שפעת

התפרצות שפעת: מעקב בזמן אמת

החוקרים פיתחו מערך הכולל בדיקות שפעת מהירות ושידור אלחוטי של תוצאות לרשויות בריאות הציבור לצורך מעקב אחר שפעת ב"זמן אמת"

המטרה של מערכי מעקב אחר מחלות זיהומיות במסגרת בריאות הציבור היא לספק תוצאות מעבדה מדויקות בזמן קצר עד כמה שניתן. רוב המערכים הקיימים היום עבור שפעת הינם מסובכים וכרוכים בעיכובים כתוצאה מאופי העבודה בעולם הקליני. על מנת לשפר את המעקב אחר שפעת, החוקרים יישמו וניסו מערך מעקב הכולל בדיקת אבחון שפעת מהירה (RIDT) המוצמדת לשידור תוצאות מיידי לרשויות בריאות הציבור.

לצורך המחקר נוצרה רשת של 19 מרפאות קהילה במדינת ויסקונסין בארה"ב ובכלל זה ארבעה אתרים שכבר היו מעורבים במעקב שפעת ו-15 שהחלו מעקב לראשונה במסגרת המחקר הנוכחי. כל אתר קיבל מכשיר RIDS מסוג Quidel Sofia Influenza A+B שחובר לנתב אלחוטי. התוצאות של בדיקות השפעת יחד עם גיל החולה שודרו באופן מידי לשרת מבוסס ענן, נאספו באופן אוטומטי והופנו ליחידת המעקב באופן יומי. ספירות שבועיות של מקרים חיוביים הושוו עם אבחנות PCR חיוביות ממערך מעקב עצמאי בתוך המדינה.

במהלך המחקר נבדקו 1,119 מקרים בין ה-15 לספטמבר, 2013 ל-28 ליוני, 2014 ו-316 היו חיוביים לשפעת. המערך סיפק גילוי מוקדם של התפרצות שפעת בויסקונסין. שיא השפעת ושיא עקומת המגיפה, לפי מערך המחקר היו דומים לנתונים שהתקבלו ממערך ה-PCR והתרחשו בין ה-12 ל-25 לינואר, 2014 (r=0.927; p<0.001).

מסקנת החוקרים היא כי מערך אבחון שפעת מהיר יחד עם שידור אלחוטי של תוצאות מתקרב למטרה של יצירת מעקב שפעת ב"זמן אמת". התוצאות שהתקבלו במסגרת המחקר מעידות כי גישה זו הינה בעלת דיוק גבוה לאבחון ומעקב אחר שפעת.

מקור: 

Temte, J.L. et al. (2017) Journal of The American Board of Family Medicine.  30(5), 615.

נושאים קשורים:  שפעת,  מגיפה,  אבחון מהיר,  PCR,  מחקרים
תגובות