HCV

האם ניתן לתת בצורה בטוחה גלקפרוויר ופיברנטסוויר למטופלים בתחליפי אופיאוידים?

החוקרים מצאו כי לא נדרשת התאמת מינון כאשר גלקפרוויר ופיברנטסוויר ניתנות יחד עם מתאדון או בופרנורפין-נלוקסון

משככי כאבים אופיואידים (צילום: אילוסטרציה)

השילוב של גלקפרוויר (תרופה המעכבת את הפרוטאז NS3/4A) ופיברנטסוויר (תרופה המעכבת את הפרוטאז NS5A) מהווה טיפול ל-HCV מגנוטיפים 1-6. הפרמקוקינטיקה, פרמקודינמיקה, הבטיחות והסבילות של מתאדון או בופרנורפין-נלוקסון כאשר תרופות אלו ניתנות יחד עם שילוב הגלקפרוויר/פיברנטסוויר לאנשים שליליים ל-HCV המקבלים טיפול אחזקה עם תחליפי אופיאוידים נבדקו במחקר זה.

מחקר זה הינו מחקר תווית פתוחה מסוג פאזה 1, חד-מרכזי, דו-זרועי, מרובה מינונים. במסגרת המחקר המשתתפים קיבלו מתאדון (זרוע 1) או בופרנורפין-נלוקסון (זרוע 2) פעם ביום על פי המרשם הרגיל שלהם במשך תשעה ימים (ימים 1-9) ולאחר מכן בשילוב עם גלקפרוויר במינון 300 מ"ג ופיברנטסוויר במינון 120 מ"ג פעם ביום (ימים 10-16).

החוקרים מצאו כי חשיפות מתוקננות למינון היו דומות עם וללא גלקפרוויר ופיברנטסוויר עבור (R-) ו-(S-) מתאדון (הבדל של פחות מ-5%) ועבור בופרנורפין ונלוקסון (הבדל הקטן מ-24%). ה"אזור מתחת לעקומה" עבור נורבופרנורפין היה גבוה ב-30% עם גלקפרוויר ופיברנטסוויר, ממצא התואם את רמות השיא והשפל בפלזמה שעלו ב-21-25%. לא נצפו הבדלים בתגובת אישונים, בציון מדד גמילה קצרת טווח מאופיאטים או בשאלונים העוסקים בהשתוקקות לצרוך אופיאטים כאשר בוצעה הוספה של גלקפרוויר ופיברנטסוויר לטיפול עם מתאדון או בופרנורפין-נלוקסון.

מסקנת החוקרים היא כי לא נדרשת התאמת מינון כאשר גלקפרוויר ופיברנטסוויר ניתנות יחד עם מתאדון או בופרנורפין-נלוקסון.

מקור: 

Kosloski, M.P. et al.  (2017) Antimicrobial Agents and Chemotherapy. 61(1), e00958

נושאים קשורים:  HCV,  Abbvie,  גלקפרוויר,  פיברנטסוויר,  מתאדון,  בופרנורפין,  נלוקסון,  מינון,  מחקרים
תגובות