דעות

איך אפשר להשוות את מערכת הבריאות שלנו לזו בשווייץ?

אין חוסר בתקני רופאים בבתי חולים בשוויץ. בשוויץ לא יקרה מצב שפוליטיקאי מתערב מי ישכב והיכן בבית החולים. בשוויץ מלמדים את הציבור להאמין ברופאים

הבעיה המרכזית אינה מערכת הרפואה הפרטית בישראל אלא טיב המערכת הציבורית. מטופלים לא מגיעים למערכת הפרטית כי המערכת הציבורית טובה - אלא להיפך. כאשר אין תקציבים למערכת הציבורית, כאשר ההוצאות על בריאות בישראל הן מהנמוכות במדינות ה-OECD - ואף נמוכות מיוון; כאשר לא הוסיפו ב 20 שנה האחרונות תקנים אמיתיים לרופאים, אחיות, ועובדי משק; כאשר הפרוטקציה חוגגת וכל פוליטיקאי מתערב בבית החולים כבתוך ביתו ומכתיב מי ישכב היכן ומי יבצע ניתוח וכדומה - המערכת הציבורית קורסת.

כאשר מספר הרופאים ל-1,000 אזרחים הוא מהנמוכים בעולם, איך יכולים מי שעובדים בבתי חולים במערכת הציבורית לתפקד ביעילות? כאשר התורנויות ארוכות ביותר (כי אין מספיק רופאים) והרופאים נופלים מהרגליים, איך מצפים מחדרי המיון בישראל להיות כמו בשוויץ?

בשוויץ המדינה מעניקה כספים רבים למערכת הרפואית - כמעט פי שניים מאשר בישראל. בשוויץ יש פי שלושה רופאים מישראל. אין חוסר בתקני רופאים בבתי חולים בשוויץ. בשוויץ לא יקרה מצב שפוליטיקאי מתערב מי ישכב והיכן בבית החולים. בשוויץ מלמדים את הציבור להאמין ברופאים ואילו בישראל הכתבים הכלכליים זורים חול בעיני הציבור ומאשימים את הרופאים בעלית יוקר המחיה.

לא פלא שהאלימות בבתי החולים בישראל רק הולכת ועולה. אין תקנים, אין מיטות, אין זמן לשוחח עם חולים, אין שומרים בבתי החולים והזלזול בצוות הרפואי רק הולך וגובר. אז נכון שבשוויץ יש אגמים רבים, נופים פסטורלים, הרבה שוקולד טעים, אבל גם מחויבות ציבורית. הציבור משלם פי שניים מיסים ומשלם מס בריאות בגובה אחיד למערכת הבריאות - לא דיפרנציאלי כמו בישראל. גם המשכורות בשוויץ גבוהות מישראל. בשויץ מנהלי בתי החולים לא מתעסקים בגיוס תרומות לבתי החולים – ואילו בישראל – ללא שנור לא יקומו מבנים ובתי חולים.

למרות הכל, אין מה לעשות, אני לא עוזב את ישראל. חייבים לתקן את המצב מהיסוד: (1) תחילה להזרים כסף למערכת הרפואה הציבורית. כסף זה אומר תקני רופאים, אחיות, כח עזר (2) להפחית את משך התורנויות. (3) לשים שומרים בחדרי המיון (4) להפסיק את נוהל ה"פרוטקציות" הארור (5) לעבור לפול-טיימרים, לא רק בכירורגיה, אלא בכל המקצועות. (6) שהעיתונים הכלכליים יפסיקו להאשים את הרופאים בארץ ביוקר המחיה ויוקר הרפואה (7) הפנית חולים מהביטוחים המשלימים לבתי החולים הציבוריים אחר שעות העבודה הרגילות (8) עידוד קליטה של רופאים מחו"ל בישראל במערכת הציבורית.

כאמור, הרופאים בישראל הם מהטובים בעולם. כמות הפרסומים המדעיים לנפש בישראל ברפואה היא מהגבוהות בעולם והרפואה בישראל תופסת מקום של כבוד. רופאים ישראלים מובילי דעה בתחומם בעולם ומביאים כבוד לישראל.

רק שינוי משמעותי בתקנים במערכת הרפואה הציבורית בישראל יהווה בסיס איתן לשיפור משמעותי בטיפול בחולה שיהיה שווה לרפואה הציבורית בשוויץ ובמדינות ה-OECD.

נושאים קשורים:  דעות,  מערכת הבריאות,  תקציב,  שווייץ,  השוואה,  OECD,  פרוטקציה
תגובות

קיים גם שוני תרבותי עצום. הציבור הארופאי ממעט לפנות לרופאים ממעט לבצע בדיקות לטוב ולרע. קיים שימוש רב בטיפולים הרבליים כאשר האינטרצקיה של החולים היא עם הרוקח בלבד והוא מוסמך להתאים טיפול לתסמינים. כדוגמא : הסיכוי שארופאי משתעל יגיע לרופא אפסית. חברים רופאים מארופה מספרים שאילמלא היו כמה מטופלים יהודיים או ציבור ישראלי הם היו מתים מרעב...

אני מכיר היטב את מערכת הבריאות בשוויץ. ההשוואה בין ישראל לשוויץ היא לא הוגנת. דמי הביטוח בשוויץ הם גבוהים ביותר (ומתיקרים כל מספר חודשים), אלפי שקלים בחודש (חברים שלי משלמים עבור משפחה בת 5 נשפות כ10,000 ש"ח בחודש, כולל ביטוח משלים עם ניתוחים פרטיים). בכל בתי החולים הציבוריים יש ניתוחי שר"פ, גם בשעות הבוקר. יש אפילו מחלקות לרפואה פרטית. ואף אחד לא מתלונן. רפואה איכותית עולה הרבה כסף. או שהממשלה תוסיף כסף (שזה בעצם הכסף שלנו) או שאזרחים ישלמו יותר. ורפואה פרטית היא לא הבעיה אלה הפתרון.

פרופ' מיאל שכטר היקר,
אין לי צורך להוסיף לדבריך ולמסקנותיך.
ארשה לעצמילצטט מדבריך משפט מסוים : " (4) להפסיק את נוהל ה"פרוטקציות" הארור"
זאת בעזרת פסוק מסוים ביותר משבועת הרופא העברי ואני מצטט
"ושמרתם עד מאד חיי האדם מרחם אמו והיה שלומו בראש חרדתכם כל הימים... ועזרתם לאדם החולה באשר הוא חולה, אם גר, אם נכרי, אם אזרח, אם נקלה ואם נכבד".
ואמר לי אחד מבכירי הכלכלנים שלנו בארץ ובמלוא הרצינות :
"על הר'י להרים את הכפפה ולהודיע כי שבועת הרופא מחייבת כל רופא במתן טיפול שוויוני לכל"
אם מהלך זה ייושם ללא יוצא מן הכלל - חסל "השטיח האדום" - חיש מהר יתגלו "אותן בארות הנפט" העלומות, ומשאבים ההולמים את מטלות המ' הקורסת יניעו במהירות את תהליך שיקומה .
היש להר'י את העוז להרים את הכפפה, כעצת הכלכלן הנודע?
האם הציבור יגבה ויתמוך במהלך מהפכני וצודק זה ?
אני משוכנע שעלינו הרופאים לזקוף את קומתנו השפופה מאימתו של האיש המטיל על כל האנונימים אימה ופחד, ולהעיז !
זאת חובתנו האנושית כלפי חולינו - בלעדינו אין להם מגן.
עלינו להושיעם, ובידינו העוצמה לעשות זאת ולהצליח !
בברכה, פרופ' תיאו דב גולן.

פרופ' תיאו דב גולן היקר - מילותיך בסלע. כתבתי את שכתבתי מתוך נסיון לשקם ולהחזיר לגדולה את הרפואה הציבורית שלנו. אין ספק שלנו יש את המשאב האנושי הטוב ביותר. אבל אנחנו רוצים לעבוד במה שיש לנו בצורה היעילה ביותר ולמען החולה. לא נוכל לסייע ללא הסעיפים שכתבתי. כאשר יש משאבים כלכליים הוגנים במערכת שיש בה משאב אנושי מעולה, אין ספק שנגיע לרמת יעילות ושירות שלא תבייש אף מדינה. כאמור הרפואה הפרטית נולדה בשל אי ספיקה של הרפואה הציבורית. עלינו לעשות הכל כדי לשפר את הרפואה הציבורית בכל דרך וכעת.

לפרופ' שכטר,
הרשה לי לפנות אליך בפשטות : מיכאל.
אולי הובנתי שלא כפי שהתכוונתי.
אני מסכים לכל דבריך, ובמיוחד לתופעה של "השטיח האדום" שאותה אני מתאב.
חובה עלינו, בהתאם לשבועתנו, לסייע לפונים אלינו באופן שוויוני.
על כך אמר לי ידידי הכלכלן הנודע " באם תופעת "השטיח" תחוסל - חיש מהר יתגלו אותן "בארות הנפט" השופעות משאבים, כדי להתניע את שיקום המע' המופלאה והמתרסקת לנגד עינינו , שבנינו - מורינו , אנו, ותלמידינו .
עלינו לחסל תופעה זו - היא בידינו
על הר'י להרים את הכפפה , להעז ולהצליח.
אשמח על תקשורת בינינו [email protected] .
בברכה, דב.

אנונימי/ת
31.10.2017, 11:27

שלום לכלם
אני רופא כ 40 שנה
מזה כ 40 שנה בכל שביתה מוסיפים 1000 מיטות ו 1000 תקנים .
הבעיה שאלו כל פעם אותן הבטחות שלא מקיימים כלל.
יש בעיה נוספת, חינוך, בעיקר את הציבור וגם את המערכת .
יש מספיק אחיות -להוציא פגים וטיפול נמרץ, והסיבה ידועה - אין סיבה הגיונית לעבוד כל כך קשה ללא תמורה, סיפוק הוא טוב, אבל לא קונים בו במכלת
אין בעולם ציבור כל כך חסר חינוך כמו בארצנו , וקופות החולים תומכות בחוסר חינוך זה .
במשך 40 שנה ראיתי תגובה אחת של מוסד רפואי, שענה לפציאנטית,שאינה צודקת וזכותה לעבור לקופת חולים אחרת.
, כל השאר הן היתרפסות שמגבירה ומעודדת תלונות!
אחיות ואחים במשמרת ערב בעיקר עוסקים באינטרנט , ולא קמים לבצע תפקידם.
רופאים בבתי החולים אינם מתוגמלים כלל.
אין ססיות או שר"פ בחלק גדול מבתי החולים, דבר שיכל לפתור את רוב בעיות התורים.
מדוע? מכיוון שמשרד הבריאות לא עושה כלום מזה שנים רבות, ומתבצר אחורי טיעונים טפשיים , כי זה נוח , המדיניות היא "שב ואל תעשה .
כסף זה חשוב אבל חלק גדול הוא חינוך!
ד"ר נ א