חדשות

מחקר ישראלי: כבד שומני מעלה הסיכון ל"הזדקנות" המוח ולמחלות ניווניות

הקשר בין התופעות נבדק לראשונה באמצעות MRI, שמצא כי באנשים עם כבד שומני - בהשוואה לבעלי כבד תקין - קיים סיכוי גבוה יותר שנפח המוח יהיה קטן יותר

תמונת MRI של החומר הלבן במוח (מקור: ויקיפדיה)
תמונת MRI של החומר הלבן במוח (מקור: ויקיפדיה)

חולים הסובלים מכבד שומני שאיננו נובע מצריכת אלכוהול הם בעלי מוח בנפח קטן יותר מהרגיל, ולמעשה "זקן יותר". עקב כך קיים סיכון רב יותר שיפתחו מחלות ניווניות של המוח, כגון דמנציה. כך עולה ממחקר שערכו שתי חוקרות מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה,בשיתוף עם עמיתים מארה"ב.

את המחקר הובילו ד"ר גלית ויינשטיין וד"ר שירה זלבר-שגיא (שגם חברה במחלקה לגסטרואנטרולוגיה במרכז הרפואי "תל-אביב-איכילוב"), יחד עם שבעה חוקרים מהמחלקה לביו-סטטיסטיקה בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בוסטון, המחלקה לנוירולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת בוסטון, המחלקה לנוירולוגיה באוניברסיטת קליפורניה בדייוויס, בית החולים הכללי של מסצ'וסטס, המחלקה לגנטיקה רפואית ושל אוכלוסיות בהרווארד ו-MIT והמחלקה לאפידמיולוגיה בבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת בוסטון.  דו"ח המחקר פורסם בחודש שעבר בכתב העת JAMA Neurology.

בדיווח על הממצאים באתר Ynet אתמול (א') נמסר, כי כבד שומני שאיננו נובע מצריכת אלכוהול היא מחלת הכבד השכיחה ביותר בעולם והסיבה המובילה למחלת כבד כרונית. כבד שומני נמצא ב-30% מהאוכלוסייה הכללית ועולה ל-80% בקרב חולי סוכרת או עם השמנה. על-פי הערכות ,בישראל סובלים מכבד שומני עשרות אלפים.

עודף משקל, ובמיוחד השמנה בטנית ותזונה לא בריאה הכוללת ריבוי צריכת סוכר, צריכת משקאות מתוקים, מזון הכולל שומן רווי ואורח חיים לא פעיל, הדגישו החוקרות, מעלים סיכון למחלת הכבד השומני. כבד שומני הוא גורם סיכון לסוכרת ולמחלות לב וכלי דם, מחלות הקשורות בנזק מוחי ובירידה קוגניטיבית. במחקר ביקשו החוקרות לבדוק האם קיים קשר ישיר בין כבד שומני למדדי מוח הקשורים לירידה קוגניטיבית.

הקשר שבין כבד שומני לבין הזדקנות המוח נבדק באמצעות MRI. החוקרים הדגישו כי זו הפעם הראשונה שנערך מחקר שנעשה באמצעי זה, בעזרתו ניתן לזהות מדדים אנטומיים במבנה המוח – נפח, גודל ההיפוקמפוס (איבר המוח שאחראי בין היתר לזיכרון) ולנזק שנגרם לחומר הלבן במוח.

בדיווח נמסר, כי מדדים אלה יכולים להעיד על כך שהמוח "זקן" יותר. הם קשורים למחלות ניווניות של המוח כגון דמנציה, ולסיכוי מוגבר לשבץ מוחי.

במחקר השתתפו בו 766 אנשים ו-18% מהם נמצאו סובלים מכבד שומני. לאחר עיבוד סטטיסטי של תוצאות ההדמיות, מצאו החוקרות, כי באנשים עם כבד שומני - בהשוואה לבעלי כבד תקין - קיים סיכוי גבוה יותר שנפח המוח יהיה קטן יותר. הקשר הזה נמצא מובהק גם לאחר שנוטרלו גורמי סיכון כמו השמנה, מסת שומן בטני, סוכרת, מחלת לב, יתר לחץ דם ויתר שומנים בדם, עישון, פעילות גופנית וגיל.

עוד התברר, כי מוחם של מי שסובלים מכבד שומני מזדקן ב-4 שנים יותר בממוצע, בהשוואה לבעלי כבד תקין. אצל אנשים מתחת לגיל 60, הפער גדול יותר: מוחם של בעלי הכבד השומני נראה זקן ביותר מ-7 שנים, בהשוואה לבעלי כבד בריא.

ד"ר זלבר-שגיא אמרה ל-Ynet: "אף על פי שמדובר לכאורה בשתי מערכות גוף שונות - המוח שייך למערכת העצבים המרכזית, והכבד למערכת המטבולית – ברור לנו שקיים ביניהן קשר הדוק. הזדקנות המוח והכבד השומני חולקים גורמי סיכון. שניהם גורמים להשמנה, סוכרת, יתר לחץ דם ועודף שומנים בדם. בנוסף, כבד שומני איננו רק תוצר של סוכרת והשמנה, אלא הוא בעצמו גורם לסוכרת, לפגיעה בכלי דם ומחלות לב ויוצר תהליך דלקתי כרוני בגוף. כל זאת ידוע בספרות הרפואית כגורמי סיכון לפגיעה מוחית".

ד"ר ויינשטיין הוסיפה: "כבד שומני לא אלכוהולי הוא מחלה נפוצה המתחילה בגיל צעיר. אורח חיים בריא הכולל שמירה על משקל תקין, תזונה מאוזנת דלת סוכר ופעילות גופנית עשויים להקטין את הסיכון - לא רק לנזק כבדי אלא גם להזדקנות מהירה של המוח".

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר ישראלי,  כבד שומני,  מחלות ניווניות,  מוח,  חומר לבן
תגובות
אנונימי/ת
11.12.2017, 20:38

דוגמה למאמר מטעה, למרות שהממצאים מעניינים.
כמו שאנשים עם הסינדרום המטבולי יסבלו כמובן יותר ממחלות קרדיווסקולריות ניווניות, כולל מוחיות, גם הלוקים בכבד השומני, שהוא בעצם חלק מאותו הספקטרום.