חדשות

שונות גבוהה בזמינות שירותי רפואה בקהילה ברחבי הארץ בין קופות החולים

משרד הבריאות פירסם דו"ח בנושא, ומנכ"ל המשרד אמר כי "לראשונה, יש לציבור יכולת להשוות את זמינות השירותים של קופות החולים לפי אזור המגורים ולראות איזו קופה נותנת את המענה המקיף ביותר לצרכיו"

קופת חולים מכבי. (צילום: אילוסטרציה)

שעות השירות בקופות החולים בתחומי רפואת המשפחה והילדים רבות יותר, באופן משמעותי, ביחס לשעות השירות במקצועות רפואיים אחרים; כך עולה מדו"ח חדש שמפרסם הבוקר (א') משרד הבריאות, בנוגע לזמינות השירותים הרפואיים שמעניקות קופות החולים בקהילה, בחלוקה לאזורים. זמני השירות ברפואת אף אוזן גרון וברפואת עור הם הנמוכים ביותר ביחס לשאר המקצועות.

הנתונים על שירותי קופות החולים התקבלו באמצעות סריקה של מידע מאתרי האינטרנט של הקופות, המפרסמות בהם את נתוני זמינות השירותים שלהן. הנתונים, הנכונים ל-2016, כוללים מידע על רפואת משפחה, נשים, ילדים, אורתופדיה, עור, עיניים ו-א.א.ג (אף, אוזן, גרון).

הממצאים העיקריים האחרים בדו"ח:

  • קיימים הבדלים בין הקופות ברמת השונות הפנימית בזמינות בין האזורים שבהן הן פועלות, הן ברפואה הראשונית והן ברפואה השניונית.
  • ברפואת משפחה, זמינות השירות בקופת חולים "כללית" נעה בין 17 ל-30 שעות ל-1,000 נפש ברוב האזורים. ב"מאוחדת" בתחום זה ניכרים פערים משמעותיים בין האזורים: באזור הרי יהודה הזמינות היא נמוכה ביותר.
  • באורתופדיה, זמינות השירות ב"כללית" נעה בין 0.1 ל-2 שעות ל-1,000 נפש ברוב האזורים. לעומת זאת, ב"מאוחדת" תמונת הזמינות אינה אחידה: באזורי החוף והצפון הזמינות נעה בין 2.1 ל-5.0, ואילו באזורי מרכז הארץ בין 0.1 ל-2.0.
  • ככלל, קופת חולים "כללית" מתאפיינת באחידות רבה יותר מבחינת שעות השירות בתחומים המקצועיים השונים ובין האזורים הגיאוגרפיים.
  • מבחינת הפריסה בחבלי הארץ השונים, קופת חולים "כללית" היא בעלת הפריסה הגיאוגרפית הרחבה ביותר ונותנת מענה לתושבים המתגוררים בכל אזורי הארץ.
  • עורכי הדו"ח מצאו כי באזורים מסוימים השירות קיים בתחומים אחדים, אך לא קיים בתחומים האחרים. משמעות הדבר: ייתכן מאוד שבאזור שבו השירות לא קיים, יש בעיה של אספקת השירות. באזור חוף הכרמל, למשל, שבו ניתנים שירותי רפואת משפחה למבוטחי "מכבי", לא ניתן שירות באף אוזן גרון. ברמת-כוכב, שבה קופת חולים "כללית" מספקת שירות רפואת משפחה וילדים, היא איננה מספקת שירותי רפואת אף אוזן גרון.
  • האזורים שבהם אין כלל שירות אינם רבים. אולם הם ממוקמים בעיקר בפריפריה הרחוקה, באזור הצפון. אלו אזורים עם צפיפות אוכלוסייה דלילה המתגוררת בישובים קטנים, כפרים, מושבים וכדומה. בין אלה: החרמון, הגולן הצפוני, רמת מנשה, עמק חרוד. אזורים נוספים בצפון שנמצאו ללא שירות בתחומים שונים הם חוף הכרמל, מזרח השרון, גליל תחתון.
  • מספר האזורים ללא שירות גדול יותר בתחומי הרפואה השניונית בהשוואה לרפואה הראשונית. ב-אף אוזן גרון וברפואת עיניים אזורים ללא שירות זוהו בכל ארבע קופות חולים.
  • מספר האזורים ללא שירות משתנה מתחום לתחום ומקופה לקופה. ברפואת עור. ישנם חמישה אזורים כאלה ב"כללית", שניים ב"לאומית" ושניים ב"מכבי". לא נמצאו אזורים כאלה ב"מאוחדת".
  • אין בהכרח חפיפה בין רמה חברתית-כלכלית לזמינות השירות. יש מקרים שבהם הזמינות נמוכה יותר ומאפיינת דווקא באזורי המרכז. זמינות רפואת הילדים במכבי גבוהה יותר באזורי הצפון והדרום, לעומת המרכז ויו"ש.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב אמר על ממצאי הדו"ח: "על קופות החולים קיימת חובה לספק את שירותי הבריאות באופן שיוויוני בכל חלקי הארץ. הנתונים שאנחנו מפרסמים עתה מעידים על שונות בזמינות השירותים בין הקופות. כעת, לראשונה, יש לציבור יכולת להשוות את זמינות השירותים של קופות החולים לפי אזור המגורים ולראות איזו קופה נותנת את המענה המקיף ביותר לצרכיו. מעתה, נפרסם מדי כמה חודשים נתונים אודות זמינות השירותים, כחלק ממהפכת השקיפות בנושאי הבריאות, למען המבוטחים."

הדו"ח המלא

נושאים קשורים:  חדשות,  דו"ח,  משרד הבריאות,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב,  קופות חולים,  פרישה,  פריפריה,  מרכז,  שירות
תגובות