חדשות

3 רופאות ילדים זכו במלגות מכון מטרנה למחקר על מחקריהן בתזונת תינוקות

כל מלגה היא בסך 50 אלף שקל, ובעשר השנים האחרונות העניק המכון 30 מלגות לקידום הידע הרפואי בתחום תזונת תינוקות ופגים

ד"ר מיכל מולד, ד"ר לירון בורשטיין-לוין וד"ר רונלה מרום (צילום: יח"צ)

שלוש רופאות ילדים זכו במלגות מטעם מכון מטרנה למחקר, על עבודותיהן העוסקות בתזונת תינוקות ופגים. כל מלגה היא בסך 50 אלף שקל. בעשר השנים האחרונות העניק המכון 30 מלגות לקידום הידע הרפואי בתחום תזונת תינוקות.

אלו הרופאות שזכו במלגות לשנת 2017:

- ד"ר רונלה מרום, מהמרכז הרפואי "תל-אביב-איכילוב", על השפעת השימוש בחילבה ביצירה ובהרכב חלב אם לאימהות שילדו פגים.

"לאימהות לפגים", ציינה ד"ר מרום, "יש קושי גדול יותר לייצר חלב-אם ולפיכך לא תמיד ניתן לספק את התזונה המתאימה לילודים שנולדו טרם זמנם - ובכך הם נחשפים לתחלואה גדולה יותר. חילבה, צמח ממשפחת האפונים נחשב כתוסף מזון בעל סגולה המאפשרת עלייה בייצור חלב לאימהות מניקות. הוא אף אושר על ידי ה-FDA לשם כך. ובכל זאת, אין נתונים מחקריים מספקים הקובעים קשר מובהק בנושא זה. מטרת המחקר היא לבדוק אם השימוש בחילבה באימהות לפגים, מעלה את כמות חלב האם ואת הרכבו".

- ד"ר מיכל מולד, מהמרכז הרפואי "כרמל" בחיפה, על מחקר העוסק בבדיקת קצב פירוק המלטונין בחלב אם.

"יש מחקרים שהראו כי למלטונין השפעה מיטיבה על מספר מצבים הקשורים לפגות ותקופת הילוד כדוגמת תסמונת המצוקה הנשימתית, ספסיס ודימום תוך חדרי", הסבירה ד"ר מולד. המלטונין מופרש בחלב האם בקצב המרבי ב-3 לפנות בוקר. כאשר חלב האם נשאב ומאוחסן בבקבוקים, לא ידוע מה קצב פירוק המלטונין ומה ריכוזו לאורך זמן.

מטרת המחקר היא לבדוק את רמות המלטונין בחלב אם שנשאב במהלך הלילה ולבצע הערכה לעניין קצב הפירוק של מלטונין, על מנת לקבוע את זמן מחצית החיים של המלטונין בחלב שאוב. המחקר פותח הזדמנות למתן חלב אם עשיר במלטונין לתינוקות, בעיקר פגים - ובכך יהיה ניתן לשפר את הטיפול שהם מקבלים באמצעות גורמים טבעיים.

ד"ר לירון בורשטיין-לוין, מהמרכז הרפואי "רמב"ם", על מחקרה העוסק בהאכלה מתמשכת בזונדה לעומת האכלה בבולוסים בפגים במשקל לידה נמוך מ-1500 גרם והנתמכים בהנשמה לא פולשנית.

ד"ר בורשטיין-לוין הסבירה: "הנשמה לא פולשנית נחשבת כיום כשיטה המועדפת בהנשמת פגים. מכיוון שבשיטות אלו יש הזרמה של אוויר לאף, אחת מתופעות הלוואי היא הצטברות של אוויר במערכת העיכול והרחבתה. על מנת להימנע מתופעה זו, יש צורך בניקוז אוויר מהקיבה - וזה נעשה על-ידי הוצאה אקטיבית של אוויר דרך הזונדה, לפני כל ארוחה, או השארת הזונדה פתוחה לניקוז בין הארוחות.

"פגים מתחת לשבוע 34 ניזונים על ידי זונדה שכן מנגנון הבליעה שלהם עדיין איננו מפותח מספיק. כיום אין מחקרים שבדקו את קצב ההאכלה המיטבי בפגים הנתמכים בהנשמה לא פולשנית. בעוד שקצב האכלה מהיר בפגים יכול להחמיר את רפלוקס הקיבתי-ושטי – הרי שקצב האכלה איטי מונע אפשרות ריקון הקיבה ומערכת העיכול מאוויר, מה שיכול להוביל לעליית הלחץ התוך בטני, לפגיעה בהתפשטות בית החזה ולהחמרה נשימתית.

"מטרת המחקר הנוכחי היא להשוות את השינויים שחלים בחמצון ובסבילות לצורת האכלה של פגים המונשמים בהנשמה לא פולשנית – ולברר את ההבדל שבין בין הזנה בבולוס, לבין הזנה מתמשכת."

על הענקת המלגות החליטה המועצה המדעית של מכון מטרנה, בה חברים: ד"ר צחי גרוסמן, מזכיר איגוד רופאי הילדים (מכבי שירותי בריאות), פרופ' אמריטוס צבי ויצמן (רפואת ילדים, הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון), פרופ' רונית לובצקי מנהלת מחלקת ילדים והמרפאה לתזונה והשמנה בילדים בבית החולים לילדים ״דנה" במרכז הרפואי תל אביב, פרופ' אורי לזמס ( הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון, בטכניון), פרופ' אריה ריסקין מנהל יחידת טיפול נמרץ ביילוד, מחלקת יילודים ופגים במרכז הרפואי בני ציון בחיפה.

נושאים קשורים:  חדשות,  מלגות,  מחקר,  "מכון מטרנה למחקר"
תגובות
אנונימי/ת
24.11.2017, 11:28

מילא שחברות מסחריות לייצור מזון ותרופות דוחפות את היד שלהם עמוק עמוק לתוך הטיפול והמחקר הרפואי- זו תופעה מוכרת וידועה לכולנו. אבל לפרסם את זה באתר של הר"י ולמעשה לסייע להן בקידום תוכן שיווקי? אפשר בבקשה את תגובתה של הלשכה לאתיקה בהר"י שמתבטאת פה לא מעט?

11.12.2019, 22:15

צודק. בושה וכלימה!

אנונימי/ת
25.12.2017, 14:57

פעילות מבורכת !
כל המחקרים עוסקים בתזונת פגים , יישר כח !