה לנשים שלא נחשפו מעולם היה 1.2 (רווח ברך סמך של 95% : 1.14-1.26). הסיכון היחסי היה 1.09 בחשיפה של עד שנה אחת לעומת 1.38 בחשיפה של 10 שנים ומעלה. בקרב נשים עם התקן תוך רחמי המפריש לבונוגסטרל הסיכון היחסי היה 1.21 ביחס לנשים שמעולם לא נחשפו לאמצעי מניעה הורמונלים (רווח ברך סמך של 95% : 1.11-1.33). בסך הכל, השימוש באמצעי מניעה הורמונלים התבטא בתוספת של מקרה אחד של סרטן שד לכל 7,690 נשים במשך שנה.

החוקרים הסיקו מהממצאים כי שימוש באמצעי מניעה הורמונלים מודרנים מעלה במעט את הסיכון לסרטן השד אך התוספת האבסולוטית בסיכון קטנה מאוד.

מקור:

Contemporary Hormonal Contraception and the Risk of Breast Cancer. Lina S. Mørch, Ph.D., Charlotte W. Skovlund, M.Sc., Philip C Hannaford, M.D., Lisa Iversen, Ph.D., Shona Fielding, Ph.D., and Øjvind Lidegaard, D.M.Sci. N Engl J Med 2017; 377:2228-223

 ערכה : ד״ר נועה גולדשר מינרבי

נושאים קשורים:  אמצעי מניעה הורמונלים,  גלולות,  התקן תוך רחמי,  מחקרים,  סרטן שד
תגובות