חדשות

ניסוי ב"איכילוב": תרופה לאי-שליטה על הסוגרים סייעה להקל על הזעת-יתר

מחקר שנערך במחלקת העור ב"איכילוב" מצא הפחתה ניכרת בהזעה בקרב מי שסובלים מהזעת-יתר והשתמשו באופן מקומי בג'ל אוקסיבטנין כלוריד, הניתן כיום כטיפול באי-שליטה על הסוגרים

הזעת יתר, זיעה (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש שנערך במחלקת העור במרכז הרפואי "תל-אביב איכילוב" מצא, כי תכשיר מקומי המבוסס על אוקסיבטנין כלוריד (Oxybutynin Chloride), הניתן כיום כהתוויה לטיפול באי שליטה על הסוגרים, רשם הצלחה גם כטיפול בהזעת-יתר.

קבוצת החוקרים כללה את ד"ר אופיר ארצי, מנהל המרכז המשולב לאסתטיקה שבמחלקת עור, פרופ' אלי שפרכר, מנהל מחלקת עור, ד"ר כריסטוס לויזידס ואייל צור. על המחקר דווח בכתב העת Acta Dermato Venerologica.

ד"ר אופיר ארצי (צילום: "איכילוב")

במחקר נבדקה השפעתו של ג'ל אוקסיבטנין בריכוז 10% על 61 מטופלים הסובלים מהזעת יתר ממוקמת (Primary focal Hyperhidrosis) למעלה מ-15 שנה. התכשיר נמרח על ידי הנבדקים באזור המזיע (למשל בבית שחי ימין), במשך כארבעה שבועות בלבד, כאשר האזור המזיע הנגדי (בית שחי שמאל) נמרח בתכשיר דמה המבוסס על מים בלבד. כך נעשתה ההשוואה והביקורת.

ד"ר אופיר ארצי, שהוביל את המחקר, ציין שכ-94% מהמטופלים שטופלו בתכשיר זה דיווחו על שביעות רצון ועל שיפור במצבם לאחר השימוש בו; כ-30% מהם הגדירו אותו "כשיפור ניכר" ותארו הפחתה בהזעה באזור המטופל, בשיעור שבין 20%-75% בממוצע. כן נמצא "אפקט דואלי": החומר לא זו בלבד שטיפל באזורים המזיעים, אלא אף "נדד" בספיגתו במחזור הדם לאזורים מרוחקים יותר.

פרופ' אלי שפרכר, מנהל מחלקת עור ב"איכילוב", מסר כי לאור הממצאים, "הטיפול בהזעת יתר צריך לכלול, בראש ובראשונה, שימוש בתכשיר יעיל, נגיש, בטוח ולא פולשני, זמין למטופל. כמו כן, יש צורך בקביעת אומדני טיפול לאזורים השונים בגוף ופיתוח מוצרים בהתאם".

כ-3% מכלל האוכלוסייה סובלים מבעיה קשה של הזעת יתר וחווים כתוצאה מכך פגיעה בתפקוד היומיומי. סוג הזעה זה, היפרהידרוזיס (Hyperhidrosis) מתרחש אצל גברים ונשים צעירים, בעיקר בין הגילאים 54-18. מעורבים בתופעה בתי השחי, כפות הידיים והרגליים ואזורים שונים בפנים. במרבית המקרים הסיבה לכך איננה ידועה.

הטיפולים המקובלים בהזעת יתר כוללו עד כה הליכים כירורגיים, מגוון של פרוצדורות פולשניות המבוססות הזרקה של בוטולינום טוקסין. עלות טיפולים אלה גבוהה ומצריכה לרוב מימון עצמי של המטופל.

נושאים קשורים:  חדשות,  אי-שליטה על הסוגרים,  הזעת יתר,  מחקר,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות
18.04.2018, 14:50

היי אני רוצה להמליץ על טיפול חדשני שהוא מיוחד להזעת יתר
אני מצרף פה קישור שחובה לראות באורך של 1 דקה
https://youtu.be/CK1fRRNV670