חדשות

איגוד רופאי הציבור הגיש דו"ח התומך בהצעת חוק לאסור מכירת טבק מתחת לגיל 21

לפי הדו"ח, כ-80% מהמעשנים התחילו לעשן לפני גיל 20 והשירות הצבאי תורם משמעותית להרגלי העישון המזיקים; את הצעת החוק הגיש ח"כ יהודה גליק, והיא תעלה לדיון ביום ראשון הקרוב בוועדת השרים לענייני חקיקה

עישון בצבא (אילוסטרציה)

איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון והאגודה למלחמה בסרטן העבירו אתמול (ד') נייר עמדה מקצועי לוועדת השרים לענייני חקיקה, ובו מוצע להגביל מכירת מוצרי טבק אך ורק לבני 21 ומעלה. נייר העמדה הוגש לקראת הדיון שתקיים הוועדה ביום ראשון הקרוב בהצעת החוק שהגיש ח"כ יהודה גליק להעלאת הגיל האוסר מכירת מוצרי טבק. עד כה חתמו על הצעת החוק 20 חברי כנסת מכל הסיעות.

בנייר העמדה, הכולל עובדות מדעיות והוכחות מחקריות, מתריעים איגודי הרופאים והאגודה למלחמה בסרטן כי נדרשת הגנה על בני הנוער מפני חשיפה מוקדמת למוצרי טבק וניקוטין.

ניקוטין, הדגישו מחברי המסמך, הוא חומר ממכר ביותר. השפעתו על המוח של מתבגרים וצעירים יכולה להוביל לא רק להתמכרות, אלא גם להפרעות קשב ולמידה, אימפולסיביות והפרעות במצבי רוח. מחקרים מראים כי החשיפה לניקוטין בגיל ההתבגרות, גורמת לשינוי מבני קבוע במוח, מה שמעלה את הסיכון להתמכרות לסמים אחרים.

מטרת החוק המוצע בדבר הגבלת מכירת מוצרי טבק לבני 21 ומעלה היא להשיג הפחתה בתופעת העישון והשימוש בטבק "נוכח נזקיו העצומים לפרט ולחברה".

יתרה מכך, התפתחות המוח, ציינו, הוא תהליך הנמשך מהינקות ועד שנות העשרים המאוחרות. מחקרים הוכיחו כי לחשיפה לניקוטין בגיל ההתבגרות, יש יכולת להשפיע ישירות על מבנה המוח לטווח הארוך וכך להעלות את הסיכון להתמכרויות אחרות עקב כך - ובייחוד לקוקאין.

לכן, העלאת גיל המכירה ל- 21 תורמת להפחתת החשיפה של מתבגרים בשלבים הכי קריטיים של התפתחות המוח.

מחקרים אפידמיולוגיים מראים, נכתב בדו"ח, כי 80% מהמעשנים התחילו לעשן לפני גיל 20, וכי "90% מבין רוכשי הסיגריות להפצה לקטינים, הם מתחת לגיל 21. נתונים אלו מצביעים, לפי הדו"ח, על כך ש"העלאת גיל המכירה ל- 21 יכולה למעשה לחסל את יכולתם של קטינים לרכוש או לבקש מתלמידי תיכון אחרים - מה שמגדיל באופן משמעותי את מחסומי הגישה, מאמינים מחברי המסמך".

עוד נכתב, כי מדו"ח "נטל העישון בישראל לשנת 2014", כפי שפורסם בכתב העת לחקר מדיניות הבריאות, עולה כי העישון גובה את חייהם של כ-8,000 בני אדם בשנה, מהם כ-800 כתוצאה מעישון פסיבי. העלאת גיל איסור המכירה ל-21 הביאה בארה"ב לצמצום בשיעור המעשנים בכ-50% בתוך שבע שנים.

בארה"ב, 80% מהמעשנים מתחילים להתנסות בעישון ומתמכרים כשהם מתחת לגיל 21. כמו כן, 75% מבני הנוער המעשנים קיבלו את הסיגריות שלהם מאח או מחבר בגילאי 20-18.

למרות שאיסור מכירה לקטינים נתפס כטבעי והכרחי, רק ב-2004 נקבע בחוק להגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק שחוקק ב-1983, כי יחול איסור למכירת מוצרי טבק למי שטרם מלאו לו 18, במטרה לצמצם את נגישות הנוער למוצרי טבק.

מחקר לעניין העישון במהלך השירות הצבאי שנערך בין השנים 2011-1987 באוניברסיטת תל אביב, הצביע על עליה של כ-18% בשיעור המעשנים בעת השירות בצבא, וכ-56% מבני הנוער שהתנסו בעישון והפסיקו לעשן לפני הגיוס - חזרו לעשן במהלך השירות הצבאי.

העלאת גיל מכירת מוצרי הטבק, הדגישו מחברי המסמך, היא מגמה המתרחבת בארה"ב. מאז 2003 יותר מ- 270 מחוזות ברחבי ארה"ב ובהם הערים ניו יורק, בוסטון, סן פרנסיסקו, שיקגו, קנזס-סיטי, סנט לואיס, קליבלנד ועוד 18 מדינות ובהן קליפורניה והוואי, כבר העלו את גיל מכירת מוצרי הטבק ל-21. בסה"כ, האיסור מכסה כבר למעלה מ-80 מיליון איש ברחבי ארה"ב, וממחקרי הערכה בארה"ב עולה שהשפעת העלאת גיל איסור המכירה ל-21 הביאה לצמצום של כ-50% בשיעור העישון בקרב בני הנוער תוך 7 שנים.

לדברי האיגודים, העלאת גיל איסור מכירת מוצרי טבק תוביל לצמצום משמעותי בנגישות בני הנוער למוצרי טבק, ותצטרף לצעדים נוספים שאומצו בשנים האחרונות לצמצום העישון בקרב בני הנוער בכלל וצמצום הנגישות שלהם לטבק בפרט.

"הצעת החוק", הוסיף ח"כ גליק, "משתלבת במדיניות צה"ל הרואה בעישון פגיעה משמעותית בתפקוד חייליו והחל מהחודש שעבר בתהליך ניקוי בסיסי הצבא מעישון - שימשך 5 שנים. המשק הישראלי מפסיד מדי שנה 2 מיליארד שקל עקב הצורך לטפל בנזקי העישון".

(שני קבצים להדבקה: הצעת החוק ונייר העמדה )

נושאים קשורים:  חדשות,  איסור,  גיל 21,  עישון,  טבק,  ועדת השרים לענייני חקיקה
תגובות