חדשות

הצעת חוק: הגבלות על קופות החולים ועל רופאים במטרה למנוע מעבר מבוטחים

לפי הצעת חוק פרטית שהגיש ח"כ דוד אמסלם מהליכוד, יוטלו שורת הגבלות במטרה לצמצם את מספר מעברי המבוטחים בין הקופות. בין השאר, רופאים שיעברו מקופה לקופה יידרשו בשנה הראשונה לעבוד במרפאות המרוחקות לפחות 30 ק"מ ממרפאה הקודמת שבה הועסקו

בניין הכנסת בירושלים (צילום: אילוסטרציה)

הצעת חוק שמטרתה להגביל את התחרות בין קופות החולים הוגשה לוועדת השרים לחקיקה. יוזם החוק הוא ח"כ דוד אמסלם (הליכוד). על פי ההצעה, תבוטל האפשרות למעבר מקופה לקופה באמצעות האינטרנט, יצומצם מספר המעברים בשנה, יוטלו הגבלות על רופאים חדשים בקופות ותוטל אחריות פלילית על הקופות ואחריות אישית על המנכ"לים שלהן במקרה של הפרת החוק.

על יוזמת החוק החדשה מדווח הבוקר (א') העיתון הכלכלי "דה מרקר". על פי הדיווח, אם לא תהיה דחייה של הרגע האחרון, הצעת החוק אמורה לעלות לדיון עוד היום.

בדיווח נמסר, כי מדובר בהצעת חוק פרטית "אך מאחוריה עומדים כנראה גורמים במערכת הבריאות, כמו קופת חולים לאומית". כיום סובלת הקופה, יותר מכל שאר הקופות, ממעבר מבוטחים לקופות אחרות. מנכ"ל "לאומית" שיגר מכתב לשרים בו הביע תמיכה בהצעת החוק.

בדיווח צוין, כי "מלשכת שר הבריאות יעקב ליצמן נמסר שהשר תומך במטרות החוק אך עדיין לא הוחלט אם לתמוך כבר עתה או לדחות לדיון נוסף בעניין בעתיד". משרד האוצר מסר לעיתון כי עמדתו תוגש לוועדת השרים.

המתנגדת הגדולה להצעת החוק, נמסר בדיווח, היא "מכבי שירותי בריאות", שבימים האחרונים מנסה להביא לדחיית ההצבעה ולשינוי בהצעת החוק. לשם כך הפעילה משרד לובינג. אם תתקבל הצעת החוק תיפגע "מכבי" במיוחד, משום שבשנים האחרונות השקיעה משאבים רבים בניסיונות לגייס מבוטחים, בין היתר באמצעים שהצעת החוק תאסור.

על פי הצעת החוק, כך נמסר, מי שרוצה לעבור מקופה לקופה יידרש לעשות זאת בבנק הדואר כפי שהיה עד 2011. בנוסף "רופאים שיעברו מקופה לקופה יידרשו בשנה הראשונה לעבוד במרפאות המרוחקות לפחות 30 ק"מ ממרפאה הקודמת שבה הועסקו". כמו כן, "מספר 'חלונות המעבר' מקופה לקופה יצומצם מששה מועדים לארבעה בשנה".

כמו כן, ייאסר על הקופות להציע למבוטחיהן חוגים וסדנאות שאינם בתחום קידום הבריאות. הקופות לא יוכלו לשמש כמועדון חברים. הקופה לא תוכל ליזום מתן הנחות בכל תחום או מטרה שאינם במסגרת תפקידיה, גם כאשר מתן ההנחות אינו כרוך במימון כלשהו או סבסוד מצד הקופה. העיתון ציין כי סעיף זה מכוון באופן ישיר נגד "מכבי", שמפעילה מועדון לקוחות צרכני למבוטחיה.

העונשים המפורטים בהצעת החוק כלפי קופה שתעבור על החוק: מניעה או הגבלה על צירוף מבוטחים חדשים למשך שנה, מניעת 50% לפחות מכספי התמיכות שהממשלה מקצה לקופות, הפחתה של 50% לפחות ולמשך שנתיים, בכספי הקצאה ("קפיטציה") שהקופות אמורות לקבל על המבוטחים החדשים.

הצעת החוק, נמסר עוד בדיווח, הוגשה על רקע "צורות לא רצויות" של תחרות שעליהן הופיעו באחרונה דיווחים תקשורת לרבות מקרים של תחרות חריגה כמו מעבר מאסיבי של מאות ואף אלפי מבוטחים מ"לאומית" ל"מכבי" במזרח ירושלים, תשלומים של מאות אלפי שקלים לרופאים מהמגזר הערבי שעברו מקופה לקופה, לרוב יחד עם המטופלים שלהם, ומתן חסויות של הקופות לאירועים שאין כל קשר בינם לבין קידום הבריאות.

נושאים קשורים:  חדשות,  הצעת חוק,  ועדת השרים לענייני חקיקה,  משרד הבריאות,  משרד האוצר,  ח"כ דוד אמסלם,  הגבלות,  חופש עיסוק
תגובות
אנונימי/ת
30.10.2017, 06:56

זה הכל חולשה ואינטרסים אישיים של הרי .הראש של היור במקום אחר

03.11.2017, 14:41

לא מאמינה שהחוק יעבור בכנסת :)