כנסים ומצגות

סיכום הכנס השנתי ה-24 של החברה לאיכות ברפואה

להלן סיכום ההרצאות, הפאנלים והמצגות מהכנס אשר התקיים ב-22 בנובמבר 2017

כנס החברה לאיכות ברפואה (צילום: יח"צ)

הכנס השנתי ה-24 של החברה הישראלית לאיכות ברפואה התקיים אמש בנוכחות מעל ל-1,200 משתתפים, ואף גלש מאולם המליאה לאולמות נוספים בשידור חי. גב' מלי קושא, מתאמת פעילות החברה לאיכות ברפואה ויו"ר הכנס פתחה את הכנס בברכות לבאי הכנס ובראש ובראשונה למטופלים שנכחו באולם וגם נתנו הרצאות במושבים, וכן לכל משתתפי הכנס, למנהלי בתי החולים ומנכ"לי הקופות ומרצים אורחים מחו"ל.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימנטוב, בירך את הבאים ותיאר את פעילות המשרד לקידום איכות ובטיחות הטיפול, לרבות מודל תמרוץ ייחודי לקידום בטיחות הטיפול בבתי החולים אשר הוצג לראשונה באותו הבוקר בהרצאת מליאה, והתייחס לתוצאות סקר חוויית המטופל במחלקות לרפואה דחופה אשר נחשפו אף הם באותו הבוקר. המנכ"ל בירך את החברה לאיכות על יצירת סטנדרט חדש בכנסים רפואיים מדעיים, בשילוב מטופלים כמרצים במושבים המדעיים, יו"רי מושבים ומרצים במליאה. הוא ציין כי הגברת השקיפות ומעורבות המטופלים הינה רכיב משמעותי וחשוב למשרד הבריאות.

פרופ' רן בליצר, יו"ר החברה לאיכות ברפואה, פתח והציג את הפעילות הענפה של החברה לאיכות ברפואה, הכוללת הכשרות של צוותי רפואה לאיכות ובטיחות בסדנאות ובקורס מקוון ראשון מסוגו, כתיבת ניירות עמדה וסטנדרטים אשר חלקם כבר הפכו השנה להנחיות רגולטוריות, פיתוח כלים ושיטות חדשים כגון 'ערכת כלים למנהל' לקידום בטיחות המטופל, ז'ורנל רפואי ייעודי לתחום האיכות ועוד.

בהרצאתו, קרא פרופ' בליצר לשינוי ההתייחסות הלאומית לנושא השחיקה של צוותים רפואיים. מחקרים הוכיחו כי מטפל שחוק, מעבר למחירים האישיים הכבדים, אינו מסוגל לתת טיפול באיכות גבוהה ושירות אמפתי. ועל כן, ולאור נתונים על שיעורים גבוהים של שחיקת מטפלים בישראל, מתחייבת הפיכת 'חוויית המטפל' לרכיב מרכזי, 'רגל נוספת' וחיונית המשלימה את שתי ה-'רגליים' הקיימות בעולם האיכות הרפואית - איכות הטיפול וחוויית המטופל. בנוסף, קרא פרופ' בליצר למאמץ לאומי למדידה מושכלת של תוצאי הטיפול (להבדיל ממדדי התהליך שמצויים כעת בליבת מערכי המדידה), לרבות מדידת תמותה וסיבוכים, כמקובל במדינות מתקדמות. במדינות מערביות בהן הוכנסה לשימוש מדידה לאומית שקופה של מדדי תוצא, חלה ירידה עקבית ודרמטית בתמותת מטופלים.

הנושא המרכזי של הכנס השנה היא "הטיפול הנכון למטופל הנכון".

את הרצאת המפתח בנושא הכנס נשא פרופ' מת'יו מייט (Prof. Matt Might), מי שנבחר להנהיג את יוזמת הרפואה המותאמת אישית של נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובמה, וכיום משמש במקביל לתפקידו בבית הלבן כמנהל המייסד של המכון לרפואה מותאמת אישית בביה"ס לרפואה של אונ' אלבמה. סיפורו האישי יוצא הדופן כולל איתור ההפרעה הגנטית הייחודית של בנו שהובילה להוותרותו בחיים כנגד כל הסיכויים.

במהלך חסר תקדים ובתוך חודשים ספורים, הצליח מייט לזהות את הגן הפגום של בנו אשר באותה העת נחשב לחולה היחיד מסוגו בעולם, להשתמש במדיה חברתית (הוא פירסם כתבה ויראלית תחת הכותרת "עזרו לי לאתר את הרוצח של בני") כדי לאתר 59 חולים נוספים בעולם בעלי אותם התסמינים ואותו הגן הפגוע. בתוך זמן קצר הצליח מייט לפתח מודל חיה ייחודי למחלה, ולגייס קבוצת חוקרים להקמת מערך מחקר הכולל את כל המטופלים הללו מרחבי העולם. בתוך חודשים זיהה מייט תוסף תזונה המקל על התסמינים ואשר הציל את חיי בנו. פרופ' מייט ריגש את כל הנוכחים כאשר תיאר כיצד לאחר שניסה על עצמו את התכשיר והשתכנע שהוא בטוח, נתן אותו לבנו אשר היה על סף מוות, וחייו ניצלו, כאשר לראשונה בחייו החל הפעוט לבכות בדמעות (המחלה פוגעת ביכולת להזיל דמעות). בהמשך עשה מייט שימוש בכלים של למידה חישובית כדי לזהות תרופת מדף האמורה להשפיע על אותו האנזים, והתברר שאכן המדובר בתרופה יעילה המאפשרת כיום לבנו להתאושש.

בעקבות אירועים אלה, הזמין נשיא ארה"ב דאז, ברק אובמה, את מייט אליו, והציע לו להקים תוכנית פדרלית כדי לשחזר את ההצלחה ולקדם את התוכנית הלאומית לרפואת מותאמת אישית. ואכן, בתוך פרק זמן של שנה ובתמיכת נשיא ארה"ב והממשל האמריקאי, הצליחה הקבוצה בראשות מייט למצוא מענה דומה ל-5 מחלות גנטיות חסרות מרפא. פרופ' מייט תיאר את ההשפעה של גישה זו על ההווה והעתיד של עולם הרפואה, והדגיש את החשיבות של מעורבות מטופלים באיתור פתרונות חדשניים לבעיות מרכזיות של עולם הרפואה. פרופ' מייט הינו כיום המדען היחידי שנותר בבית הלבן לאחר 'חילופי המשמרות' וממשיך לעבוד תחת הנשיא טראמפ לקדם את היוזמה הלאומית האמריקאית ל'רפואה מדויקת' (Precision Medicine).

הרצאות נוספות במליאה כללו את הרצאתה של ד"ר ענת עקה זהר על מודל תמרוץ בתי חולים עבור בטיחות הטיפול, ושל ד"ר סיגל שפרן תקוה על "אלימות כלפי צוותים-מכאן לאן?". הרצאתו של ד"ר רולון סטייסי (יו"ר ה-Balridge award למצוינות) נגעה בחתירה למצוינות באיכות ובטיחות, ופאנל מרתק בהנחייתה של ד"ר אסנת לב ציון קורח, שאל האם גם בישראל הטיפול במוסדות רפואה מסוכן לבריאות? ומהי קפיצת המדרגה הבאה? גב' ליאורה ולינסקי הציגה את הפרסים לפוסטרים המצטיינים.

הרצאות המליאה לרבות אלו של פרופ' מייט, תקצירים ופוסטרים של מאות העבודות שהוצגו בכנס, יהיו זמינים בתוך שבוע באתר. הגיליון האחרון של "איכות ברפואה זמין לקריאה כאן.

נושאים קשורים:  כנסים ומצגות
תגובות
26.11.2017, 20:40

היי. האם ניתן יהיה לקרוא את ההרצאה של דר סיגל שפרן תקווה?

16.12.2017, 20:39

איך אפשר למצוא את פירוט תוכנית הכנס? בכל פעם שאני מנסה המידע מוגבל להרצאות הראשונות.
חוברת הכנס המקוונת - היכן?