חדשות

פרופ' חיים דורון, ממעצבי דמותה של מערכת הבריאות בישראל, הלך לעולמו בגיל 89

פרופ' דורון, שכיהן כיו"ר קופת חולים "כללית" והיה אחראי לפיתוח הרפואה בנגב, להקמת פקולטה לרפואה באוניברסיטת בן-גוריון, לקליטת רופאים עולים ועוד, הובא אתמול (ד') למנוחות

פרופ' חיים דורון, ממעצבי דמותה של מערכת הבריאות בישראל, שכיהן כיושב ראש קופת חולים "כללית" במשך 12 שנה, הלך שלשום לעולמו בביתו שבירושלים והוא בן 89. אתמול (ד') הובא למנוחות בבית העלמין הישן בבאר-שבע.

פרופ' דורון נולד בארגנטינה ב-1928, ובה גם סיים את לימודי הרפואה. הוא עלה לישראל ב-1953. הוא קנה לעצמו שם כמומחה לבריאות הציבור ולמנהל רפואי. הוא גם פיתח וקידם את תחום רפואת המשפחה כמומחיות, הוא עסק בנושא זה במחקר והיה פרופסור לרפואה קהילתית באוניברסיטת תל אביב.

פרופ' חיים דורון (צילום: פרטי)

עוד בטרם עלייתו לישראל היה פעיל ציוני, שימש כמזכיר הקונפדרציה של תנועות הנוער הציוניות בארגנטינה ובסוף 1952 אף הקים בה ארגון למען עליית בעלי מקצוע לישראל. עם עלייתו לישראל, התיישב בקיבוץ גבר-עם ושימש כרופא ראשוני ביישובי הנגב ובבאר שבע.

בשנים 1960–1961 השתלם בבריאות הציבור באוניברסיטת לונדון ובשובו ב-1961 נתמנה למנהל הרפואי המחוזי של קופת חולים כללית בנגב. ב-1968 התמנה ליו"ר האגף הרפואי במרכז קופת חולים כללית. מ-1976  כיהן כיו"ר ההנהלה המרכזית שלה, עד 1988.

כמנכ"ל "כללית" הרחיב את פריסת בתי החולים והמרפאות בצורה ניכרת וגייס לשם כך תורמים רבים, בין היתר את הנדבן ארווינג שניידר. הקשר ביניהם הוביל להקמת מרכז "שניידר" לרפואת ילדים בקמפוס "בילינסון" - בית החולים הייעודי לילדים הראשון בישראל.

בראיונות שהעניק לתקשורת בהזדמנויות שונות סיפר כי בראשית עבודתו בנגב, כשפגש מציאות קשה של מחסור ברופאים בכפרים וגם בריכוזי העלייה ההמונית, יזם תכנית להבאת רופאים צעירים מארגנטינה כדי לשרת בנגב. ואמנם, במסגרת תכניתו הגיעו כ-250 רופאים – רובם הופנו לנגב ומקצתם לגליל.

במקביל עמד פרופ' דורון בראש ועדה מטעם משרדי הבריאות והקליטה שתכננה את קליטתם של המוני הרופאים שהגיעו מברית-המועצות לשעבר, בסוף שנות ה-80' ובראשית שנות ה-90'. את בעיות הקליטה של הרופאים עוד ב-1973 תיאר בהרחבה במאמר שפרסם בעיתון "דבר".

את פעילותו האקדמית קיים פרופ' דורון באוניברסיטת בן-גוריון בנגב וגם באוניברסיטת תל אביב. יחד עם פרופ' משה פריבס הקים את בית הספר לרפואה באוניברסיטת בן-גוריון ובהמשך הקים ושימש כדיקן הראשון של בית הספר למקצועות הבריאות באוניברסיטת תל אביב. ב-1975 הועלה לדרגת פרופסור-חבר לרפואה קהילתית.

כמו כן היה פרופ' דורון מיוזמי וממקימי המכון הלאומי לחקר שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות, ב-1993. הוענקו לו תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בן-גוריון, אות מפעל חיים ממשרד הבריאות ועמית כבוד של הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב.

פרופ' דורון פירסם מאמרים רבים בנושא ארגון שרותי הבריאות ומדיניות הבריאות. יחד עם פרופ' שפרה שוורץ חיבר את הספר "הרפואה בקהילה" (הוצאת אוניברסיטת בן-גוריון, 2004) והיה העורך ואחד מכותביו של הספר "מערכת הבריאות – לאן?" (הוצאת אוניברסיטת בן-גוריון, 2009).

בשנת 2014 פירסם יחד עם פרופ' שפרה שוורץ ופרופ' שלמה וינקר את הספר "רפואת המשפחה בישראל - מקורותיה, תולדותיה ומשמעותה" (הוצאת הספרים של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב).

פרופ' דורון השאיר אחריו את רעייתו נעמי ושלושת ילדיהם, הרב ישעיהו דורון, עמוס דורון וחנה הולנד.

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופ' חיים דורון,  מערכת הבריאות הישראלית,  היסטוריה של הרפואה,  שירותי בריאות כללית
תגובות

למשפחה השכולה,
הלך מעמנו אחד מ"ענקי" הרפואה הציבורית בישראל - עם שימת הדגש על הרפואה בקהילה.
רופא שלא שכח לעולם את שבועת הרופא -טיפול מיטבי ושוויוני לכל !
יהי זכרו ברוך.
כאחד ממעריציו, פרופ' תיאו דב גולן.

עלי להזכיר את התרומה החשובה ביותר של פרופ' דורון והיא הקצאת 160 תקנים להתמחות ברפואת המשפחה של קופ"ח הכללית לאחר הכרת רפואת המשפחה כמקצוע התמחות. ללא הקצאה זאת לא היתה קמה רפואת המשפחה. הכרת תודתי האישית לפרופ' דורון בתמיכה בכל מה שעשיתי בביסוס ההתמחות ויישומה. אבד לי ידיד יקר.
פרופ' יאיר יודפת

18.11.2017, 10:18

רופא ואדם יקר , אשר תרם תרומה עצומה לרפואת המשפחה והרפואה הקהילתית בישראל.
בימים אלו כשמצב הרפואה בפריפריה - בנגב ובגליל גרוע למדי , יש ללמוד ולהמשיך את פועלו החלוצי של חיים דורון ז"ל.
כבוגר אחד המחזורים הראשונים (5) של הפקולטה לרפואה באוניברסיטת בן-גוריון
באר שבע - אני מוקיר לו ולשאר בני הדור החלוצי שהקים את הפקולטה לרפואה בנגב -- תודה עצומה .
יהי זכרו ברוך .
פה מאוד מאוד בעיני היא העובדה שבחר להיקבר בבית העלמין הישן בבאר-שבע.