MS

שינויים בנכות בחולי טרשת נפוצה - מעקב פרוספקטיבי של 10 שנים

החוקרים מצאו כי למרות שהליכה, מיומנות מנואלית וקוגניציה התדרדרו בשתי הקבוצות רק בקבוצת המחלה הבינונית-קשה נצפתה עלייה ארוכת טווח בהשפעה של טרשת נפוצה על פעילות פיזית, תלות גוברת בכסא גלגלים והשתתפות פחותה בפעילויות חברתיות

06.12.2017, 10:32
טרשת נפוצה (צילום: אילוסטרציה)

קיים מיעוט מידע לגבי המהלך ארוך הטווח של נכות כתלות חומרת המחלה באנשים עם טרשת נפוצה. מטרת מחקר זה הייתה לבחון ספקטרום רחב של נכות על פני על עשר שנים כתלות בחומרת מחלה באנשים עם טרשת נפוצה.

החוקרים ביצעו מחקר אורכי ב-155 חולי טרשת נפוצה שקיבלו טיפול במרפאת הטרשת נפוצה בבית החולים קרולינסקה, שטוקהולם, שבדיה. חומרת מחלה הוערכה על ידי סולם ה-EDSSי(Expanded Disability Status Scale) וסווגה כטרשת נפוצה קלה (EDSS של 0-3.5) או בינונית-קשה (EDSS של 4-9.5). שינויים על פני עשר שנים בהשפעה הפיזית והפסיכולוגית הנתפסת של טרשת נפוצה, הליכה, קוגניציה, מיומנות מנואלית, השתתפות בפעילויות חברתיות וסימני דכאון השוו בין אנשים עם טרשת נפוצה קלה ובינונית-קשה בתחילת המחקר.

החוקרים מצאו כי למרות שהליכה, מיומנות מנואלית וקוגניציה התדרדרו בשתי הקבוצות רק בקבוצת המחלה הבינונית-קשה נצפתה עלייה ארוכת טווח בהשפעה של טרשת נפוצה על פעילות פיזית, תלות גוברת בכסא גלגלים והשתתפות פחותה בפעילויות חברתיות. השפעה פסיכולוגית נתפסת של טרשת נפוצה פחתה בשתי הקבוצות בעוד שסימני דכאון נחוו על ידי פחות אנשים בקבוצת המחלה הקלה ולא השתנו בקבוצה המחלה הבינונית-קשה.

מסקנת החוקרים היא כי ישנה עלייה בולטת יותר בנכות על פני עשר שנים באנשים עם טרשת נפוצה בינונית-קשה לעומת מחלה קלה. ממצאים אלו מדגישים את הצורך בפיתוח התערבויות היכולות להיות מיושמות בספקטרום רחב של חומרת מחלה.

מקור: 

Conradsson, D. et al.  (2017) Journal of Neurology. 20(10)

נושאים קשורים:  MS,  טרשת נפוצה,  התקדמות מחלה,  אפידימיולוגיה,  תפקוד,  ניידות,  מחקרים
תגובות