חדשות

"אלמלא העישון, סרטן הריאות הקטלני כמעט שהיה נעלם מהעולם"

כך קובע פרופ' גבריאל איזביצקי, מנהל מכון הריאות במרכז הרפואי "שערי צדק" בירושלים, במאמר מיוחד על העישון ונזקיו שפורסם בסוף השבוע ב"כלכליסט"

עישון (shutterstock)

תוחלת החיים של מעשנים קצרה ב-12 שנים בממוצע בהשוואה ללא מעשנים. בכל שנה מתים בישראל ממחלות הנגרמות מעישון יותר מ-8,000 אנשים, מהם 800 כתוצאה מעישון כפוי. ישראל היא בין המדינות המערבית הבודדות שהעישון בה מצוי במגמת עלייה.

"אלמלא העישון, סרטן הריאות הקטלני כמעט שהיה נעלם מהעולם", כך קובע פרופ' גבריאל איזביצקי, מנהל מכון הריאות במרכז הרפואי "שערי צדק" בירושלים, במאמר שפירסם בסוף השבוע בעיתון "כלכליסט" ושבו פירט את כל הידוע עד כה על נזקי העישון והשלכותיהם. הוא גם סיפק כמה המלצות איך לקבל החלטה מושכלת להיגמל מהרגל נפסד זה.

על פי נתוני משרד הבריאות לשנת 2016, ציין פרופ' איזביצקי במאמרו, שיעור הישראלים המעשנים עומד על 22.5%. "גיל המעשנים צונח ובאוכלוסייה החרדית והערבית שיעור הגברים המעשנים גבוה אף יותר. כדי לעודד עישון, השקיעו חברות הטבק ב-2015 יותר מ-60 מיליון שקל בפרסום. משקי בית בזבזו 7.5 מיליארד שקל על קניית טבק ומוצריו. משלמי המסים, שאינם מעשנים, היו שותפים לנטל כלכלי של 370 אלף ימי אשפוז בבתי החולים בגלל מחלות הקשורות לעישון. עלות הטיפול במחלות הנגרמות מעישון עמדו על למעלה מ-7.3 מיליארד שקל".

"משלמי המסים, שאינם מעשנים, היו שותפים לנטל כלכלי של 370 אלף ימי אשפוז בבתי החולים בגלל מחלות הקשורות לעישון"

"עישון הוא התמכרות מזיקה וקטלנית, בדומה לסמים ואלכוהול", הדגיש פרופ' איזביצקי. כל סיגריה מכילה כ-4,000 חומרים כימיים ו-50 חומרים מסרטנים, בהם: קדמיום, ארסן, פורמלדהיד, עופרת, בנזן, DDT (קוטל חרקים) וציאניד. "לא יעלה על דעתו של אף אדם ללגום כוסית מהחומרים הללו - מעשה יום יומי אצל מעשנים", הדגיש.

לדבריו, "בניגוד למיתוסים הרווחים, אין עישון 'בריא'. נרגילות וטבק לגלגול גורמים לנזקים זהים כמו סיגריות. סיגריות אלקטרוניות לא מצויות בפיקוח, לא נחקרו ואינן מומלצות לשימוש קבוע".

בהתייחסו לקשר שבין עישון למחלות, כתב פרופ' איזביצקי במאמרו: "העישון מחמיר את מצבן של מחלות רבות, בהן: מחלות מעי דלקתיות ומחלות זיהומיות. ההחלמה ממחלות שונות ארוכה ומורכבת יותר אצל המעשנים, בהשוואה לחולים באותן מחלות שאינם מעשנים. עישון גורם לסרטן במערכת העיכול, ובשלפוחית השתן, להיצרות של כלי הדם ברגליים ובלב, לפגיעה במוח ולפגיעה בפוריות. הורים מעשנים מסכנים כבר את העוברים, במומים מולדים, ומעלים בשיעור ניכר את הסיכון למוות בעריסה בחודשי החיים הראשונים".

"סרטן הריאות היא מחלה שהייתה כמעט נעלמת מהעולם אלמלא העישון. 85% מהחולים בסרטן ריאות מעשנים. גידול המופיע בריאות לא מאופיין בתסמינים מיוחדים ולכן המחלה מאובחנת בדרך כלל באיחור. סרטן הריאות לצד סרטן הלבלב הן שתי מחלות קטלניות ביותר. בגילוי מוקדם יישרדו כ-45% מהחולים לאחר 5 שנים, כאשר בגילוי מאוחר יישרדו כ-10% בלבד.

"כרבע עד שליש מהמעשנים יחלו ברבות השנים במחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD). נפחת הריאות חוסמת בהדרגה את דרכי הנשימה ולרוב מאובחנת לאחר שהסבה כבר נזק בלתי הפיך. בתחילה, החולים מרגישים קוצר נשימה במאמץ, ושיעול מלווה בליחה, האופייניים למחלות ריאות נוספות. המעשנים, שהתחילו לעשן בגיל מוקדם, סביב 18 וכיום הם בני 45-40 לא תמיד קושרים בין העישון לנזקיו המצטברים. הם נוטים לייחס את המיחושים להשמנה ולגילם המתקדם".

בהתייחסו לנפחת הריאות, הדגיש פרופ' איזביצקי: "המחלה מאובחנת בבדיקת תפקודי הריאות (ספירומטריה). הטיפול בה נעשה בתרופות ומשאפים. אלא שחלק מהחולים נעשים, עם הזמן, תלויים בבלוני חמצן, ככל שהמחלה מתקדמת. קבוצה קטנה ביניהם יכולה ליהנות מהקטנת נפח הריאות ללא ניתוח על ידי החדרת סלילים, או שסתומים. חלקם הקטן ייאלצו לעבור השתלת ריאות, בשל נזקי העישון.

"המלצתי לכל המעשנים בני 35 ומעלה היא לקבוע לעצמם בדיקת תפקודי ריאות לגילוי של מחלות מסכנות חיים, בטרם יגיעו לשלב הבלתי הפיך".

"מיתוסים מופרכים רבים רווחים באוכלוסייה", הוסיף, "לכן חשוב לדעת שעישון של סיגריה אחת בלבד ביום, גורם לנזק גדול בהשוואה למי שאיננו מתחיל לעשן. הנזק גדל כאשר מעשנים 5 סיגריות ולא ארבע. נרגילה מזיקה בדיוק כמו סיגריות".

"המלצה נוספת לצעירים: אל תתחילו בכלל עם הסיגריה הראשונה. ולמבוגרים המעשנים, אני ממליץ: קבלו החלטה מודעת ומחייבת להיגמל מעישון, בסיוע מרכז לרפואת ריאה. מומחים לגמילה מעישון יסייעו לכם גם להימנע מעלייה במשקל. הגמילה צריכה להיות מלווה בשינויים התנהגותיים והימנעות ממצבים המעודדים עישון. ראוי גם להודיע לבני המשפחה האחרים, מכרים וחברים שהפסקתם לעשן כדי ליצור מחויבות ולהקשות על עצמכם לחזור לעשן".

נושאים קשורים:  חדשות,  מאמר,  פרופ' גבריאל איזיבצקי,  עישון,  התמכרות,  גמילה
תגובות