חדשות

ליצמן מתחייב לסימון מוצרים לפי ערכים תזונתיים: "מופעלים עלינו לחצים אבל הם לא משפיעים"

אתמול סיימה ועדת משרד משרד הבריאות בנוגע למאבק בתזונה לא בריאה בישראל את עבודתה, ושר הבריאות ומנכ"ל משרדו התחייבו כי הרפורמה, הכוללת סימון מספר כפיות סוכר במוצר ומדבקה ירוקה (חיובית) או שלילית, תיושם החל ממארס 2018; "גם מקדונלדס לא תתחמק מהחוק", אמר ליצמן

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן

משרד הבריאות הודיע אמש (ד') על סיום עבודתה של ועדת האסדרה לקביעת תקנות לסימון פריטי מזון, במסגרת המאבק שמוביל המשרד נגד תזונה לא בריאה בישראל.שר הבריאות יעקב ליצמן מסר, כי מדובר ב"אבן דרך היסטורית במאבק בתזונה הלא בריאה".

המלצות הוועדה יוגשו בקרוב לוועדת הבריאות של הכנסת בתיאום עם משרדי האוצר, המשפטים, והכלכלה, כדי לאשרן ולהביא ליישומן בהקדם, מסר המשרד.

לדברי ליצמן, סיום עבודת הוועדה הוא "שלב חשוב ודרמטי בקידום מהלך לאומי לסימון מזון בהתאם להמלצות. מטרת סימון המזון היא לסייע לאזרחי ישראל לשמור על תזונה נכונה ולמניעת השמנה, סוכרת ותחלואה אחרת. זה בידינו - ואנו מחויבים להביא למודעות הציבור את הצורך בשינוי בהרגלי התזונה, במיוחד לילדים".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, שעמד בראש הוועדה, הוסיף: "עם אישור התקנות על ידי הכנסת וכניסתן לתוקף הציבור בישראל יוכל לבחור בבחירה הבריאה בקלות רבה הרבה יותר. אני בטוח שהכנסת וועדת העבודה והרווחה, שנתנה לנו רוח גבית חזקה בנושא הזה, תשלים את העבודה שלה במהירות האפשרית".

מנכ"ל משרד הבריאות: "הפשרה היחידה שעשינו היא שנתנו יותר זמן לתעשייה להתארגן לקראת תחילת הפעלת הרפורמה הזאת"

עד כה, סימון המזון במדבקות אדומות (לערכים תזונתיים ובריאותיים שליליים) ומדבקות ירוקות (לערכים חיוביים) נדחה בכמה חודשים בשל התנגדות עזה של חברות המזון בארץ.

בנוסף, קיימה אמש עמותת "מהיום – הפורום הישראלי לאורח חיים בריא" את הכנס השנתי שלה, ובו עלה נושא סימון המזון. פרופ' איתמר רז, נשיא העמותה בירך על השלמת הכנת התקנות ואמר: "נראה לי שכבר 40 שנה לא יצאה בשורה כזאת בתחום הבריאות. אנו דוחפים לשכנע בכל מקום שבריאות הציבור חשובה, אבל עד עתה נושא זה נדחק לתחתית".

לדברי פרופ' רז, "גם מישל אובמה (רעיית הנשיא הקודם של ארה"ב, ברק אובמה) התחילה בשינוי בכיוון הזה אך נתקלה בכוחות חזקים יותר, כמו חברות המזון. הן עצרו אותה. את רפורמת המזון מובילים בישראל השר ליצמן ומנכ"ל משרדו בר סימן-טוב ואני מקווה שנראה את השינוי הזה עוד בחיינו".

פרופ' רז מתח ביקורת על משרד החינוך "המאשר לתעשיינים לקיים 'יום חוויה' לילדים במפעליהם, אבל הילדים באים ורואים איך מייצרים משקה תוסס וזה נצרב להם בתודעה. לפני 4 שנים עבר החוק לפיקוח על המזונות, אך יש משרדים אחרים שדואגים לתקוע אותו. כיום 50 ארגונים בישראל מקדמים בריאות - וזה כוח שעוד ישמעו עליו".

השר ליצמן אמר בכנס כי "מופעלים עלינו לחצים אבל הם לא משפיעים. מארס 2018 הוא המועד לתחילת הרפורמה. יהיה סימון אדום וירוק על פריטי המזון - ולא יעזור לאף אחד. גם מקדונלד'ס והבורגרים לא יתחמקו ממנו... הם חושבים שסימון אדום וירוק על מוצריהם לא יהיה אצלם אבל הם טועים טעות מרה".

בר סימן טוב הוסיף: "אישור התקנות לסימון המזון הוא בגדר אבן דרך חשובה בתהליך ארוך ולא פשוט. כשהתחלנו לעסוק בנושא הזה לא הבינו בכלל על מה אנחנו מדברים. זה היה מורכב וחדשני. הפשרה היחידה שעשינו היא שנתנו יותר זמן לתעשייה להתארגן לקראת תחילת הפעלת הרפורמה הזאת. אנחנו מאמינים שלא הגיוני שהסופרמרקט יהיה מלא במוצרים עם סימון אדום. אנחנו רוצים שהרוב יהיה ירוק - ולכן נתנו יותר זמן. לא עשינו פשרה בעניין הכפיות (כמות הסוכר במוצר, מערכת ד.א.) - הסימון יהיה בקדמת האריזה ולא מאחורה, כי הצרכן לא יהפוך 10 מוצרים כדי לחפש את הסימון למזון בריא".

בפאנל שנערך במהלך הכנס השתתפו שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר וח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת וחבר השדולה לאורח חיים בריא.

ברוש הגיב לדברי פרופ' רז: "נכון, התלמידים מבקרים במפעלי מזון, אבל אף אחד לא מחנך אותם לשתות סוכר. כמו שכאשר הם מבקרים במפעלי תרופות ובמפעלי ביטחון הם לא לומדים להשתמש בתרופות או לייצר נשק. אנחנו תומכים ברפורמה, אנחנו עוסקים באורח חיים ואוכל בריא כבר שנים רבות ונמשיך בכיוון הזה. אנו עמלים על הקמת קרן, שתכלול את כל הגופים הרלוונטיים בתחום ומשרדי הממשלה, כדי לעזור לתעשייה לפתח מוצרים בריאים יותר, וכך נטל הפיתוח לא יהיה כבד מידי ולא נראה עליית מחירים. יהיה סימון מזון ואנחנו תומכים בכך".

עו"ד לין הוסיף: "שלא יהיה ספק - אנחנו בעד חברה בריאה ואוכלוסייה בריאה. למדתי את נושא סימון המוצרים והגעתי למסקנה שסימון המוצרים הוא פרימיטיבי ומסוכן לבריאות הציבור. הסימון מסוכן. כי אתה מחנך את הנוער שכל מה שמסומן באדום הוא מסוכן ומה שירוק - בריא. אבל יש שורה ארוכה של מוצרי מזון שלא יהיו מסומנים, והם לא בריאים. זו לכן החלטה המנוגדת להחלטות ממשלה, לתפיסת האיחוד האירופי והאו"ם ואנו נשלם על כך מחיר".

ח"כ כבל: "כשאנו יושבים בוועדה, אומרים לי תמיד: רעיון מצוין! ואז אותם דוברים לובשים את חלוק הווטרינר והכפפות ועוברים לסירוס". ובפנותו לברוש ולין אמר: "תביאו הצעה אפקטיבית בתחום המשקאות הממותקים ואנחנו נלך איתה. לא הגיוני שהלחם הלא בריא יהיה מסובסד והלחם הבריא יותר יקר. צריך להפוך את היוצרות".

נושאים קשורים:  חדשות,  סימון מוצרים,  בריאות,  מדבקות,  איגוד התעשיינים,  עמותת "מהיום",  פרופ' איתמר רז,  משרד הבריאות,  שר הבריאות יעקב ליצמן
תגובות
אנונימי/ת
03.11.2017, 10:40

כל זה טוב ויפה, אך על הסיכון מספר אחד לציבור, תעשיית הטבק והסיגריות האלקטרוניות, איננו שומעים כלום. היחסים המפוקפקים בין השר לתעשיית המוות מוסתרים מהציבור, ומקדונדס ודומיהם משמשים כמסך העשן...