חדשות

מחקר ב"רמב"ם" פיענח המנגנון המוביל לעמידות לטיפול ביוד בסרטן בלוטת התריס

החוקרים מצאו רמות נמוכות משמעותית של החלבון PIGU בתאי סרטן של חולי סרטן בלוטת התריס עם עמידות לטיפול, בהשוואה לחולים שהגיבו היטב לטיפול ביוד רדיואקטיבי

פרופ' גיל זיו (צילום: "רמב"ם")

מחקר שנעשה במרכז הרפואי "רמב"ם", ביחד עם הפקולטה לרפואה בטכניון, פיענח מנגנון העומד מאחורי עמידות לטיפול בסרטן בלוטת התריס ביוד. לדברי החוקרים, יש בכך כדי להעניק תקווה חדשה לחולים. מאמר המתאר את המחקר פורסם בכתב העת של המכון האמריקאי לסרטן - Journal of the National Cancer Institute.

כ-10% מחולי סרטן בלוטת התריס, מסוגי הסרטן הנפוצים ביותר, מפתחים עמידות לטיפול ביוד. בהיעדר אלטרנטיבה טיפולית אפקטיבית, שיעור ההישרדות של המטופלים הללו נמוך במיוחד.

שכיחות המחלה גדולה פי שניים בקרב נשים לעומת גברים. בישראל, כמו בעולם המערבי, שכיחות גידולי בלוטת התריס הוכפלה ב-30 השנים האחרונות - והיא מיוחסת בעיקר לעלייה באבחון המוקדם. עם זאת, בתקופה זו לא חל שיפור בשיעור תמותת החולים. בקבוצת הגידולים המתקדמים אף נרשמה עליה בשיעורי התמותה.

פרופ' זיו גיל: "הבנה טובה יותר של המנגנונים המסדירים העברה ועיגון של חלבונים בתאי סרטן תסייע לרופאים המטפלים בפיתוח אסטרטגיות טיפוליות חדשניות"

לדברי החוקרים, הטיפול הסטנדרטי למחלה גוזר על חולים מסוימים, כנראה, שיעורי הישרדות נמוכים. לפיכך, פענוח מנגנון העמידות לטיפול ביוד צפוי לסייע בפיתוח שיטות טיפוליות חדשניות עבור המטופלים הללו.

כיום, הטיפול הרדיקלי בסרטן בלוטת התריס מבוסס על כריתת הבלוטה, בחלקה או במלואה, בתוספת טיפול משלים ביוד רדיואקטיבי, במידת הצורך. תאי בלוטת התריס ייחודיים בכך שהם מעבירים יוד דרך תעלות ייעודיות: היוד הרדיואקטיבי נכנס לתאי הסרטן המפוזרים בגוף וגורם להשמדתם ללא פגיעה ברקמות אחרות בגוף.

אלא שכאמור, למרות שמתן יוד רדיואקטיבי נחשב לטיפול הסטנדרטי בסרטן בלוטת התריס, חלק מהחולים יפתחו גרורות מרוחקות או מחלה מקומית חוזרת שתהיה עמידה לטיפול ביוד. לחולים אלו שיעורי ההישרדות נמוכים.

בעיית העמידות של סרטן בלוטת התריס לטיפול ידועה עשרות שנים, אך עד כה לא היה ידוע מהו הגורם שאחראי לכך. במאמר שפרסם עתה צוות החוקרים מהמרכז הרב-תחומי למחלות ראש וצוואר ברמב"ם, הם ניתחו את רמות החלבון PIGU בחולים עם גידולים אלו. חלבון זה אחראי על שינוע היוד בתאים ועל עגינתם בקרום התא.

החוקרים מצאו רמות נמוכות משמעותית של החלבון בתאי סרטן של חולים עם עמידות לטיפול - בהשוואה לחולים שהגיבו היטב לטיפול ביוד. חולים עם רמות נמוכות של החלבון נזקקו לטיפולים חוזרים ביוד, ללא תועלת רבה. לעומתם, חולים שאצלם נמצא ביטוי נורמלי של החלבון - הגיבו היטב לטיפול זה.

שימוש בשיטות של הנדסה גנטית אפשר לחוקרים לבטא את החלבון PIGU בתאי סרטן עמידים ובחיות מעבדה והצליח להחזיר את הרגישות לטיפול ביוד.

פרופ' זיו גיל, מנהל מחלקת א.א.ג. וניתוחי ראש-צוואר ב"רמב"ם", שעמד בראש קבוצת המחקר, אמר: "ממצא זה הוא בעל חשיבות גדולה לחולים עם עמידות לטיפול ביוד, כיוון שניתן כיום להשתמש בתרופות חדשות המעכבות קולטנים תוך-תאיים בתאי הסרטן, הגורמים לשיקום יכולת התא לספוג יוד".

בנוסף, ציין, חלבון ה-PIGU מייצג סמן מבטיח של התגובה ליוד רדיואקטיבי עבור חולים עם סרטן עקשני של בלוטת התריס. "אין ספק", אמר פרופ' גיל, "כי הבנה טובה יותר של המנגנונים המסדירים העברה ועיגון של חלבונים בתאי סרטן תסייע לרופאים המטפלים בפיתוח אסטרטגיות טיפוליות חדשניות, שעשויות לסייע בהישרדות חולים עם גידולי בלוטת התריס".

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  סרטן בלוטת התריס,  פענוח,  גילוי,  מחקר,  פרופ' זיו גיל,  PIGU,  יוד
תגובות