דעות

קופות החולים יכולות להציע רפואה פרטית במחירים של רפואה ציבורית

במציאות שבה כמעט כל קופות החולים מחזיקות בחדרי ניתוח ובמתקני אשפוז פרטיים — בכוחן לשנות את המציאות מבפנים ולהציע למבוטחיהן שירות רפואי ציבורי בתנאים של רפואה פרטית

רכישת רשת המרכזים הרפואיים הפרטית "נארא" (כולל בית החולים "אלישע") על ידי קופת חולים מאוחדת מסמנת עידן חדש במערכת הבריאות בישראל. זהו עידן שבו קופות החולים מחזיקות במרפאות וחדרי ניתוח פרטיים. האחזקה בנארא (40%) מחזקת את מאוחדת ומציבה אותה לצד "מכבי" שמחזיקה באסותא (100%), ולצד "כללית" שמחזיקה בהרצליה מדיקל סנטר (40%).

ההשקעות של קופות החולים במוסדות הבריאות הפרטיים מעוררות חשש ממשי ומוצדק מהתעצמות ענף הביטוחים המשלימים והמסחריים, מהתגברות המעבר מציבורי לפרטי — ומעלייה בהוצאה הפרטית על בריאות.

עם זאת, המגמה המתפתחת טומנת בחובה הזדמנויות רבות לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית ולשיפור השירות לציבור. באמצעות תכנון מושכל, לצד מנות גדושות של ראייה ציבורית ואחריות לאומית, קופות החולים יכולות לחולל מהפכה פנימית — שעיקרה חיזוק הממד הציבורי בתוך מקדשי הרפואה הפרטית. בהחלטה אמיצה ניתן לשנות את תמהיל המטופלים במוסדות הפרטיים, תוך צמצום הפעולות במימון פרטי והגדלת השירותים במימון הסל.

בכוחן של הקופות להצעיד את מערכת הבריאות לעידן חדש, שבו המערכת הפרטית תומכת ומחזקת את מערכת הבריאות הציבורית.

פעולות ופרוצדורות רפואיות רבות כבר מתבצעות במימון ציבורי בבתי החולים הפרטיים שבבעלות הקופות. במציאות שבה כמעט כל קופות החולים מחזיקות בחדרי ניתוח ובמתקני אשפוז פרטיים — בכוחן לשנות את המציאות מבפנים ולהציע למבוטחיהן שירות רפואי ציבורי בתנאים של רפואה פרטית.

בנוסף, מתפתח מודל חדש של אינטגרציה אנכית (קופת חולים ציבורית — בית חולים פרטי). המודל הזה מעורר לא מעט חששות, בעיקר לנוכח הניצול המתמשך של הרפואה הציבורית בידי המערכת הפרטית. ואולם, אם החיבור ייעשה בצורה מקצועית, אחראית ובראייה ציבורית ולאומית, בכוחו לשפר את איכות השירות ולצמצם את ההוצאה הפרטית על בריאות.

השליטה של קופות החולים במוסדות הפרטיים, לצד ניהול נכון של סט תמריצים מקצועיים וכלכליים, עשויים לקצר תורים לניתוחים, לשמור על רצף טיפולי תקין, לפתוח שדות קליניים חדשים להכשרת מתמחים — והכל תוך שימוש יעיל במשאבים מוגבלים.

 באמצעות תכנון מושכל, לצד מנות גדושות של ראייה ציבורית ואחריות לאומית, קופות החולים יכולות לחולל מהפכה פנימית — שעיקרה חיזוק הממד הציבורי בתוך מקדשי הרפואה הפרטית

לצד ההזדמנות והזכות שניתנה לקופות החולים להחזיק במוסדות בריאות פרטיים, יש לרשום גם הערת אזהרה: הקופות הן גוף ציבורי שאמון על אספקת שירותי הבריאות הציבוריים. חובתן המרכזית, שלא לומר הבלעדית, היא לחזק את הממד הציבורי במערכת הבריאות — ולא להפך.

קופות החולים צריכות לרתום את כל כובד משקלן, כבעלים של המוסדות הפרטיים, כדי למנוע ניצול של הקופה הציבורית על ידי הרפואה הפרטית. כך למשל, קמה להנהלות של הקופות החובה לוודא שהתמחור של מוסדות הבריאות הפרטיים (בפרט חדרי הניתוח) הוא תחרותי ולא נצלני — חובה ציבורית ומשפטית למנוע מצב שבו מעצם הקשר בין קופות החולים למוסדות הפרטיים, הקופות נהפכות לפרה חולבת של בעלי אינטרסים כלכליים.

אז נכון, כיום זה נראה כמו תרחיש עתידני, ואולי אף בדיוני. אבל אם קופות החולים ירצו, בכוחן להצעיד את מערכת הבריאות לעידן חדש, שבו המערכת הפרטית תומכת ומחזקת את מערכת הבריאות הציבורית.

* המאמר פורסם לראשונה ב"דה מרקר"

נושאים קשורים:  דעות,  רפואה פרטית,  רפואה ציבורית,  קופות החולים,  חדרי ניתוח,  "נארא",  מערכת הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
10.11.2017, 09:19

שירות פרטי במחיר של שירות ציבורי? מהר מאוד זה כבר לא יהיה כמו שירות פרטי וישתווה לתנאים של שירות ציבורי. אין ארוחות חינם.

אנונימי/ת
12.11.2017, 06:05

לא חושבים פעמיים לפני שמגיבים!!!

לעו'ד עדי שלום
הרעיון שלך משיק להתפתחות מקבילה התקיימת בתנופה ראויה במדינות ה- OECD, דהיינו שיתופו של הון פרטי בפרויקטים ממלכתיים. ( מודלים שונים מסוג PPP ).
( אצלנו בולט הענין בהשקעה הענקית וארוכת הטווח בתשתית התחבורתית ,שמתפתחת , הודות לפעילות המבורכת של שר התחבורה ואנשי משרדו. דוגמה נוספת לכך : הקמת עיר הבה'דים בנגב ביוזמת מ. הביטחון).
אני מתפלל ליום ש"הקברניטים" ישכילו להבין שגם מע' הבריאות הציבורית יכולה וצריכה להעזר בשותפות כזאת - כמובן שתנוהל בעזרת מע'רכת חוזים, לוחות זמנים וישומם ותבוקר בקפדנות ע'י מבקר המדינה.
כן - "חשיבה מחוץ לקופסה " וישנם בינינו מבכירי הכלכלנים שלנו , החוזרים ומעלים רעיון זה - אך בינתיים קולם נשמע כ"קול הקורא במדבר"!
בברכה, פרופ' תיאו דב גולן.

אנונימי/ת
10.11.2017, 14:23

ברור. אני מציע גם להעמיד את שירותיו של עו״ד ניב-יגודה לכל דכפין במחיר שווה לכל נפש (=בחינם). שכן גם הוא עוסק בדיני נפשות - שלילת חירותו או ממונו של אדם. עריכת דין שווה לכווולם!

28.12.2017, 00:32

אני מעידה כחברת מכבי, ולכן העדות היא על אסותא. מעדות אישית של לפני ואחרי, אני אומרת שבאיכות הטיפול והשירות בתהליך ובתוכן האיכותי של האשפוז וגם של הטיפול הלא אשפוזי אין הרבה שיפורים. אבל מה שהשתפר הוא בעיקר בתחום הביורוקרטי. כיום אין שום ביורוקרטיה בתהליך הרפואי. הכל זז כמו שצריך.