הצעת חוק פרטית שיזם ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) הוגשה לדיון בוועדת השרים לחקיקה, ולפיה כל אדם יוכל לממש מרשם מרופאו בקופת החולים בכל בית מרקחת ברחבי הארץ, ולא רק בבתי המרקחת של קופות החולים - אלא גם באלו של רשתות הפארם ובבתי מרקחת פרטיים.

"דה מרקר", המדווח על כך הבוקר (א'), ציין כי האוצר וכל קופות החולים מתנגדים בתוקף להצעת החוק – ובין הנימוקים לכך היא העובדה שהן מעריכות את הנזק שייגרם להן עקב כך ב-1.5 מיליארד שקל.

על פי הדיווח בדברי ההסבר להצעת החוק, הכוונה היא להרחיב את חופש הבחירה של המטופלים בין בתי המרקחת, כך שלא יהיו מחויבים לרכוש את התרופות שלהם רק בבתי מרקחת שבהסכם עם הקופה. כמו כן תגן ההצעה על בתי המרקחת הפרטיים שנפגעים מהתרחבות ההסכמים הבלעדיים של קופות החולים עם רשתות הפארם ובתי מרקחת של הקופות עצמן.

מאחורי הצעת החוק עומדת הסתדרות הרוקחים המנסה להגן על הרוקחים ובתי המרקחת הפרטיים החברים בה

קופות חולים שמנפיקות כיום למבוטחיהן מרשמים דיגיטליים יידרשו לתת להם גם מרשמים רגילים, שאותם יוכלו לממש בכל בית מרקחת שירצו. זאת, בניגוד למצב כיום, שבו ניתן לממש אותם רק בבתי המרקחת של הקופות, מה שמצמצם את הבחירה של המבוטחים בבתי מרקחת, לדברי יוזם הצעת החוק.

העיתון מציין, כי מחירי התרופות בישראל אמנם מפוקחים, אך קופות החולים, שהן גופי רכש ענקיים, משיגות הנחות גבוהות מאד מחברות התרופות ביחס למחיר המחירון. גם לרשתות הפארם כושר מיקוח טוב, בעוד בתי המרקחת הפרטיים הם בעלי כושר המיקוח הנמוך ביותר. נכון להיום, כל קופת חולים יכולה לקבוע בעצמה עם אילו בתי מרקחת להתקשר בהסכם ובהם יוכלו מבוטחיה לרכוש את התרופות שנרשמו להם. כמו כן, הן יכולות להגדיר אילו תרופות יינתנו למבוטחיהן רק בבתי המרקחת שלהן ולא בבתי מרקחת שבהסכם עמן.

גובה ההנחות שמקבלות הקופות, מדגיש העיתון הוא "אחד הסודות השמורים במערכת הבריאות. הן נחשבות לסוד מסחרי". לפחות לגבי חלק מהתרופות הזולות, נכתב סכום ההשתתפות העצמית שמשלמים המבוטחים גבוה מהמחיר שבו רכשה הקופה את התרופה. המבוטח משלם השתתפות עצמית (17 שקל לתרופות הזולות ו–10%–15% ממחיר תרופה שעלותה יותר מ–100 שקל). העלות לקופה היא ההפרש שבין ההשתתפות העצמית למחיר הקניה המוזל שהשיגה.

מנגד, ברכישת תרופה בבית מרקחת פרטי שבהסכם עם הקופה, הקופה מקבלת בחזרה מבית המרקחת את סכום ההשתתפות העצמית, אבל עליה להעביר לו את ההפרש שבין ההשתתפות העצמית למחיר המחירון, בצירוף עמלת רוקח. קופת החולים מקבלת החזר מסוים, כמעין פיצוי, מחברת התרופות בגין ההפרש שבין המחיר הנמוך שבו הקופה קונה ממנה את התרופות לבין מחיר המחירון.

בדיווח נמסר, כי מאחורי הצעת החוק עומדת הסתדרות הרוקחים המנסה להגן על הרוקחים ובתי המרקחת הפרטיים החברים בה. האחרונים טוענים שהם סובלים מריכוז הכוח שבידי הקופות ורשתות הפארם וגם שאין כל סיבה שקופות החולים יפעילו בעצמן את אופרציה ענקית של רשת בתי המרקחת שבבעלותן, במצב שבו יש פריסה רחבה של בתי מרקחת פרטיים שיכולים לספק שירות זמין לכלל הציבור.

ההערכות שמסרו קופות החולים למשרדי הבריאות והאוצר, כך על פי הדיווח, מצביעות על נזקים של כ-1.5 מיליארד שקל, אם תתקבל הצעת החוק. מתוך סכום זה, 840 מיליון נזק כספי שקל לכללית; 350 מיליון שקל למאוחדת; 150 מיליון שקל למכבי ועשרות מיליוני שקלים בלאומית. הקופות מדגישות גם כי ההפסדים יפגעו בשירותים שהן מעניקות למבוטחיהן מבלי שתהיה תועלת אמתית.

כמו כן טוענות הקופות, שמהלך כזה יפגע ביכולת לכוון מבוטחים לבתי מרקחת שבבעלותן, שבהם עלות התרופות נמוכה בהרבה עבורן והן יפסידו את ההנחות שהן מקבלות כיום מחברות התרופות ומבתי המרקחת שיש להן עמם הסכם. כמו כן ייגרם לקופות הפסד שיתבטא בירידה במכירת תרופות ללא מרשם או תוספי מזון ומוצרים אחרים.

עוד מסר העיתון, כי קופות החולים גם טוענות שמהלך כזה הוא גם בעל משמעות בטיחותית שלילית. לטענתן על פי הדיווח הן גם מתפקדות עתה כגורם מפקח מפני התקשרות עם ספקים מפוקפקים, ובוחרות לעבוד רק עם בתי מרקחת שהן מוצאות כראויים מבחינה מקצועית. עבודה עם כלל בתי המרקחת תפגע בבקרת האיכות שלהן.

בדיווח נמסר, כי משרד האוצר מתנגד להצעת החוק משום שמדובר בהתערבות ביחסים המסחריים שבין קופות החולים לבתי המרקחת הפרטיים, תוך יצירת יתרון מסחרי לבתי המרקחת הפרטיים, מה שיביא לעלויות נוספות למבוטחים. על קופות החולים הנסמכות על תקציב המדינה יוטלו אז עלויות נוספות.

תגובת הרוקחים כפי שהובאה בדיווח: "הרגולציה על האיכות והבטיחות של בתי המרקחת היא בידי משרד הבריאות. אין צורך בפיקוח נוסף מצד הקופות. משרד האוצר חבר לקופות החולים כדי לעצור את פתיחת שוק בתי המרקחת לתחרות".