דעות

המאבק נגד השמנת יתר בחברה הישראלית מתחיל בגיל הרך

במהלך כ-40 שנות עבודתי כרופאת ילדים, חוקרת התפתחות בגיל הרך, ובהכשרתי גסטרו-אנטרולוגית ילדים, הגעתי למסקנה שחייבים לבצע תכנית שתתחיל מהגיל הרך כדי להצליח להוריד את ממדי ההשמנה.

באוקטובר 2010 התכנסה ועדה מטעם האיגוד הישראלי לרפואת ילדים כדי לדון במגיפת ההשמנה. בפגישה נכחו כ-13 רופאי ילדים שמודאגים מתופעת ההשמנה וסיכמו קוים מנחים למניעת השמנה. האם נעשה דבר לבדוק האם יושמו חלק מהמלצות הוועדה? לפי העלייה בממדי ההשמנה, כנראה שלא.

במהלך כ-40 שנות עבודתי כרופאת ילדים, חוקרת התפתחות בגיל הרך, ובהכשרתי גסטרו-אנטרולוגית ילדים, הגעתי למסקנה שחייבים לבצע תכנית שתתחיל מהגיל הרך כדי להצליח להוריד את ממדי ההשמנה.

לכן, במקביל לטיפול בילדים הרבים אשר כבר כעת חיים עם עודף משקל, יש חשיבות למניעה ראשונית של השמנה, וזאת על ידי חינוך ההורים והפעוט לאורח חיים בריא עוד בתקופת ההיריון והגיל הרך.

ישנו ביסוס מדעי לקיומם של מספר גורמים בתקופת טרום היריון, ההיריון והגיל הרך, אשר מגבירים את הסיכון להתפתחות השמנה בגיל מאוחר יותר. ביניהם ניתן למצוא את הסביבה העוברית והרגלי האכילה והפעילות הגופנית של האם ההרה; משקל הלידה וקצב הגדילה בגיל הרך; המשקל בגיל הצעיר; משך ההנקה ומועד החשיפה למזונות משלימים, ועוד.

אני מעוניינת להציג המלצות בנושאי תזונה, שינה, ופעילות גופנית לאם, לילוד, לתינוק ולפעוט, אשר צפויים להקנות הרגלי אורח חיים בריאים, לשם שיפור הבריאות הכללית והפחתת הסיכון לעודף משקל והשמנה.

חינוך והטמעת הרגלים הכוללים תזונה נכונה, שינה מספקת, פעילות גופנית והצבת גבולות לילד על ידי ההורים מפני הפיתויים הרבים שסביב, נראים כיום כאמצעי הנכון ביותר לשמירה על הרכב גוף תקין, עם יתרונות נוספים מתחומי החברה ובריאות הנפש.

בתקופה לפני ההיריון ובמהלכו מומלץ לאם על תזונה מאוזנת, עתירת ירקות, פירות ודגנים מלאים, תוך ביצוע פעילות גופנית מתונה סדירה ושמירה מפני עליה מופרזת במשקל.

בעת הנקה מומלץ לצרוך תזונה מגוונת ומאוזנת, לשם חשיפה התינוק למגוון רחב של טעמים דרך החלב. כמובן שאסור לעשן בהיריון ולשתות משקאות אלכוהוליים.

בשנת החיים הראשונה - תקופת גיל 0-6 חודשים מומלצת הנקה בלעדית, לפי דרישת התינוק אך תוך שמירה על מסגרת שעות קבועה של 3 שעות בין הנקות, תוך הגדלת המרווחים בהמשך.

בעת המדידות בתחנת טיפת חלב יש לשים לב לסטייה מקצב הגדילה או מטווחי הנורמה.

מגיל 4 חודשים יש להתחיל בטעימות מזון (כתלות במוכנות הילד), ולהעדיף מזונות בריאים ופחות מתוקים בתחילה. יש להקפיד להניח תינוק על הגב לשינה, ללמדו להירדם בכוחות עצמו ולא עם אוכל או עזרת הורה, ולהקפיד על סדר זמני שינה וטקס קבוע לשנת לילה. בזמן ערות יש להניח את התינוק על הבטן לשם תרגול מוטורי.

תקופת גיל 7-12 חודשים מומלצת הנקה בשילוב עם מזונות משלימים: כ- 3-4 ארוחות הנקה, והשאר כארוחות ממגוון מזונות כולל ירקות, בשר עשיר בברזל, ופירות. אם לאחר ניסיונות חוזרים התינוק מסרב לאכול את הארוחה, לא לתת פורמולה או הנקה כתחליף. בגיל 9 חודשים ניתן להוסיף לתפריט מוצרי חלב. לדחות את החשיפה למעדנים המתוקים עד כמה שניתן. יש להקפיד על סדר יום, אשר נבנה בדרך כלל על פי סדר הארוחות. לאחר ארוחת הערב להתחיל בטקס שינה שכולל רחצה, סיפור תוך שתיית הפורמולה, צחצוח השיניים ולמיטה.

יש לעזוב את החדר כדי לאפשר הרדמות עצמית, ניתן להשאיר אור מעומעם וקלטת מוסיקה רגועה. מומלץ להימנע מהאכלה בלילה. אם כבר הושג לילה רצוף ללא אוכל, אין לחזור להציע פורמולה במהלך הלילה. בשעות הערנות יש לעודד את התינוק לחוש את חדוות התנועה, ולאפשר זחילה, ובהמשך עמידה והליכה.

תקופת גיל 1-3 שנים יש להקפיד על הרגלי תזונה מגוונת ובריאה, להמשיך ולצמצם צריכת חטיפים מתוקים ומלוחים, ושתיית משקאות ממותקים, ככל האפשר. חשוב לחדד בפני ההורים את היותם דוגמה לחיקוי לילדיהם, גם בתחום התזונה והפעילות. על ההורים להפעיל סמכות הורית בקביעת גבולות בנושאים רבים, כולל הרגלי התזונה, בחירת המזונות, שינה, והרגלי הפעילות והפנאי תוך צמצום "זמן מסך".

יש להקפיד על כמות שעות שינה מספקת, ולכלול טקס שינה שגרתי שיעודד שמירה על מסגרת התנהגותית והרגלי הרדמות עצמית. על ילדים מגיל שנתיים ומעלה לצבור לפחות 60 דקות מדי יום של פעילות גופנית במאמץ בינוני.

נושאים קשורים:  דעות,  השמנה,  ילדים,  תינוקות,  חינוך,  תזונה,  השמנת יתר
תגובות