חדשות

מחקר מקיף: שימוש בגלולות ובהתקנים תוך-רחמיים מעלה הסיכון לסרטן השד

עם זאת, העלייה המוחלטת במספר המקרים היא קטנה מאוד, מסרו החוקרים, שבדקו את השפעת נטילת אמצעים שונים נגד הריון על הסיכון לסרטן שד במשך כעשור על אוכלוסיית מחקר דנית

גלולות למניעת הריון (צילום: אילוסטרציה)

הסיכון לסרטן שד גבוה יותר בקרב נשים שנטלו גלולות למניעת הריון או השתמשו בהתקנים תוך רחמיים למניעת הריון; כך מצא מחקר רחב היקף שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת NEJM. אוכלוסיית המחקר כללה יותר מ-1.8 מיליון נשים בדנמרק והוא נמשך יותר מעשור. הוא עורר מחדש את שאלת הסיכון בשימוש באמצעי מניעה הורמונלייים.

עיתון "הארץ", שדיווח (עידו אפרתי) על תוצאות המחקר בסוף השבוע, ציין כי רופאים בישראל אמרו שיש להתייחס לתוצאותיו בזהירות. לדבריהם, הגורם המרכזי שיש לשקול בבחינת הקשר שבין שימוש בגלולות לסרטן השד הוא הגיל, ואין המלצה להפסיק את השימוש באמצעי מניעה הורמונליים.

כלי תקשורת בארה"ב, שדיווחו אף הם על המחקר, ציינו שהאיגוד האמריקני למיילדות וגניקולוגיה מתכוון לבחון את ממצאי המחקר, אך הדגיש שאמצעי מניעה אלה הם בין האפשרויות הבטוחות, היעילות והנגישות ביותר למניעת הריון. לפי דיווחיהם "ידוע מהספרות הרפואית מדעית ששימוש בגלולות מפחית הסיכון לסוגי סרטן אחרים".

מתוך 100 אלף נשים באוכלוסיית המחקר הדנית, שהשתמשו באמצעי מניעה הורמונליים, 68 לקו בסרטן השד. זאת, לעומת 55 נשים שלקו בסרטן השד בקבוצה בהיקף דומה שלא השתמשה באמצעי המניעה הללו.

מתוך 100 אלף נשים שהשתמשו באמצעי מניעה הורמונליים, 68 לקו בסרטן השד. זאת, לעומת 55 נשים שלקו בסרטן השד בקבוצה שלא נטלה אמצעי מניעה

המשתתפות במחקר היו בטווח הגילים שבין 49-15. משך השימוש הממוצע באמצעי המניעה בקרב המשתתפות עמד על יותר מעשור. במצטבר מדובר על 19.6 מיליון שנות שימוש. מתוך 1.8 מיליון הנשים שאחריהן בוצע המעקב, כאלה המשתמשות באמצעי המניעה וכאלה שלא — 11,517 נשים אובחנו כחולות בסרטן השד.

החוקרים לא הביאו בחשבון מרכיבים כמו אורח החיים של הנשים, פעילות גופנית, הנקה או צריכת אלכוהול, שיכולים גם הם להשפיע על הסיכון לסרטן השד.

מחברי דו"ח המחקר לא פרסמו בו קריאת אזהרה חד משמעית או התראה מפני שימוש באמצעי המניעה ומבחינה זו, כך מסר "הארץ", המחקר תואם את הלך הרוח בקהילה הרפואית. את הממצאים סיכמו החוקרים: "הסיכון לסרטן השד היה גבוה יותר בקרב נשים המשתמשות כיום או שהשתמשו לאחרונה באמצעי מניעה הורמונליים עדכניים, לעומת נשים שמעולם לא השתמשו באמצעי מניעה הורמונליים. הסיכון גדל עם התארכות משך השימוש. עם זאת, העליות המוחלטות בסיכון היו קטנות".

נושאים קשורים:  חדשות,  התקן תוך רחמי,  סרטן שד,  הארץ,  פרוגסטרון,  גלולות למניעת הריון
תגובות