חדשות

איגודים רפואיים בארה"ב שינו ערך הסף להגדרת "יתר לחץ-דם"

מעתה, יתר לחץ דם מתחיל כבר בערכים של 130/80, במקום 140/90 עד כה, והדבר גורר טיפול תרופתי במיליוני אמריקנים; בישראל שוקלים אם לאמץ ההנחיות האמריקאיות

מדידת לחץ דם (צילום: אילוסטרציה)

האיגוד האמריקני לרפואת לב (AHA) והקולג' האמריקני לקרדיולוגיה (ACC) הודיעו אתמול על שינוי ההגדרות בהקשר ליתר לחץ דם, לראשונה מאז שנקבעו ההגדרות הקיימות ב-2003. מעתה, יתר לחץ דם מתחיל כבר בערכים של 130/80, במקום 140/90 עד כה. המשמעות היא שמחצית מהאמריקנים מוגדרים כעת כסובלים מלחץ דם גבוה.

ההנחיות החדשות הוצגו בכנס משותף שקיימו שני האיגודים בקליפורניה. הן ייבחנו בישראל על-ידי האיגודים הרפואיים ואז תתקבל ההחלטה אם לשנות את ההגדרות כדי שיחולו גם בישראל. אם כך ייעשה, כ-300-200 אלף ישראלים צפויים להיכנס להגדרת "סובלים מיתר לחץ דם" והם יופנו לקבלת תרופות כדי להפחית בלחץ הדם וגם יידרשו על ידי הרופאים לשנות את אורח החיים שלהם.

ההנחיות החדשות, שאותם פרסמו שלשום האיגודים האמריקנים, מתבססות על מחקרים שהצביעו על כך שהתמותה ממחלות הלב צנחה ב-43% והתמותה מאי ספיקת לב צנחה ב-38% כאשר לחץ הדם הסיסטולי ירד מתחת ל-120. עם זאת, בקבוצת המטופלים שאצלם נמדד לחץ דם סיסטולי של 120 נמצא שיעור גבוה יותר של פגיעות כליה ואיבוד ההכרה. תופעות הלוואי הללו הביאו את המומחים להמליץ על טיפול להורדת לחץ הדם אל מתחת ל-130.

כיום, 72 מיליון אמריקנים מאובחנים כסובלים מיתר לחץ דם והשינוי בהגדרותיו צפוי להעלות את מספרם ל-104 מיליון; כך דיווח ה-"ניו יורק טיימס".

פרופ' פול וולטון מבית הספר לרפואה באוניברסיטת טוליין בניו אורלינס, שעמד בראש צוות החוקרים שניסחו את ההנחיות וההגדרות החדשות עבור האיגודים בארה"ב, אמר: "מבוגרים עם לחץ דם של 130/80 נמצאים בסיכון כפול להתקף לב בהשוואה לאלו שלחץ הדם שלהם בטווח התקין. אולם אין פירוש הדבר שהם חייבים מיד להתחיל בתרופות. ניתן להביא להורדת לחץ הדם, גם ללא תרופות - באמצעות פעילות גופנית, הפחתה משמעותית בצריכת המלח, הפחתה במשקל והימנעות מעישון".

פרופ' דורון זגר מ"סורוקה", שנבחר בפברואר השנה לכהן כנשיא האיגוד הישראלי לקרדיולוגיה החל מ-2019, אמר לאתר Ynet כי האיגודים הנוגעים בדבר בארץ "עוקבים אחר ההנחיות, אך בינתיים נשארים עם ההמלצות הקיימות. ישראל שייכת לאיגוד הקרדיולוגי האירופי ולא האמריקני ופועלת על פי המלצותיו".

ההנחיות הקיימות, הוסיף, קובעות כי יתר לחץ דם נותר בהגדרתו 140/90, ולחץ דם של מעל 130/80 מוגדר כ"נורמלי-גבוה" שעדיין איננו דורש טיפול תרופתי.

פרופ' זגר אמר עוד, כי במקרה של סיכון גבוה לאירועים לבביים או מוחיים, נשקל גם בישראל טיפול תרופתי כשמדובר בלחץ דם של 130/80: "אצלנו, לגבי מי שסובלים מלחץ דם של מעל 130/80, בשילוב גורמי סיכון כמו סוכרת, השמנה, עישון והיעדר פעילות גופנית, נשקול להוסיף גם טיפול תרופתי יחד עם שינוי באורח החיים. באשר לשאר האוכלוסייה הבריאה נתחיל את הטיפול התרופתי לרוב רק כשמדידת לחץ הדם תהיה מעל 140/90".

גם פרופ' יהונתן שרעבי, מנהל המכון ליתר לחץ דם ב-"שיבא" ופרופ' רן קורונובסקי מ"בילינסון", נשיא האיגוד הקרדיולוגי המכהן עתה, הבהירו ל"הארץ" כי לרוב בישראל מאמצים את ההנחיות וההמלצות האירופיות. "אבל אני מעריך", ציין פרופ' קורונובסקי "שהרפואה בישראל תושפע מההנחיות האמריקניות".

נושאים קשורים:  חדשות,  יתר לחץ דם,  תרופות,  הגדרות,  הנחיות
תגובות