חדשות

משרד הבריאות מגבש נוהל למאבק בהטרדות מיניות על ידי רופאים ומטפלים

המשרד הציג אתמול בדיון בוועדת הכנסת לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי את טיוטת הנוהל, הקובע איסור גורף על הערות בעלות אופי מיני, וקובע נהלים לטיפול בהן; יושבת ראש הוועדה: הנוהל אינו מספיק, מכיוון שאינו מטיל על מוסדות הבריאות את האחריות לדיווח על מקרים

שיחה בין רופא לחולה בבית חולים (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות מגבש נהלים נגד הטרדות מיניות על ידי אנשי צוות רפואי. טיוטת הנוהל הוצגה אתמול (ב') בדיון שנערך בוועדת הכנסת לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי.

משרד הבריאות מסר, כי הנוהל יהיה מבוסס על חוקים ותצהירים הקיימים בנושא, בכלל זה על חוק זכויות החולה והחוק למניעת הטרדה מינית. הוא אוסר על אנשי רפואה התנהגות הכוללת השמעת בדיחות גסות, הערות פוגעניות בעלות אופי מיני, רמיזות ואמירות לא מכבדות המתייחסות לאיברי גוף, לאורח חיים ולמראה פיזי.

משרד הבריאות הינו הגוף הציבורי עם מספר התלונות הגדול ביותר בנושא ההטרדות המיניות - 35 תלונות ב-2016

בדיווח על הנוהל ב"הארץ" הבוקר (ג') נמסר, כי הנוהל החדש יחייב מטפלים להימנע מהצעות ואמירות בעלות אופי מיני וכי היעדר כוונה מינית ושימוש בהומור אינם מפחיתים מחומרת ההטרדה או הניצול של המטופל. ייאסר על צוותים רפואיים להעיר הערות על חיי המין, על התנהגויות מיניות, בעיות במיניות או על נטיות מיניות של המטופל או של אדם אחר, כאשר אינן רלוונטיות לטיפול.

בדיווח נמסר, כי באשר לבדיקות הכוללות מגע חודרני או אינטימי (בבדיקה גינקולוגית, וגינלית, רקטלית, אורולוגית ובדיקת שד), הנוהל אמור לקבוע שעל המטפל יהיה ללוות את ביצוע הבדיקה בהסבר ולקבל הסכמת המטופל בטרם ביצועה. זכות המטופל היא לבקש את הפסקת הבדיקה בכל שלב, גם במצב של אי נעימות גופנית או נפשית.

עוד נמסר כי הנוהל החדש צפוי לחול על כל מי שמוגדר "מטפל" על פי חוק זכויות החולה ופועל במערכת הציבורית או בשוק הפרטי - רופא, רופא שיניים, מתמחה, סטודנט, פסיכולוג, מרפא בעיסוק, קלינאי תקשורת וכל בעל מקצוע אחר המוכר ברשומות כמטפל בשירותי הבריאות.

הנוהל יפרט הליכים הנדרשים במקרה של הגשת תלונה בשל חשד להטרדה מינית ואת אופן פרסומם. באחריות המסגרות והמוסדות השונים יהיה לדווח על הנהלים החדשים לעובדיהם ולערוך הכשרות והדרכות מחייבות לשם הטמעתם מדי שנה.

לפי הדיווח בעיתון יו"ר הוועדה, ח"כ אעידה תומא סלימאן, אמרה שהטיוטה כפי שהוצגה איננה מעניקה מענה מספק: "על פי נתונים שהוצגו באחרונה בוועדה, 4% מכלל הפניות שהגיעו לאיגוד מרכזי הסיוע בשנת 2016 על ידי בגירים ובגירות עסקו בפגיעות מיניות של מטפלים. התחושה היא שכמעט דבר לא השתנה. הנוהל החדש עדיין לא מחייב מוסדות לדווח למשרד הבריאות על התלונות, ואין הנחיות ברורות לגבי אופן הטיפול בהן, כמו מתן כתובת ברורה להגשת תלונה במוסדות רפואיים, השעיית המטפלים וכו'. אין הנחיות למשרד הבריאות על איסוף נתונים על מטפלים שפגעו, על היקף התופעה ודרכי הטיפול בה".

על פי נתוני אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה ל–2016, משרד הבריאות הינו הגוף הציבורי עם מספר התלונות הגדול ביותר בנושא ההטרדות המיניות - 35 תלונות.

נושאים קשורים:  חדשות,  הטרדה מינית,  משרד הבריאות,  נוהל,  טיוטה,  ועדה לקידום מעמד האשה
תגובות