חדשות

נתוני משרד הבריאות: עלייה בהידבקות במחלות מין גם בישראל

409 ישראלים לקו בזיבה ו-775 נדבקו בכלמידיה בשנה האחרונה, עלייה של עשרות אחוזים לעומת השנה הקודמת, לפי נתוני משרד הבריאות

הדמייה של חיידק זיבה, gonorrhea (הדמיית אילוסטרציה)

409 ישראלים לקו בזיבה ו-775 נדבקו בחיידק הכלמידיה טרכומטיס בשנה האחרונה; כך עולה מנתוני משרד הבריאות שעליהם דיווח בסוף השבוע אתר Ynet.

לדברי האתר, מדובר בעלייה של כמעט פי שניים בהידבקות בזיבה ובעלייה של עשרות אחוזים בכלמידיה. מגמת העלייה ההדרגתית בשיעורי ההידבקות במחלות המין המידבקות בישראל נמשכת כבר כמה שנים, וחופפת למגמת עלייה בארה"ב.

בדיווח נמסר, כי העלייה מדאיגה גם מומחים ברחבי העולם. בין הסיבות שהם מונים: שימוש יתר באנטיביוטיקה, שיצר חיידקים עמידים יותר. לפני כמה חודשים הזהיר ה-WHO שמצטבר דיווח מכל העולם על כך שחיידקי הזיבה עמידים ו"לומד" להתגבר על כל אנטיביוטיקה חדשה.

החיידק המחולל את מחלת הזיבה מדאיג במיוחד את המומחים, כך על פי הדיווח, מאחר ששימוש נפוץ יחסית באנטיביוטיקה נגד דלקות גרון יוצר עמידות לחיידק, והוא מתרבה עקב מין אוראלי. בין סוגי האנטיביוטיקות שהחיידק פיתח כלפיהן מוטציות עמידות: פניצילין וגם תרופות ממשפחות הטטרציקלינים וקווינונלונים.

עמידויות רבות נרשמות גם לחיידק מחולל הכלמידיה, שעלול לגרום לעקרות. הבעיה העיקרית בשתי ההדבקות: במקרים רבים לא מופיעים סימפטומים, והחולה ממשיך ומדביק את בני או בנות זוג שלו בעת קיום יחסי מין לא מוגנים.

בדיווח מצוטטת ד"ר ביביאנה חזן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי "העמק" בעפולה, שאמרה: "הסיבה הראשית לעלייה בשיעורי ההידבקות היא המתירנות המינית. ריבוי אפליקציות ההיכרויות, שיעור הגירושים הגבוה והגישה החופשית לפורנו גורמים לריבוי ביחסי מין מזדמנים - תופעה חדשה יחסית".

ד"ר חזן הוסיפה: "כשאנחנו, הרופאים המטפלים, שואלים מטופלים מדוע לא 'התמגנו' הם מציינים כי שהסכנה היחידה לדעתם ביחסי מין לא מוגנים היא הדבקה באיידס, ושכיום כבר לא מתים מנגיף ה-HIV. חלק גם נוטלים את תרופת ה-PrEP המונעת הדבקה ב-HIV ואז מרשים לעצמם לקיים יחסי מין לא מוגנים".

עוד אמרה ד"ר חזן: "סיבה נוספת לעלייה המשמעותית היא היעדר אבחון ושימוש יתר באנטיביוטיקה גם שלא לצורך. נתקלנו במטופלים שמתחילים טיפול גם כשאין זיהום, וכך יוצרים עמידויות ההולכות וגוברות לאנטיביוטיקה, עד שהחיידקים מגלים עמידות למגוון רחב של אנטיביוטיקות רבות עוצמה שמשאירות רבים ללא טיפול אפקטיבי. תופעה זו מדאיגה אותנו מאוד בשל הסכנה העיקרית משני החיידקים - עקרות".

על פי נתוני ה-WHO, מדי שנה נדבקים בעולם כ-60 מיליון גברים ונשים בחיידק הזיבה (Gonorrhea). רק בארה"ב מדובר ב-3 מיליון מדי שנה. נשים נגועות עלולות להעביר את המחלה גם לתינוק בזמן הלידה, ולגרום לו לדלקת הלחמית. זו אחת הסיבות שכל היילודים בישראל מטופלים מיד לאחר הלידה במשחת עיניים אנטיביוטית.

נושאים קשורים:  חדשות,  זיבה,  כלמידיה,  מחלות מין,  עמידות,  אנטיביוטיקה,  המרכז הרפואי "העמק"
תגובות