חדשות

ישראל נמצאת בתחתית דירוג המדינות המפותחות בזמן הפגישה עם רופא משפחה

מחקר השוואתי בינלאומי מצא כי הזמן שמקדישים רופאים משפחה למטופלים שלהם הולך ומתקצר; בישראל הוא עומד על 7 דקות, פחות מרוב המדינות המפותחות, בעוד בשוודיה הוא עומד על 22 דקות, ובנורווגיה על 13 דקות; במחצית מהמדינות שנבדקו זמן הבדיקה היה פחות מ-5 דקות

רופאה ופציינטית (צילום: אילוסטרציה)

הזמן שמקדישים רופאים משפחה למטופלים שלהם הולך ומתקצר, גם בישראל; כך עולה ממחקר בינלאומי שפורסם החודש בכתב העת BMJ.  לפי המחקר, במחצית מהמדינות שלגביהן נותחו המידע, הביקור אצל הרופא נמשך בממוצע פחות מחמש דקות. ישראל נכללת ברשימה זאת, עם קצת יותר מ-7 דקות בממוצע לפגישה עם הרופא - פחות מזימבבווה, רומניה, פולין, רוסיה ומרבית המדינות המפותחות.

בשבדיה הביקור אצל הרופא נמשך 22.5 דקות, יותר מאשר בכל מדינה אחרת. בארה"ב, המדורגת במקום השני ברשימה שערכו החוקרים, הרופא מקדיש למטופל 21 דקות בממוצע בכל ביקור ובנורבגיה, במקום השלישי, כ-15 דקות.

מחקרים קודמים קשרו בין הביקור המתקצר אצל הרופא לבין פגיעה בבריאות המטופלים וגם לשחיקה גבוהה של הרופאים. הרופאים נאלצים לבדוק עשרות חולים ביום ובו בזמן לבצע בדיקות גופניות, לסכם אבחנות, לפענח ממצאים שהגיעו אליהם מבדיקות דימות, להקליד הסיכומים ברשומה רפואית (התיק של החולה) ולקבל החלטות על המשך הטיפול.

את המחקר החדש ביצע צוות מאוניברסיטת קיימברידג' באנגליה, במטרה לבחון מהו משך הזמן הממוצע שמוקדש לחולים בביקור אצל הרופא. החוקרים סקרו 178 מחקרים קודמים שכללו מידע מ-67 ארצות, על מעל 28.5 מיליון פגישות של רופאים עם מטופלים.

ב-18 מדינות, בהן חיה כמחצית מאוכלוסיית העולם, הזמן הממוצע לביקור אצל הרופא נמשך פחות מחמש דקות. 25 מדינות נוספות מקצות פחות מ-10 דקות. בפקיסטן ובבנגלדש, למשל, ביקור רופא נמשך 48 שניות בממוצע.

החוקרים ציינו, כי למשך זמן הביקור אצל הרופא השלכות משמעותיות על בריאות המטופל: "כאשר המפגש עם הרופא ממושך, המטופל יכול לנהל דו שיח עם הרופא ולדון באופציות הטיפוליות שלו. עם זאת, גם כשהפגישה נמשכת 30 עד 40 דקות, אין ערובה לכך שהמטופל ייצא מרוצה".

עוד ציינו מחברי דו"ח המחקר, כי סקר שנעשה לא מכבר בקרב רופאי רפואה ראשונית באוסטרליה, קנדה, צרפת, גרמניה, בריטניה, הולנד, ניו זילנד, נורבגיה, שבדיה וארה"ב העלה, כי כשליש מהרופאים אינם מרוצים ממשך הזמן שמוקדש לביקור רופא. עוד נכתב בדו"ח כי במצרים הומלץ שהזמן האופטימלי לביקור אצל רופא יהיה 30 דקות – אבל שם הוא עומד על פחות מ-7 דקות.

נושאים קשורים:  חדשות,  רופא,  זמן,  בדיקה,  דירוג,  השוואה בינ"ל,  BMJ
תגובות

ברצוני להזכיר שאין קשר בין משך הזמן שהרופא מקדיש לחולה לבין תוצאים קליניים מוחלטים. למרות הכתבה בממקמת את ישראל במקום שבו הזמן הממוצע הוא 7 דקות ש"מקדיש" רופא לחולה, תוחלת החיים גבוהה בישראל. למרבה האירוניה, בישראל, למרות ההשקעה הנמוכה של המדינה ברפואה, למרות שאחוז נמוך יחסית מהתל״ג מושקע ברפואה, למרות שמספר הרופאים לנפש נמוכה ביותר יחסית למדינות המערב, תוחלת החיים בישראל היא מהגבוהות בעולם. משך הזמן ש״מבלה״ חולה בחדר הרופא במרפאה הוא פונקציה של העבודה הקשה בישראל ולמחדל הרפואה הציבורית. לאור מיעוט הרופאים ברפואה הציבורית מחד גיסא, והרצון של הקופות להרוויח, העומס על הרופא בישראל הוא מהגבוהים בעולם. מעמיסים על הרופא כמות גדולה יחסית של חולים ודורשים ממנו לבדוק. די להסתובב במרפאות ולראות רבבות חולים ממתינים לרופאים. לכן, כאשר הקופות מכתיבות את הקצב בו יראו הרופאים חולים בכל רגע נתון, מה הפלא שמשך הזמן שנותר לכל חולה אצל הרופא נמוך? הפתרון חייב להיות מערכתי: הוספת תקנים בדחיפות, הורדת העומס במרפאות ותגמול הרופאים לא פר מספר חולים בשעה אלא לפי מספר שעות העבודה. כאשר התגמול יהיה כמו בארה״ב, גם משך הזמן המוקדש לכל חולה יעלה. עם זאת משך הזמן הקצר המוקדש בישראל לכל חולה מחד גיסא, ותוחלת חיים גבוהה מאידך גיסא, מעידים על הרמה הגבוהה של הרופאים והרפואה בישראל. ניתן כמובן להסתכל על התמונה הפוך: בישראל הרופאים כל כך חכמים ונבונים, שבזמן כל כך קצר הם מעלים את תוחלת החיים לדרגה שניתן להתגאות בה בעולם...

30.11.2017, 22:12

כאשר זמן הבדיקה הממוצע הינו 7 דקות בלבד זה מעט מדי לדעתי, לא נותר זמן לערוך בדיקה גופנית שהיא הבסיס לרפואה טובה. אני כעת בפנסיה מזה כשנה וחצי. אך כאשר עבדתי במרפאתי כרופא עיניים הקצבתי לכל פציאנט 20 דקות. וזה אפשר גם להכניס מישהו שהגיע בדחיפות. כמובן שהבדיקות נערכו במרפאה שלי ולא בסניף של קופה שם "מכתיבים את קצב העבודה ". אני נהגתי לשמוע ולרשום את האנמנזה מן הפציאנט ולערוך את כל הבדיקות בעצמי. לעניות דעתי זאת הינה ערובה לרפואה טובה וזהירה.

אנונימי/ת
01.12.2017, 09:19

לו היו בודקים את התגמול עבור ביקור כל מטופל, ייתכן והיו מוצאים קשר לזמני הבדיקה האלו.

אנונימי/ת
01.12.2017, 10:18

הרופא/ה שלי מקבל/ת מעט פעמים בחודש כי הוא/יא מחזיק גם בתפקיד מינהלי שכנרה חשוב מאד לאגו שלו/ה. אני נכנס ומתיישב והרופא מדביק מבט למסך. מושיט יד באצבעות פרושות לקבלת הכרטיס המגנטי. שואל מה אני רוצה ואיזה תרופות אני רוצה. אני משחיל מילה בקושי והוא ממלמל משהו על אורטומד מצויין או נפרולוגית מצויינת אליהם מפנה אותי ובהמשך ישיר פוזלת לשעון ומוסיפה שאנו יושבים הרבה זמן ושהממתינים בחוץ יהרגו אותה..ושבפעם הבאה נשב יותר זמן. רק שוכחת שאמרה לי אותו דבר בביקור הקודם שגם לו המתנתי כחודשיים..

אנונימי/ת
01.12.2017, 11:22

שוק פתוח.
תעברי רופא/ה..

01.12.2017, 12:56

אני די מסכים עם הדיעות של הקולגים שנכתבו כאן. יש רופאים שמצאו "פיתרון".הם מעסיקים טכנאי/ת רפואי מוסמך. הטכנאי רושם את האנמנזה במחשב ,בודק את חדות הראיה את הלחץ העיני בטונומטר אויר,ומטפטף טיפות להרחבת האישונים לעיני הנבדק. הפציאנט ממתין כחצי שעה בחוץ ולאחר שאישוניו רחבים נותרה עבודה קלה וקצרה לרופא. למיטב ידיעתי את השיטה הזאת למדנו מן הרופאים האמריקאים .שהרי כלל "קדוש " אצלם " Time is Money".

01.12.2017, 13:01

ממצאי המחקר המתיחסים לישראל ראויים להרהור אם לא לפקפוק...
מנקודת מבטי כרופא משפחה במאוחדת זה שנים רבות, אני מעיד, שמוקצבות לנו( סניף מרכזי בהרצליה, רופאים שכירים) 15 דקות למטופל. בעת לחץ נוסף מטופל נוסף(12 דקות) ובשעת לחץ גדול אנו מקבלים 6 חולים לשעה(10 דקות למטופל).

01.12.2017, 13:12

15 דקות זה זמן די סביר וכפול מ 7 הדקות. כאמור , אני העדפתי לעבוד במרפאה שלי ולקבוע את זמני כניסת החולים ע"י מזכירתי. אחת הטענות של הפציאנטים הינה לעיתים ,זמן ההמתנה הממושך . ולעיתים חלק מהם הופכים חסרי סבלנות ועצבניים.

אנונימי/ת
01.12.2017, 14:26

הממתינים בחוץ תמיד אצה להם הדרך להכנס וכאשר סווף סוף מכחי תורם הם רוצים למצות את הביקור כמה יותר

אנונימי/ת
01.12.2017, 17:48

אנו המדינה היחידה במזרח התיכון ברשימה!
כשמגיעים חולים "עולים חדשים" מאירופה למרפאתי מופתעים לרעה מהתנהגות המטופלים !

אנונימי/ת
02.12.2017, 20:39

אין לדבר על אורך ביקור בודד בלי להתייחס לזמן ההמתנה לקבלת תור.