חדשות

מחקר מעריך: אחת מכל חמש נשים הרות היא נשאית סטרפטוקוקוס B

חוקרים קושרים בין נוכחות החיידק למקרי לידה מוקדמת, מות עובר ומוות לאחר הלידה, ואמרו כי הנתונים החדשים שאספו צריכים לקדם פיתוח חיסון נגד החיידק

"התאים התיישבו בריאות התינוקות וגדלו לגידולים ממאירים" (צילום: אילוסטרציה)

יותר מ-21 מיליון נשים הרות בעולם – כ-18% מהנשים ההרות – נושאות חיידק מקבוצת סטרפטוקוקוס Bי( GBS ) הקשור ללידות מוקדמות, למות עוברים או למות יילודים; כך עולה ממחקר חדש בשבוע שעבר בכתב העת Clinical Infectious Diseases.

את המחקר הובילו ד"ר אנה סיל וג'וי לאון מבית הספר להיגיינה ורפואה טרופית בלונדון. הממצאים הוצגו בכנס השנתי של החברה האמריקנית לרפואה טרופית והיגיינה שהתקיים בבולטימור.

לפי המחקר, הודו היא המדינה שבה מספר הנשים ההרות הגדול ביותר נושאות את סוג החיידק הזה (מעל 2 מיליון). סין וניגריה במקומות 2 ו-3 וארה"ב במקום הרביעי (כמעט 1 מיליון).

לדברי החוקרים, כ-90 אלף מקרי מוות של ילודים התרחשו בעולם בגלל המחלה הזיהומית שחולל הסטרפטוקוקוס B

החוקרים אספו נתונים והערכות מכל רחבי העולם הן לגבי שיעור הנשים הנשאיות והן לגבי ההשלכות של חיידקים אלו על יילודים ועל לידות עובר מת. המטרה המוצהרת של המחקר היתה לסייע לפיתוח חיסון נגד החיידק.

מחברי הדו"ח ציינו, כי "הנטל העולמי הנגרם עקב החיידק הוא אחד 'החורים השחורים' בכל הנוגע לבריאות הציבור בעולם". הודגש כי מדובר במחקר המקיף ביותר, ראשון מסוגו בנושא.

במחקר ניתח הצוות 390 מאמרים ודיווחים מ-84 מדינות – לגבי כמעט 300 אלף נשים הרות נשאיות החיידק. 188 מהמחקרים עמדו בקריטריונים של המרכז לבקרת מחלות בארה"ב (CDC). נמצא, כי בעוד שהממוצע הכלל-עולמי המוערך הוא 18% מקרב הנשים, הרי שבמזרח אסיה ובקריביים מדובר ב-35% מהן.

מחקר אחד מבין אלו שנסקרו בעבודה העריך שהמחלה שגורם החיידק GBSי(invasive maternal disease) מתפרצת אצל 0.38% מכל 1,000 הריונות. כשני שלישים מהמקרים אובחנו במהלך תהליך הלידה עצמו או מיד לאחר שהילוד בא לעולם. שיעור הסיכון למקרים הפטאליים בעקבות נוכחות החיידק בקרב נשים הרות או לאחר הלידה: 2 מקרי מוות ל-890 מקרים.

ב-2015, כך מדווחים עורכי המחקר, היו 140 מיליון לידות חי כאשר אצל 21.3 מיליון מהילודים נמצאה חשיפה ל-GBS שחדר לגופם. היו 319 אלף מקרים של ילדים שחלו: ב-205 אלף מקרים המחלה הופיעה בשלב מוקדם לאחר הלידה וב-114 אלף היא הופיעה בשלב מאוחר יותר.

עוד העריכו החוקרים, ש-90 אלף מקרי מוות של ילודים התרחשו בעולם בגלל המחלה הזיהומית שחולל הסטרפטוקוקוס B. לידות של עוברים מתים בגלל GBS עצמה הוערכו בכ-57 אלף מקרים בכל העולם. בערך 3.5 מיליון נשים ילדו בלידות מוקדמות עקב GBS .

הטיפול התרופתי למניעת הזיהום הוא אנטיביוטיקה, אלא שלא בכל המדינות קיימת מצד מערכת הבריאות מדיניות ברורה בנושא הזה.

אחד מחברי הצוות שכתב את דו"ח המחקר, ד"ר יוהאן ווקמאנס מארגון הבריאות העולמי הכריז עם הצגת הנתונים: "עתה זה הזמן להאצת פיתוח חיסון".

לדברי החוקרים, חיסון מניעה לנשים בהיקף עולמי במהלך ההיריון עשוי להיות יעיל בשיעור של עד 80% ולהעניק כיסוי בשיעור 50% - כלומר ימנע לידת 127 אלף תינוקות שיהיו נשאי החיידק וכן למנוע 23 אלף לידות של עובר מת ו-37 אלף מקרי מוות של התינוקות.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  סטרפטוקוקוס B,  הריון,  לידה מוקדמת,  נשאות,  גורמי סיכון
תגובות