חדשות

נתוני משרד הבריאות: מספר הרופאים לנפש בצפון הארץ נמוך בחצי מהמספר במרכז הארץ

מנתונים שהציג משרד הבריאות בדיון ועדת המשנה של הכנסת לעניין שירותי הבריאות בצפון עולה, כי תוחלת החיים של נשים ושל גברים בצפון ארץ נמוכה בשנתיים לעומת הממוצע הארצי (78.1 שנים לעומת 80.1 לגברים, 82.2 לעומת 84.1 לנשים)

רמת הגולן (צילום: אילוסטרציה)

נתונים מעודכנים על הפערים בין שירותי הרפואה בצפון הארץ לבין הממוצע הארצי הוצגו אתמול (ד') בדיון שקיימה ועדת המשנה של הכנסת לעניין שירותי הבריאות בצפון.

לפי הנתונים, בצפון הארץ יש 2.2 רופאים ל-1000 נפש, לעומת 4.4 במרכז. תוחלת החיים של נשים ושל גברים בצפון ארץ נמוכה בשנתיים לעומת הממוצע הארצי (78.1 שנים לעומת 80.1 לגברים, 82.2 לעומת 84.1 לנשים).

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, שהציג את הנתונים בוועדה, אמר עוד כי שיעורי התמותה הגבוהים ביותר עקב מחלות לב הם בנפת עכו וכנרת. עם זאת, הוא ציין כי לאורך השנים יש ירידה מתמשכת בשיעור תמותת התינוקות במחוז הצפון, על אף שעדיין שיעור זה גבוה במקצת מהממוצע הארצי.

פרופ' גרוטו מסר כי 24.8% מהיהודים בצפון הארץ מעשנים, לעומת 18.5% בממוצע ארצי. בקרב הערבים: 32.6% לעומת 25.2%. תושבי הצפון סובלים יותר מהשמנת יתר ומקיימים פחות פעילות גופנית.

בדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי): "תושבי הצפון אינם אזרחים סוג ב'. שירותי הבריאות הם הזכות לחיים. תושבי הצפון זכאים לכך בדיוק כמו תושבי תל אביב. אין שום הצדקה למצב שבו בתל-אביב ומרכז הארץ יהיו פי שניים רופאים לאלף נפש לעומת המצב בצפון. אינני רואה שום סיבה שחולים מהצפון יצטרכו לנסוע למרכז הארץ כדי לקבל שירותים בסיסיים וחיוניים"

ח"ג יוגב הודיע, כי בכוונת הוועדה "לדרוש תשובות מסודרות ממשרד הבריאות וממשרד האוצר, על מנת להבין כיצד הם מתכוונים ליישם את תכנית הצפון בהקדם - בראש ובראשונה תכנית קיצור תורים והבאת מתמחים".

שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), הציעה בדיון: "יש ליצור מערכת משוקללת הבוחנת את כלל התורים לבדיקות בכל בתי החולים, ומנתבת את הפונים על-פי דרישה. בבית חולים העמק בעפולה אין בכלל תור לניתוח החלפת מפרקים, ואילו באזור המרכז יש רשימת המתנה של שנה וחצי. תושבי תל אביב ישמחו לדעת שהם יכולים לנסוע שעה וחצי ולהתקבל מיד".

ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני) הוסיף: "יש להביא ללא דיחוי רופאים וצוותים, הן לבתי החולים והן לקהילה בצפון. יש לפעול לפתרונות מהירים, שיש בהם גם נראות, על מנת לשנות את תחושת אנשי הצפון, המתוסכלים, ממצב שירותי הבריאות באזורם".

הממונה על קשרי ממשל ב"מכבי" שירותי בריאות, עידו הדרי אמר בדיון: "יש לשים דגש על שירותים רפואיים בקהילה - ולתת מענה לתושבי קצרין, לדוגמה, המבקשים לראות רופא משפחה באותו היום בו הם נזקקים לו. בחיזוק המענים בקהילה, ניתן לחסוך מחצית מעלות תוספת המיטות בבתי החולים ובכך למנוע אשפוז מלכתחילה".

רופאת מחוז צפון במשרד הבריאות, ד"ר מיכל כהן, הגיבה לדברים: "אף אחד לא שוקט על שמריו אבל ייקח זמן ליישם חלק מהתכניות".

נושאים קשורים:  חדשות,  פריפריה,  קצרין,  גולן,  דיון,  כנסת,  פרופ' איתמר גרוטו
תגובות
08.12.2017, 10:50

עמידה בתקן מספר רופאים/ות, עו''ס ואנשי סיעוד בקהילה לאלף-נפש צריך להיות מדד איכות ראשי לשירותי הבריאות. הגיע זמן לשינוי.

חבל שמדברים על צפון מול מרכז. המסר הוא פריפריה מול מרכז. ומדוע המצב לא ישתנה - כי לאף אחד לא אכפת מתושבי הפריפריה. אם הם לא דואגים לעצמם אז מדוע שידאגו להם ?
לחברי הכנסת שהגיעו לדיון -כשהם היו בקואליציה הם לא עשו כלום בנידון וכמובן חוץ מלדבר
רוצים באמת לטפל - תחזיקו את מענקי הפריפריה שלא קיימים יותר. אין מענקים ושלא יספרו לכם סיפורים
אז לתושבי הפריפריה - אם לא תדאגו לעצמכם תמשיכו למות לפני הזמן ולשתוק.

אנונימי/ת
08.12.2017, 21:27

פעם זה צפון פעם זה דרום , בואו נאמר את האמת, קוראים לזה פריפריה. וזה לא רק בבריאות, זה גם בחינוך, בתרבות ברווחה, במסחר ופיננסים. כי מערכת הבריאות היא רק ראי של המדינה והחברה. למה מי מוכן להתמחות בברזילי , בזיו או בפוריה? כמה פעמים הגיע רופא בכיר מהעמק לנהל מחלקה באיכילוב? ואפשר לחשוב שתל השומר זה מאיו קליניק ובלינסון זה מאונט סיני.